توطئه جدید آمریکا و عربستان برای تجزیه یمن

منابع یمنی تاکید کردند آمریکا با مشارکت عربستان بدنبال تجزیه یمن به دو بخش شمالی و جنوبی است.

منابع دیپلماتیک در صنعاء فاش کردند آمریکا و عربستان در خصوص روند راه حل در یمن و تجزیه این کشور به دو بخش شمالی و جنوبی توافق کردند در حالی که اختلافات در خصوص اصلاحات به قوت خود باقیست.

به گزارش پایگاه اینترنتی «الخبر الیمنی»، منابع آگاه اعلام کردند تیم لیندرکینگ، فرستاده آمریکا به یمن با مقامات سعودی به ویژه محمد آل جابر، سفیر عربستان در یمن به توافق رسید تا راه حل تشکیل دو کشور در شمال و جنوب را پیگیری کند.

این منابع تاکید کردند پیشنهاد آمریکا بر تحویل دادن جنوب یمن به شورای انتقالی و شمال یمن به جنبش انصارالله و تشکیل یک اداره مشترک بین آن‌ها تاکید دارد.

اندیشکده شورای آتلانتیک آمریکا پیشتر در گزارشی اعلام کرد کارشناسان نظامی آمریکا، به عربستان سعودی پیشنهادی کردند تا موضع خود را در خصوص راه حل تشکیل دو کشور یا کنفدراسیونی، اصلاحات و درآمد‌های منابع نفتی مشخص کند.

فاش شدن این خبر در آستانه انتشار خبر ورود هیئت سعودی-عمانی به صنعا، چندین روز پس از مذاکرات در مسقط در حالی است که آمریکا برخلاف عربستان درصدد راه حلی برای اصلاحات است.

پیش از این نیز مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن فاش کرد گفتگوها برای رسیدن به آتش‌بس به درجه تفاهم بسیار خوبی رسیده بود تا این که لیندرکینگ به منطقه آمد و این تلاش‌ها را به شکست کشاند.

شایان ذکر است طی دو سال گذشته، نیروی دریایی رژیم صهیونیستی تعدادی از مراکز سیستم‌های نظارتی مرتبط با زیردریایی‌های جاسوسی کوچک را در جزیره «عبدالکوری» و اتاق عملیات اصلی در منطقه «رأس قطینان» در جنوب غربی سقطری مستقر کرده است.

این در حالی است که تحلیلگران نظامی بر این باورند که آمریکا و رژیم صهیونیستی از طریق اشغال جزیره سقطری یمن به دنبال کنترل مسیر‌های کشتیرانی در اقیانوس هند و دریای عرب هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار