سرپرست سازمان عمران شهرداری رشت گفت: عملیات رفع خطر از عمارت تاریخی آذربانی در بازه زمانی ۳ماهه به پایان رسید.

پیمان پارسا سرپرست سازمان عمران و بازآفرینی فضا‌های شهری شهرداری رشت گفت: پروژه رفع خطر از عمارت تاریخی آذربانی با اعتبار ۴۸۰ میلیون تومان و با نظارت این سازمان از مهر ماه آغاز و در بازه زمانی ۳ماهه به پایان رسید.

او افزود: رفع خطر آنی از تک بنا‌های تاریخی واقع شده در معابر اصلی و فرعی که برای عابران خطرآفرین است، از وظایف سازمان عمران و بازآفرینی فضا‌های شهری شهرداری است.

به گفته سرپرست سازمان عمران شهرداری رشت، رفع خطر از لبه بام و دامنه‌هایی که امکان خطر برای عابران پیاده داشت، همچنین تعویض تیر‌های چوبی، لمبه‌های چوبی و آب رو‌های بام، بخش‌هایی از این پروژه بود که انجام شد.

پارسا با اشاره به طراحی الگوی دامنه حلب بام به شکل کبوتر گفت: با توجه به اینکه پیمانکار پروژه یک نمونه الگوی قدیمی در لبه بام پیدا کرد، تزیینات لبه بام به شکل ۲ کبوتر برش خورد تا به الگوی گذشته خود بازآفرینی شود.

او با بیان اینکه بنای تاریخی آذربانی دومین ساختمان ساخته شده در خیابان امام خمینی (ره) رشت است، افزود: این بنای ۲ طبقه با تزیینات سیمان بری در خیابان امام قرار دارد و متعلق به مرحوم «محمدعلی آذربانی» است.

پیمان پارسا، سرپرست سازمان عمران شهرداری رشت

سرپرست سازمان عمران شهرداری رشت با بیان اینکه این بنا در سال ۱۳۰۵ هجری شمسی ساخته شده است، تصریح کرد: مرمت جداره بنای تاریخی آذربانی و نورپردازی آن در کارگروه بازآفرینی در حال بررسی است و امیدواریم با تأمین اعتبار، مرمت کامل این بنا اجرایی شود.

حاج محمدعلی آذربانی، صاحب قنادی آذربانی و از نیکوکاران نام آشنای گیلان و قنادی او بخشی از هویت جدایی ناپذیر نخستین خیابان رشت بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.