نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس گفت: ما تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا تفکیک حوزه انتخابیه بهار و کبودراهنگ در صحن مجلس مطرح و رای گیری شود.

فتح اله توسلی در این باره افزود: طبق اصل ۶۴قانون اساسی پس از هر ۱۰ سال، با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و نظایر آن‌ها حداکثر ۲۰ نماینده می‌تواند به شمار نمایندگان مجلس افزوده شود، اما چندین سال است که این اتفاق نیفتاده است.

او تأکید کرد: در مجلس دهم کلیات این طرح در صحن اعلام و رد شد، در سال ۹۹ نیز طرح دیگری در این باره مطرح شد که در آن تفکیک حوزه انتخابیه بهار و کبودراهنگ نیز مطرح بود.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس افزود: اخیرا در کمیسیون تخصصی بررسی این موضوع، اعلام کردند که استان همدان به لحاظ جمعیتی  شرایط افزوده شدن هیچ نماینده‌ای را ندارد، زیرا جمعیت کل استان کمتر از حدنصاب است و دو نماینده هم اضافه دارد.

توسلی به مکاتبه اش با کمیسیون تخصصی و رئیس مجلس اشاره و تصریح کرد: در گزارشی که در این باره به من داده اند اعلام کرده اند که هم اکنون برخی شهرستان‌ها با ۵۰۰هزار نفر جمعیت یک نماینده دارند، این در حالی است که بیشتر شهرستان‌های استان همدان تعداد جمعیتشان خیلی کمتر از حد نصاب است، به طور مثال از نظر مرکز پژوهش‌ها، ملایر یک نماینده اضافه دارد و رزن و درگزین جمعیتش ۳۸ هزار نفر کمتر از حد نصاب است، به همین علت فعلا کل استان همدان را از طرح افزایش نمایندگان مجلس حذف کرده اند.

او افزود: بهار و کبودراهنگ نیز جمعیتش ۱۲.۵ درصد کمتر از حد نصاب افزایش نماینده است و بنابراین با توجه به شرایطی که برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده فعلا در کمیسیون برخی استان‌ها مصوب نشده اند.

این مسئول تأکید کرد: این تازه آغاز کار است، زیرا باید پس از گرفتن پیشنهادات سایر نمایندگان در صحن علنی مجلس مطرح شود و اگر رآی دادند به شورای نگهبان ارسال شود و پس از تصویب شورا به دولت ابلاغ می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.