رخنه رژیم سعودی به ویکیپدیا با هدف انتشار اطلاعات گمراه کننده

سازمان‌های حقوق بشری فاش کردند عربستان برای جاسوسی از مخالفان خود و انتشار اطلاعات نادرست به ویکیپدیا رخنه کرده است.

یک شبکه بین المللی حقوق بشر با برجسته سازی اقدام رژیم سعودی به انتشار اطلاعات گمراه کننده درباره نقض حقوق بشر در عربستان اعلام کرد دولت سعودی در یک سایت بین المللی موثق و معتبر جهانی مانند ویکیپدیا نفوذ کرده و پس از جاسوسی از این سایت به زندانی کردن شماری از افراد مستقل که در ویکیپدیا کار می‌کردند حکم داده است.

پایگاه اینترنتی خبری سعودی لیکس با اعلام این خبر افزود: شبکه بین المللی حقوق بشری IFEX نوشت جاسوسی رژیم سعودی از ویکیپدیا نمونه دیگری از تلاش‌های مداوم دولت سعودی برای سیطره بر محتوا در اینترنت به منظور انتشار اطلاعات گمراه کننده درباره اقدامش به نقض حقوق بشر است.

سازمان‌های «سمکس (SMEX) و دمکراسی الان برای جهان عرب» اعلام کردند دولت سعودی از طریق به کارگیری ناظران ارشد به عنوان نمایندگان دولت برای کنترل اطلاعات مربوط به عربستان سعودی و تعقیب افرادی که اطلاعات حساسی درباره بازداشت شدگان سیاسی می‌دهند، به ویکیپدیا رخنه کرده است.

ویکیپدیا دسامبر گذشته گروه ناظرش را در عربستان پس از تحقیق داخلی در سال ۲۰۲۲ میلادی منحل کرد و سازمان‌های سمکس و داون، رخنه دولت سعودی به ویکی پدیا را از طریق مصاحبه با برخی منابع نزدیک به این شرکت و ناظران زندانی مستند کرده است.

ساره لیه ویتسون، رئیس اجرایی سازمان داون خاطر نشان کرد رخنه دولت سعودی به ویکی پدیا از طریق نمایندگان دولتی که به عنوان نیرو‌های مستقل کار می‌کنند و زندانی کردن کاربرانی که به دستورات ریاض تن نمی‌دهند، ثابت می‌کند دولت سعودی از یک طرف همواره به مستقر کردن جاسوسانی در سازمان‌های بین المللی و از طرف دیگر به ایجاد موانع در مسیر تولید محتوای مستقل در عربستان متوسل می‌شود.

برخی منابع آگاه به داون و سمکس گفتند دولت سعودی سپتامبر سال ۲۰۲۰ میلادی دو نفر از ناظران ارشد ویکی پدیا را در عربستان بازداشت و آنان را به تأثیرگذاری بر افکار عمومی و ایجاد اختلال در آداب عمومی متهم کردند و دادگاه کیفری ویژه نیز که شورای قضایی رسیدگی کننده به مسائل تروریسم در عربستان است و از آن به عنوان ابزاری برای تعقیب بازداشت شدگان سیاسی استفاده می‌شود این دو نفر را به پنج و هشت سال زندان در تابستان سال ۲۰۲۰ میلادی محکوم کردند.

برخی منابع آگاه به سازمان داون گفتند دولت سعودی دو ناظر این سازمان را به خاطر ارائه اطلاعاتی که اطلاعات حساس محسوب می‌شود و درباره شکنجه فعالان سیاسی است تعقیب کرده است. دادگاه کیفری سعودی سپتامبر سال ۲۰۲۰ میلادی مجازات صادره در حق «اسامه خالد» را از پنج سال به ۳۲ سال افزایش داد و این کار را در چارچوب تحمیل مجازات‌های سنگین‌تر به بازداشت شدگان سیاسی انجام داد.

رائد جرار، رئیس بخش المناصره در سازمان داون گفت اقدام دولت سعودی به تعقیب شهروندانش به محض انتشار محتوایی درباره نقض حقوق بشر، تأسف برانگیز است، اما به هیچ وجه تعجب آور نیست. اما ویکی پدیا نیز باید مسئولیت پذیر باشد، زیرا برخی از کاربران که مجوز از این سایت گرفته اند به علت فعالیت برای ویکی پدیا زندانی شده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۱۴:۱۲ ۲۲ دی ۱۴۰۱
هیچ کشوری بجز یمن و عربستان عربی صحبت نمیکرد تا اسلام ظهور پیدا کرد. گسترش اسلام بازار زبان عربی را سکه کرد. وگرنه کسی برای عرب جماعت ترهاتی خرد نکرد. عربستان قبل از اسلام فقط پنج نفر در کل جزیرة العرب قادر به کتابت لغت عربی بودند. اسامی اینها مشخص است.
آخرین اخبار