مقاوم سازی مسکن روستایی در کردستان پایین‌تر از میانگین کشوری است

استاندار کردستان گفت: با توجه به اینکه که مقاوم سازی مسکن روستایی در کردستان ۹ درصد پایین‌تر از میانگین کشوری است امیدواریم ۱۰۰ درصد سهمیه ابلاغ شده وام مسکن روستایی به بانک‌ها در استان جذب شود.

استاندار کردستان شامگاه پنج شنبه در یازدهمین جلسه شورای مسکن استان با بیان اینکه از سال ۸۴ با کار جهادی بسیاری از واحد‌های مسکن روستایی استان مقاوم سازی شده اضافه کرد: با وجود همه‌ی این اقدامات هنوز در این زمینه ۹ درصد از میانگین کشوری پایین‌تر هستیم.

‌اسماعیل زارعی کوشا با اشاره به اینکه روستا‌های استان در برابر بلایای طبیعی آسیب‌پذیر هستند، اظهار کرد: امیدواریم مردم از این فرصت استفاده کنند و بانک‌ها نیز مسئله ضمانت‌های زنجیره‌ای را مبنا قرار داده و از این ظرفیت استفاده کنند چراکه هدف اصلی ماندگاری ساکنین روستاهاست و این اقدام با مقاوم سازی منازل میسر می‌شود.

او گفت: در حال حاضر بانک‌ها هیچ مشکلی بابت دغدغه‌های بانکی ندارند و باید برای ابلاغ تسهیلات همت کنند.

استاندار کردستان با بیان اینکه رئیس کارگروه مسکن شهرستان فرماندار است، خاطر نشان کرد: فرمانداران باید پاسخگوی میزان و نحوه اجرای این طرح باشند.

او اضافه کرد: در بخش مسکن شهر‌های کوچک مشکل اصلی تایید ثبت نام نهایی متقاضیانی است که پرونده خود را تکمیل نکرده اند و این نشان از وجود نقص‌هایی در این مسئله است بنابراین باید از تمام امکانات فراهم شده برای اطلاع رسانی استفاده شود.

زارعی کوشا یادآور شد: از هر ابزار و امکانی و حتی از ظرفیت‌های خارج از برنامه‌های گفتگو محور استفاده شود.

استاندار کردستان با بیان اینکه مسئله تامین زمین موضوعی بسیار جدی است، اذعان کرد: شرایط کردستان نسبت به سایر استان‌ها خاص است و باید تلاش و پیگیری جدی انجام شود.

مدیر کل راه و شهرسازی کردستان نیز در این جلسه گفت: سهمیه متقاضیان از برنامه ابلاغی نهضت ملی مسکن ۸۷ هزار و ۲۳۹ نفر است این تعداد ۳۶ هزار واحد در قالب ساخت مسکن، ۱۶ هزار واحد ساماندهی مسکن روستابی، بیش از ۱۶ هزار واحد خودمالکی و بیش از پنج هزار و ۳۰۰ واحد مسکن استیجاری است.

جهانگیر الیاسی اضافه کرد: در بعضی شهر‌ها متقاضیانی که تا به حال ثبت نام نهضت ملی مسکن تایید نهایی نشده به دلیل عدم تکمیل نهایی مدارک توسط متقاضیان است.

او خاطرنشان کرد: یکی از ظرفیت‌های خوب استفاده از پرداخت‌های خود مالکی و نوسازی واحد‌های شهری است که بتوان به چالش‌های تامین مسکن در استان کمک کرد

الیاسی برنامه ابلاغی راه و شهرسازی برای وام‌های خودمالکی طی ۴ سال را ۱۶ هزار و ۳۲۰ واحد اعلام کرد و گفت: از این تعداد تاکنون ۷ هزار و ۵۴۱ واحد ثبت نام کردند.

او افزود: پرداخت وام‌های مسکن روستایی پتانسیل برای مهاجرت معکوس مردم به روستاهاست، در این زمینه نیز سهمیه بانک‌ها در استان مشخص و همراهی آنان را می‌طلبد.

رئیس بنیاد مسکن کردستان نیز در ادامه گفت: ۱۰۰ هکتار در اراضی روستایی حریم شهر‌های استان مستعد طرح نهضت ملی مسکن است.

سعید رسولی افزود: با توافق با مالکین می‌توان در مرحله اول ۴۰ هکتار از این اراضی را به این طرح اختصاص دهیم.

او با بیان اینکه سهمیه مسکن ملی در استان ۸۷ هزار واحد است، گفت: ۱۷ هزار واحد آن معادل ۱۸ درصد مسکن روستایی است که زمینه جذب این میزان سهمیه در استان فراهم است و انتظار داریم بانک‌های همراهی کرده و شاهد استقبال متقاضیان باشیم.

رییس بنیاد مسکن کردستان گفت: از ۱۲۴ هزار واحد مسکن روستایی، ۵۳ هزار و ۵۰۰ مسکن روستایی معادل ۴۳ درصد کل مسکن روستایی در برابر بلایای طبیعی مقاوم شده است.

او اعلام کرد: قرار است جشن پایان مقاوم سازی مسکن روستایی کشور تا سال ۱۴۱۰ برگزار شود، که سهمیه امسال استان برای مقاوم سازی مسکن روستایی سه هزار و ۶۳ واحد است که تاکنون ۴۰۴ واحد تسهیلات دریافت کردند و از این لحاظ جزو ۱۰ استان آخر کشور هستیم.

رسولی با بیان اینکه تا پایان بهمن سال جاری فرصت جذب این سهمیه را داریم، یادآور شد: در صورت عدم جذب سهمیه اعتبار برای سایر استان‌های کشور برگشت داده می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.