بیش از ۳۹ هزار نوزاد در آذربایجان غربی غربالگری شنوایی شدند

مدیر کل بهزیستی آذربایجان غربی گفت: ۳۹ هزار و ۷۷۰ نوزاد در استان طی سال جاری غربالگری شنوایی شده اند.

پروین محمدپوری مدیر کل بهزیستی آذربایجان غربی گفت: تعداد نوزادان غربال شده شنوایی تا پایان ۹ماهه امسال ۳۹هزار و ۷۷۰ نفر بوده که از این تعداد در مرحله اول، ۳۹ نفر دارای عفونت گوش، ۲۵ نفر نیازمند سمعک و ۸ نوزاد نیازمند به کاشت حلزون شناسایی شدند.

وی اضافه کرد: تعداد نوزادان و شیر خواران غربال شده در سال گذشته تعداد۵۲ هزار و ۳۸۳ نوزاد بوده که از این تعداد نوزاد مشکل دار در مرحله مداخله ۵۷ مورد عفونت گوش، ۳۳ مورد نیازمند تجویز سمعک و ۱۱مورد نوزاد نیازمند کاشت حلزون شناسایی شدند.

مدیر کل بهزیستی آذربایجان غربی گفت: بهزیستی استان برای نوزادان و شیرخواران دارای اختلال خدماتی از قبیل ویزیت رایگان، سمعک رایگان و کمک هزینه کاشت حلزون ارائه کرده است.

محمد پوری ادامه داد: در طول سال جاری برای خرید تعداد ۵۰۰ عدد سمعک اعتبار بالغ بر ۶ میلیارد و ۵۹۸ میلیون ریال اختصاص یافته است.

وی گفت: در طی سال جاری ۲۴ کودک جهت کاشت حلزون معرفی شدند و ۸ کودک کاندید، در مرحله تربیت شنیداری و پشت نوبت کاشت هستند.

مدیر کل بهزیستی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه مراکز کاشت حلزون مراکز بیمارستانی منطقه‌ای هستند که مسئولیت آن با دانشگاه علوم پزشکی است، افزود: تعداد ۳۱ پایگاه غربالگری شنوایی نوزادان در سطح اول، تعداد ۶ مرکز تشخیص در استان فعال بوده و در سطح ۳ (مداخله) در شهرستان‌ها بصورت موردی مراحل درمان و توانبخشی انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه کم شنوایی در زمره شایع‌ترین اختلالات مادرزادی است که بدون علائم ظاهری بروز می‌کند، گفت: اختلال شنوایی یک مشکل آرام و پنهان است و کودکانی که مبتلا به آسیب شنوایی هستند در بدو تولد از نظر ظاهر قابل شناسایی نیستند بنابراین تشخیص آن در ابتدای تولد بدون استفاده از انجام غربالگری شنوایی ممکن نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.