کمیته بین المللی نجات برای فعالیت در افغانستان شرط گذاشت

کمیته بین‌المللی نجات اعلام کرد در صورتی که طالبان با بازگشت کارمندان زن موافقت کند فعالیت دوباره این سازمان آغاز خواهد شد.

کمیته بین‌المللی نجات با نشر بیانیه‌ای گفت با گذشت تقریبا سه هفته از اعلام وضع ممنوعیت بر کار امداد رسان زن در اداره‌های غیردولتی افغانستان، پیامد‌های آن در سراسر افغانستان احساس می‌شود.

این کمیته همچنین گفت به محض این که امدادرسانان زن اجازه کار یابند و در مورد امنیت آن‌ها اطمینان داده شود، در چنین وضعیتی متعهد به از سرگیری تمامی برنامه‌هایش در افغانستان است.

این در حالی است که کمیته بین‌المللی نجات در واکنش به ممنوعیت طالبان بر کار زنان در اداره‌های غیردولتی در ۲۴ دسامبر از تعلیق فعالیت‌هایش در افغانستان خبر داد.

در همین حال، سازمان داکتران بدون مرز نیز از توقف کار خود در افغانستان خبر داده و گفت هیچ تضمینی برای ادامه کار در افغانستان وجود ندارد.

این سازمان گفته‌ است بسیاری از زنانی‌که با این نهاد کار می‌کنند، ناامید شده‌اند و نسبت به آینده‌ خود ترس دارند.

در بیانیه سازمان داکتران بدون مرز آمده‌ است زنان بیش از ۵۱ درصد از کادر پزشکی این نهاد در افغانستان را تشکیل می‌دهند که شامل نزدیک به ۹۰۰ داکتر، پرستار و سایر کارکنان می‌شود.

به گفته این نهاد، با تصمیم طالبان مبنی بر ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیردولتی، آینده بیماران زن و کارکنان صحی در افغانستان به خطر افتاده است.

این در حالی است که پس از ممنوعیت کار زنان از سوی طالبان، شماری از موسسات خدماتی، صحی، آموزشی و امدادرسانی فعالیت‌‌شان در افغانستان را متوقف کردند.

منع تحصیل دختران و کار زنان از سوی طالبان با واکنش‌های زیاد داخلی و خارجی روبه‌رو شده و شخصیت‌ها، سازمان‌ها و کشورهای فراوانی خواهان لغو این دستور از سوی طالبان شده‌اند.

در تازه‌ترین مورد ۹۰۹ شخصیت و نهاد افغانستانی و بین‌المللی با ابراز نگرانی در مورد وضعیت زنان افغانستان در یک نامه سرگشاده‌، منع تحصیل دختران و کار زنان در موسسات غیردولتی از سوی طالبان را روندی هشداردهنده و عمیقا نگران‌کننده‌ خواندند و خواهان لغو آن شدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.