افتتاح ساختمان جدید کتابخانه تخصصی علوم حدیث در قم

مسئول کتابخانه تخصصی علوم حدیث گفت:کتابخانه تخصصی علوم حدیث ۶۰ هزار جلد کتاب دارد و ۲۰ هزار عنوان کتاب دیجیتالی اعم از پایان‌نامه و نشریات دیجیتالی در این کتابخانه وجود دارد.

 حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی معراجی در آئین افتتاح کتابخانه علوم حدیث با اشاره به روایاتی از حضرات معصومین علیهم السلام بیان کرد: حضرت امیر المومنین علی علیه السلام می‌فرمایند «الکتب بساتین العلماء». از تشبیه کتاب به بوستان می‌توان نتیجه گرفت که کتابخانه باید زیبایی داشته باشد. همچنین حضرت می‌فرمایند «نعم المحدث الکتاب» و از این بیان می‌توان نتیجه گرفت که در کتابخانه، سخن گفتن کتاب، کافی است و دیگران نباید مزاحم سخن گفتن کتاب شوند. از آرامش کتاب می‌توان استفاده کرد که محیط کتابخانه باید آرام و آرامش‌بخش باشد. استاد محمدرضا حکیمی که از نوادر روزگار و شخصیت کم نظیر و زاهدی بود بار‌ها تاکید داشتند که کتابخانه‌ها را زیبا درست کنید. این سخن یک زاهد است که کتابخانه باید محیطی مفرح و آرامش بخش داشته باشد.

او افزود: در روایتی از امام باقر (ع) اینچنین آمده است: «شَرِّقا و غَرِّبا لَن تَجِدا عِلما صَحیحا إلاّ شَیئا یَخرُجُ مِن عِندِنا أهلَ البَیتِ»؛ یعنی اگر به شرق و غرب بروید، هرگز دانش درستی را نخواهید یافت، مگر همان چیزی که از ما خاندان صادر شود.

مسئول کتابخانه تخصصی علوم حدیث درباره روند تاسیس کتابخانه علوم حدیث گفت: این کتابخانه در سال ۷۸ به امر حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی، نماینده آیت الله العظمی سیستانی، در یک منزل اجاره‌ای در صفائیه قم شکل گرفته است. برای شروع کار ۸۰۰ جلد کتاب تهیه شد و پس از دو سال این کتاب‌ها به ۳۰۰۰ جلد رسید. بعد از آن ساختمان دیگری در خیابان فاطمی تهیه شد که یک طبقه آن به کتابخانه علوم حدیث و طبقه دیگر به کتابخانه قرآنی آقای مهدوی راد اختصاص داشت. کتاب‌ها به ۱۸ هزار جلد رسید و به ساختمان کتابخانه تاریخ اسلام که زیر نظر آقای جعفریان اداره می‌شد آمدیم. نهایت کتاب‌ها به ۴۰ هزار جلد رسید. از یک فرد نیکوکار، ساختمانی اجاره شد تا این ساختمان، ساخته شد و امروز این کتابخانه زیبا در خدمت پژوهشگران است.

مسئول کتابخانه تخصصی علوم حدیث افزود: هم اکنون این کتابخانه، ۶۰ هزار جلد کتاب دارد. ۲۰ هزار عنوان کتاب دیجیتالی اعم از پایان‌نامه و نشریات دیجیتالی در این کتابخانه وجود دارد. این یک سفره علمی است که امیدواریم اساتید و بزرگان قدر آن را بدانند و از این فضا حداکثر استفاده را ببرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.