تأثیر تغییرات آب و هوایی بر تکثیر پشه ها

محققان بر این باورند که پشه‌ها می‌توانند روش‌های ویژه‌ای برای مقابله با شرایط بد و زنده ماندن در زمستان ایجاد کنند.

محققان ترکیه‌ای با هشدار نسبت به شیوع بیماری‌های جدید به دلیل افزایش تعداد پشه ها، اعلام کردند که شرایط معتدل زمستانی و تغییرات آب و هوایی شرایط مساعدتری را برای تکثیر پشه در ترکیه ایجاد می‌کند.

KVANC SEVIM، محقق دپارتمان زیست شناسی و بوم شناسی دانشگاه HACETTEPE، گفت که مطالعه‌ای را با عنوان "تعیین اثرات دما‌های پایین بر چرخه زندگی پشه‌های تب زرد" با هدف اندازه گیری واکنش آن‌ها به دما‌های مختلف آغاز کرده است.

وی با بیان این که پروژه خود را که در آوریل ۲۰۲۰ آغاز کرده است، پس از ۳۰۰ روز عملیات آزمایشگاهی و تجزیه و تحلیل مستمر به پایان رسانده، تاکید کرد که گزارش‌های مشابهی از پشه‌ها در بسیاری از نقاط جهان وجود دارد.

این محقق توضیح داد که پشه‌ها می‌توانند روش‌های خاصی را برای غلبه بر شرایط بد توسعه دهند و همچنین می‌توانند در ماه‌های زمستان به دلیل دمای بالای فصلی به دلیل تغییرات آب و هوایی زنده بمانند.

سویم گفت: ادبیات عملی بر این عقیده است که این نوع پشه‌ها به طور گسترده در مناطق سرد و معتدل مانند ترکیه، اروپا و آمریکای شمالی پخش نخواهند شد.

وی افزود: ما لاروی پشه‌ها را در دمای ۵ و ۱۰ درجه سانتی‌گراد مشاهده کردیم که به ما نشان داد این تخم‌ها در دما‌های پایین‌تر زنده می‌مانند و دیدیم که رشد لارو‌ها در دمای ۱۵ درجه سانتی‌گراد با موفقیت صورت گرفت.

این محقق توضیح داد که در مطالعه او تلاش شد تا با قرار دادن پشه‌ها در دمای ۵، صفر و ۵- درجه سانتیگراد، احتمال زنده ماندن پشه‌ها را مشخص شود که در آن تخم‌ها حتی در صفر درجه سانتیگراد نیز می‌توانند زندگی کنند؛  پشه‌ها استقامت بسیار بیشتری از آنچه ما فکر می‌کنیم دارند، زیرا دمای فعلی برای آن‌ها کشنده تلقی نمی‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: ما همچنان می‌توانیم فعالیت پشه‌ها را در ماه‌های زمستان مشاهده کنیم، زیرا این پشه‌ها می‌توانند خیلی سریع با آب و هوا و شرایط محیطی که در آن زندگی می‌کند یا تازه وارد شده‌اند سازگار شوند و نشاط خود را در آن حفظ کنند. 

سویم تاکید کرد: پشه تب زرد از آفریقا به آمریکای شمالی و از آنجا به اروپا و ترکیه نقل مکان کرده و در حال حاضر در شمال روسیه، ترکیه و گرجستان وجود دارد.

وی افزود: گونه‌های موسوم به پشه‌های خانگی برای ادامه رشد خود به دمای حداقل ۱۰ درجه سانتیگراد نیاز دارند وتغییرات آب و هوایی باعث شده است تا دما برای رسیدن این موجودات به بزرگسالی و تولید مثل مناسب‌تر باشد.

این محقق خاطرنشان کرد: پشه‌ها با توقف رشد خود در دما‌های پایین یا رشد بسیار آهسته بر شرایط آب و هوایی منفی غلبه می‌کنند.

منبع: آناتولی 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار