از پاستور چه خبر؛

رئیس بنیاد شهید: تسهیلات ایثاگران ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است/ وزیر ارتباطات: اینترنت در محدوده برگزاری کنکور قطع می‌شود

اعضای دولت در حاشیه نشست امروز به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

اعضای هیئت دولت در حاشیه نشست امروز پاسخگوی سوالات اصحاب رسانه بودند.

طرح آزمایشی کالابرگ الکترونیکی در هرمزگان اجرا شده است

سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در اجرای بند یک تبصره قانون بودجه ۱۴۰۱ دولت مکلف بود ما به ازای حذف ارز یارانه‌ای را به صورت کالابرگ الکترونیکی بین مردم با قیمت پایه شهریور ۱۴۰۰ توزیع کند. متاسفانه بستر این کار فراهم نبود.

وی افزود: با تلاشی که همکارانم در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام دادند، بستر این کار فراهم شد و از دیروز به صورت آزمایشی در استان هرمزگان عملیات اجرایی این طرح آغاز شد. طرح آزمایشی را ارزیابی می‌کنیم. چنانچه ارزیابی‌ها مطلوب باشد، با سرعت به کل کشور تعمیم خواهیم داد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: ۱۰ قلم مواد غذایی (مرغ، برنج، ماکارونی، روغن، لبنیات و...) که مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی بود، در این سبد کالا تعریف و قیمت‌گذاری کردیم. پایه قیمت‌گذاری نیز شهریور ۱۴۰۰ است، اما کاملاً اختیاری است. مردم و متقاضیان هم می‌توانند از فرصتی که تقریباً یک ماه زودتر از موعد مقرر واریز یارانه نقدی به حساب مردم است، آغاز شده است، استفاده کنند و هرچقدر که نیاز داشتند از این ۱۰ قلم کالا خریداری کنند.

وی ادامه داد: مردم چنانکه به خرید کالا تمایل نداشتند، می‌توانند در پایان کار و در بیستم هر ماه یارانه نقدی را دریافت کنند.

مرتضوی تصریح کرد: سامانه‌ای تعریف شده است که سرپرست‌های خانوار می‌توانند با کد دستوری ستاره ۷۸۸ ستاره ۲۸ مربع میزان اعتبار خودشان را مشاهده کنند و به هر مقداری که ضرورت دانستند، خریداری کنند.

وزیر کار بیان کرد: انتخاب کالا اختیاری است. یک نفر می‌تواند اگر ضرورت داشته باشد کل مبلغ اعتباری‌اش را صرف خرید برنج کند. فرد در این مرحله مقدماتی می‌تواند یک یا چند قلم کالا را خریداری کند.

وی عنوان کرد: در هر استان تعداد فراوانی فروشگاه تعریف شده است. فروشگاه‌ها متنوع و متعدد هستند. در استان هرمزگان حدود یک هزار فروشگاه به این سیستم مجهز شدند.

مرتضوی ابراز امیدواری کرد که اجرای این طرح آزمایشی با استقبال مطلوب مردم مواجه شود و گفت: بسترش در کشور فراهم است و در مراحل بعد در چند استان اجرا می‌کنیم. امیدواریم بتوانیم تا پایان سال کل کشور را پوشش بدهیم.

اختصاص خودرو به جانبازان ۷۰ درصد

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: برای ارتقای وضعیت ایثارگران ما پیشنهاداتی به دولت ارائه کرده‌ایم به عنوان مثال در بحث تسهیلات اشتغال، خوشبختانه امسال در حکمی که آمده توجه ویژه‌ای به این بخش شده است و تقریبا به اندازه ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به بحث خودرو برای جانبازان اظهار کرد: در بحث خودرو برای جانبازان ۷۰ درصد از محل واردات خود دیده شده و برای سایر گروه‌های ایثارگری از محل خودروی داخلی با تسهیلات و در حوزه‌های مرتبط با کمک معیشت حدود ۱۰ درصد جامعه تحت پوشش دیده شده است.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: امیدوارم در کمیسیون تلفیق مجلس توجه ویژه‌ای به این بخش صورت گیرد. در حال حاضر هر کدام از این ارقام را که ما بیان کنیم در مجلس در دست بررسی است بنابراین باید نهایی شود و سپس اعلام کنیم.

طراحی و ارائه بسته‌های سرمایه گذاری برای رونق گردشگری

عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه نشست هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفت: از کار‌هایی که وزارت میراث فرهنگی برای رونق گردشگری انجام داده، طراحی و ارائه بسته‌های سرمایه گذاری است.

وی افزود: به این معنا که بسته‌هایی برای موقعیت‌های خوب گردشگری در سراسر کشور هم به صورت بی نام و هم شناسایی شده آماده شده است و سرمایه گذارانی که می‌خواهند در این حوزه‌ها در استان‌های کشور سرمایه گذاری کنند با مطالعه پروژه‌هایی را انتخاب می‌کنند که دیگر به بوروکراسی اداری نیازی نیست و مجوز‌های لازم بدون نام از قبل در نظر گرفته شده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: سرمایه‌گذاران می‌توانند با کمک وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و امور گردشگری سایر موارد قانونی را پیگیری و سرمایه گذاری کنند.

ضرغامی همچنین در ارتباط با میزان جذب گردشگر در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: در ارتباط با مسائل مختلف جاری در کشور کمی روند ورود گردشگر دچار اشکال شده و جمع بندی سالیانه که دقیق‌تر هست انجام و میزان گردشگر اعلام می‌شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به محدودیت منابع کشور همین امر را موجب اختصاص کم بودجه در حوزه میراث فرهنگی اعلام و بیان کرد: با صحت انجام شده با رئیس جمهور قرار شد با پیگیری سازمان برنامه و بودحه و صحبت با مجلس این رقم اصلاح شود.

وی ادامه داد: فعالیت‌ها در حوزه عمرانی و مرمت‌ها مختص تزئین و ظواهر بنا‌های تاریخی نیست بلکه برخی به دلیل سازه و پایداری مشکلی دارند که نیازمند فوریت و اعتبار بیشتر است؛ لذا رئیس جمهور تذکر داد تا مواردی به عنوان اصلاح در این حوزه‌ها به مجلس ارائه شود که رقم نهایی نیز تکمیل و اطلاع رسانی خواهد شد.

وزیر ارتباطات: قطع اینترنت در محدوده حوزه‌های امتحانی کنکور

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه به دنبال کمتر شدن نیاز مردم به فیلترشکن‌ها هستیم، از تشکیل کارگروهی ویژه برای بررسی مشکلات دسترسی مردم به فضای مجازی خبر داد.

وی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: برخی مشکلات اینترنت فنی و زیرساختی است. رئیس جمهور دستور دادند که ما برای تسهیل مردم در فضای مجازی و مشکلات دسترسی را برطرف کنیم. در سال ۱۴۰۲ شاهد اتفاقات خوبی در حوزه فیبر نوری خواهیم بود. کار‌های خوبی در این زمینه انجام شده و در حال انجام است تا شاهد افزایش سرعت و کیفیت اینترنت در کشور باشیم. بخشی از محدودیت‌ها قابل برطرف کردن است تا نیاز به فیلترشکن کمتر شود. فیلترکشن‌ها به جز مخاطرات امینتی سرعت اینترنت را کاهش می‌دهد.

وزیر ارتباطات اظهار کرد: فردا از ساعت ۰۷:۳۰ تا ۱۱:۳۰ اینترنت فقط در محدوده حوزه‌های امتحانی کنکور و با اطلاع قبلی قطع خواهد شد البته اینترنت ثابت فردا به هیچ عنوان قطع نخواهد شد.

وی با بیان اینکه ما همچنان با قطع سراسری اینترنت در زمان کنکور مخالف هستیم، ادامه داد: کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه مسئول فیلترینگ است و دولت ۶ عضو از ۱۳ عضو آن است.

زارع پور بیان کرد: تلاش ما این است سرویس‌هایی که واقعا نیاز مردم است و مشکل ویژه‌ای ندارند محدودیت آن برطرف شود مثل گوگل پلی که نظر تخصصی ما این است که باز شود.

نوسازی، برقی کردن و گازسوز کردن خودرو‌ها در اولویت شهرداری تهران قرار دارد

علیرضا زاکانی شهردار تهران در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به ساماندهی وضعیت تاکسیرانی گفت: مشکلاتی در حوزه فرسودگی و کمبود وجود دارد که این هفته بالغ بر ۱۲ ساعت با مجموعه ایران‌خودرو، سایپا و مپنا جلسه داشتیم که جلسات خوبی بود.

وی از این جلسات و طرح‌های مطلع شده به عنوان افتخارآمیز یاد کرد و افزود: بنا شد نوسازی خودرو‌ها را با اولویت قطعی، ناظر به حوزه داخلی قرار دهیم و گروه کار تشکیل شد. بنا شد تا ۲۲ بهمن، پیشنهادات ناظر بر حوزه تاکسیرانی، ون و اتوبوسرانی را داشته باشیم.

زاکانی اظهار کرد: با توجه به اینکه در آستانه روز هوای پاک هم قرار داریم، هم نوسازی، هم گازسوزکردن و هم برقی کردن سیستم حمل و نقل عمومی را در سال آینده داشته باشیم. در حال حاضر ۷۸ هزار ون و تاکسی داریم که ۱۰۰ درصد ون‌ها و بیش از ۶۰ درصد در تاکسی‌ها فرسوده هستند. اتوبوس‌ها هم با ضریب بالایی دچار فرسودگی هستند که امیدواریم نوسازی و بازسازی حمل و نقل عمومی به ظهور و بروز برسد.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره تخصیص تسهیلات به رانندگان به منظور نوسازی خودرو‌ها گفت: در حال بازبینی هستیم و با وزارت صمت، اقتصاد و بانک‌ها و همچنین مجموعه‌هایی که حاضر به همکاری هستند درحال رایزنی هستیم تا تسهیلات خوبی پرداخت شود.

هیچ فعالیت یا سایت هسته‌ای اعلام نشده‌ای در ایران وجود ندارد

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: موضوع مهمی که وجود دارد این است که با همین مواضعی که مرتب تغییر می‌دهند مانند اینکه سخنگوی اتحادیه اروپا می‌گوید برجام نمرده است و مذاکرات ادامه دارد، مشهود است که چه اندازه در فضاسازی علیه جمهوری اسلامی صداقت دارند.

وی افزود: موضوعی که در دستور کار ما بوده است رفع ابهامات و پاسخگویی به آن‌ها بوده است. اتهاماتی که عناصر ضد انقلاب طی سال‌ها آن را عنوان و مطرح می‌کنند، توسط آژانس بررسی و تمام مراحل آن طی شده است و حاصل تمام مذاکرات صورت گرفته ظرف بیست سال، سند برجام شده است. آن‌ها از سند برجام خاج شدند و قصد بازگشت به آن را دارند و باز اتهامات را کنار سند برجام قرار دادند در حالی که این دو موضوع نیست بلکه یک موضوع است.

اسلامی تاکید کرد: امروز به صراحت اعلام می‌کنیم طبق اعلام خود آژانس، هیچ فعالیت یا سایت هسته‌ای اعلام نشده‌ای در جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد. تعاملات ما برقرار است و آقای گروسی برای حضور در ایران اعلام آمادگی کردند و باید برنامه، محتوا و اهداف سفر صورت گیرد و به محض نهایی شدن برنامه و اهداف سفر نهایی شود حتماً انجام خواهد شد.

دولت سیزدهم بالاترین میزان تولید گاز از میادین مستقل و مشترک گازی را داشت

جواد اوجی وزیر نفت گفت که بالاترین میزان تولید گاز از میادین مستقل و مشترک گازی را در همین ایام داشتیم که در دولت سیزدهم رکورد جدیدی است.

وی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: در همین ایام یکی از دستاورد‌های خوب در صنعت نفت و گاز کشور رقم خود؛ بالاترین میزان تولید گاز از میادین مستقل گازی و مشترک را داشتیم. هم‌چنین فراورش گاز در ۲۱ پالایشگاه را داشتیم که رکورد بی‌نظیری بود. همچنین بحث انتقال گاز از جنوب کشور به مناطق مرکز و شمال کشور را داشتیم، بنابراین در بحث تولید و فراورش و انتقال در دولت سیزدهم رکورد‌های جدیدی ثبت شد که از همکاران‌مان در حوزه نفت و گاز تشکر می‌کنم.

اختیار تقسیم وام‌های خرد در بودجه ۱۴۰۱ به دولت واگذار می‌شود

سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در قانون بودجه ۱۴۰۱ به گونه‌ای تنظیم کردیم که اختیار تقسیم وام‌های خرد به دولت واگذار شود به گونه‌ای که تکلیف ما لا یطاقی به گردن بانک‌ها انداخته نشود.

میرکاظمی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: حدود ۳۳۰ هزار میلیارد تومان پرداخت حقوق صندوق‌های بازنشستگی لشکری و کشوری در سال آینده در نظر گرفته شده است. با ارائه طرحی در قانون برنامه در مورد بدهی‌های گذشته تأمین اجتماعی به دنبال راهکاری هستیم تا در آینده معطل دولت نباشند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در رابطه با اینکه در قانون بودجه ۱۴۰۲ سهم وام‌های خرد ۲۰۰ همت در نظر گرفته شده است و آیا سهمیه وام ازدواج کاهش می‌باید، گفت: امسال به گونه‌ای تنظیم کردیم که اختیار تقسیم وام‌های خرد به دولت واگذار شود به گونه‌ای که تکلیف ما لا یطاقی به گردن بانک‌ها انداخته نشود که منجر به ناترازی بانک‌ها، اضافه برداشت و تورم نشود. آئین‌نامه این‌ها در دولت تنظیم می‌شود و ان شاءالله کمتر از گذشته نخواهد بود.

تمامی آئین نامه‌های تکلیفی بودجه از سوی دولت نهایی شده است

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: در آستانه روز هوای پاک قرار داریم و طبق معمول رئیس جمهور مطابق با قانون هوا پاک تاکید ویژه‌ای به دستگاه‌های مسئول داشت که علی رغم اینکه این موضوع، موضوع بلندمدتی است و باید ساختار‌های لازم بازنگاه جدی تری شود، ولی از کار‌های کوتاه مدت هم نباید غافل شد تا با سرعت هر چه بیشتری شاهد بهبود آلودگی کلانشهر‌ها باشیم.

وی افزود: از جمله نگاه‌های بلندمدت‌تری که دولت در این زمینه و بنا بر پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی دارد آغاز یک نهضت و پویش مردمی کاشت نهال است که البته در صدد هستیم با نگاه به جوانب مختلف مسئله، این پویش بتواند پیش رود و به حرکت بیفتد که کمک‌کار بلندمدت در این زمینه و زمینه‌های دیگری باشد. رئیس جمهور امروز در جلسه هیئت دولت تاکید ویژه‌ای بر این موضوع داشت. همچنین رئیس‌جمهور تشکر ویژه‌ای از خیرین مدرسه‌ساز در استان‌های مختلف داشت و بر ضرورت الگوگیری از همین مسیر در سایر حوزه‌های عمومی و اجتماعی که نیازمند حضور عمومی مردم است تاکید داشت.

بهادری‌جهرمی همچنین به مصوبات هیئت دولت اشاره کرد و گفت: بنا بر پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور دولت با اختصاص اعتبارات و تسهیلات بانکی به منظور اجرای عملیات پایدارسازی مخاطرات زمین برای جلوگیری از لغزش و یا آثار مخرب در لغزش‌ها و زلزله‌ها در استان چهارمحال‌وبختیاری موافقت کرد که اعتباراتی به منظور انجام اقدامات پیشگیرانه و مقاوم‌سازی و پایدارسازی در این استان هزینه شود.

وی افزود: پیش از این هیئت دولت مصوبه‌ای را به منظور تعیین کمک هزینه پرداختی به مجموعه سازمان بهزیستی و مراکز غیردولتی تحت نظارت این سازمان بابت خدمات به معلولان و افراد دارای آسیب‌های نخاعی داشت که بخشی از این مصوبه مورد ایراد هیئت تطبیق مصوبات مجلس واقع شده بود که دولت اصلاحی را در این مصوبه انجام داد. امید است با همراهی مجلس و هیئت تطبیق بتوان کمک موثرتری به معلولان در این زمینه داشت.

سخنگوی دولت ادامه داد: در خصوص فعالیت ناشران، کتابفروشان و مراکز پخش کتاب هم با توجه به تکلیف قانونی که مطابق با ماده ۹۲ قانون برنامه ششم توسعه متوجه مجلس شده بود، پیش از این دولت مصوبه‌ای را به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تصویب رسانده بود که یکی از مواد مهم این مصوبه هم مورد ایراد هیئت تطبیق مصوبات مجلس مواجه شده بود. نگاه دولت این است که حمایت از این بخش یک امر ضروری بوده و جز اولویت‌ها هم در جهت افزایش میزان مطالعه و هم حمایت از حوزه چاپ و نشر و مطبوعات است؛ لذا بنا شد که هم بازنگاهی در شیوه تدوین آئین‌نامه صورت گیرد و هم از منظری که به نوعی درجلسه بحث می‌شد به نظر می‌رسید آئین نامه قبلی در چارچوب قانون تدوین شده و باید مذاکرات مجددی با هیئت تطبیق مجلس صورت گیرد؛ چه بسا از منظری که کارشناسان دولت به آن نگاه دارند بتوان حمایت از ناشران و کتابفروشان و مراکز پخش کتاب داشت که کمک به افزایش سرانه مطالعه نیز شود.

بهادری جهرمی در ادامه اظهار کرد: یکی از تکالیفی که قانون بودجه متوجه دولت کرده بود طبقه‌بندی بنگاه‌های اقتصادی در چارچوب سیاست‌های اصل ۴۴ بود که تقریباً تمامی آئین‌نامه‌های تکلیفی بودجه در هیئت دولت به تصویب رسیده به اسثتنای دو سه مورد که هر کدام در کمیسیون‌ها و صحن دولت در رفت و برگشت و در حال بررسی کارشناسی بیشتر بوده اند که از جمله آن‌ها همین آئین نامه مربوط به بنگاه‌های اقتصادی می‌شود. امروز دولت با کلیات این آئین‌نامه موافقت کرد که امیدواریم با اصلاحات جزئی این آئین‌نامه نیز نهایی شود؛ بنابراین تقریباً تمامی آئین‌نامه‌های تکلیفی بودجه از سوی دولت نهایی شده و چند آئین‌نامه مانده که باید در مورد آن‌ها تعیین تکلیف نهایی صورت گیرد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
France
ناشناس
۲۰:۱۷ ۲۸ دی ۱۴۰۱
برای اولین بار از شروع این دولت وزیر قطع ارتباطات و ضدفناوری اطلاعات داره کار اصلی ش رو انجام میده و اینترنت رو با افتخار اعلام می‌کنه که قطع خواهد شد
آخرین اخبار