ورود یک سرمایه‌گذار برای تبدیل بنای تاریخی زیج منیژه به یک هتل

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از ورود یک سرمایه‌گذار برای تبدیل بنای تاریخی زیج منیژه سرپلذهاب به یک هتل خبرداد.

محمدرضا سهیلی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه زیج منیژه را یکی از شاخص‌ترین بنا‌های دوره ساسانی در کرمانشاه خواند و گفت : زیج یا قلعه منیژه در روستایی به نام پاتاق در مسیر اصلی جاده کرمانشاه به سرپلذهاب واقع شده و قدمتی حدودا ۱۵۰۰ ساله دارد.

وی ادامه داد: با وجود قدمت بسیار بالای این بنا، خوشبختانه طی قرن‌های گذشته از گزند حوادث بدور مانده و چندین مرمتی هم که روی آن صورت گرفته باعث شده تا امروزه سالم‌ترین بنای تاریخی به جای مانده از دوره ساسانی در استان کرمانشاه باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه تصریح کرد: در مجاورت این بنای باستانی، جاذبه‌های دیگری همچون منظر طبیعی گردنه پاتاق، بنای سنگی پاتاق، چشمه‌ای باستانی، راه شاهی و معدن سنگی تاریخی وجود دارد که اهمیت آن را بسیار بالا می‌برد.

وی نزدیکی زیج منیژه به شهر سرپلذهاب را از دیگر مزیت‌های این بنای تاریخی عنوان کرد و گفت: مجموعه‌ای از این ویژگی‌ها و مزیت‌ها باعث شده تا بتوانیم نگاه ویژه‌ای به این بنا داشته باشیم.

سهیلی خاطرنشان کرد: اخیرا یک سرمایه گذار بخش خصوصی جهت تبدیل منطقه غرب استان به محور گردشگری زمستانی پای کار آمده تا پروژه‌هایی را در این مسیر ایجاد کند که یکی از آن‌ها تبدیل زیج منیژه به یک هتل است.

وی به تبدیل تعدادی از بنا‌های تاریخی دنیا و در کشورمان به هتل اشاره کرد و ادامه داد: باتوجه به اینکه سازه این بنا تقریبا سالم است، تنها نیاز به تجهیز دارد تا به عنوان اولین هتل ساسانی دنیا راه اندازی شود.  

مدیرکل میراث فرهنگی استان با تاکید براینکه تبدیل این بنای تاریخی به هتل با رعایت تمام ضوابط میراثی خواهد بود، اظهار امیدواری کرد، در ایام دهه فجر می توان آغاز این طرح را شاهد باشیم .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار