عشایر لرستان ۲۵ درصد گوشت قرمز استان را تامین می‌کنند

مدیرکل امور عشایری لرستان گفت: ۲۹ میلیارد تومان تسهیلات، امسال در قالب طرح‌های مختلف به عشایر این استان اختصاص یافته که تاکنون ۱۷ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

هوشنگ نورمحمدی مدیرکل امور عشایری لرستان بیان کرد: با توجه به خشکسالی‌های پی درپی، کاهش بارش‌ها در مناطق عشایری استان و قیمت بالای علوفه تسهیلات مختلفی به عشایر پرداخت شده است.

او گفت: در این راستا امسال در قالب طرح سرمایه در گردش ۱۰ میلیارد تومان، دامدار کارت پنج میلیارد تومان و ۲۴ میلیارد تومان طرح در خصوص تسهیلات بند «ب» تبصره ۵۲، به بانک‌های عامل معرفی شده است که تاکنون از این میزان ۱۷ میلیارد تومان پرداخت شده و مابقی نیز در حال دریافت تسهیلات هستند.

مدیرکل امور عشایری لرستان اظهار داشت: معمولا طرح‌های بیشتری نسبت به رقم اختصاص یافته به بانک معرفی می‌شود تا در صورت بروز مشکل و خروج برخی طرح‌ها از چرخه دریافت تسهیلات، طرح جایگزین بلافاصله معرفی شود.

او ادامه داد: بیشتر طرح‌های معرفی شده به بانک‌های عامل استان برای دریافت تسهیلات شامل دامپروری و دامداری و مابقی نیز زنبورداری، صنایع دستی، گردشگری و کشت گیاهان دارویی هستند.

مدیرکل امور عشایری لرستان گفت: عشایر، پنج درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند و سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کنند.

نورمحمدی بیان کرد: عشایر لرستان سالانه یک هزار و ۳۵ تن پشم، ۱۷۰ تن عسل، ۲۹ تن شیر، ۱۷ تن روغن، هفت هزار تن حبوبات، ۱۵ هزار تن گندم و ۱۵ هزار تن جو، ۶۳۰ تن ماهیان سردآبی، تولید می‌کنند.

او افزود: سال گذشته ۳۴ میلیارد تومان اعتبار در قالب ۴۹ پروژه توسط دستگاه‌های اجرایی استان برای مناطق عشایری هزینه شد چراکه بر اساس مصوبه، نهاد‌های دولتی باید برخی طرح‌های عمرانی و اقتصادی را در مناطق عشایری اجرا کنند.

نورمحمدی با اشاره به اینکه ۲ سامانه برای ساماندهی توزیع آرد و تردد دام عشایری وجود دارد ادامه داد: این سامانه‌ها مانع قاچاق دام عشایری می‌شود و جهت جلوگیری از قاچاق دام، مشخصات عشایر کوچ‌رو در کارت تردد ثبت شده است.

مدیرکل امور عشایری لرستان بیان کرد:مرمت و نگهداری راه‌های عشایری، احداث پل، جایگاه عرضه نفت، گاز و تامین آب شرب، آبی کردن زمین‌های دیم، حفاری چاه و بهسازی چشمه ها، توزیع لوله آب، آرد و علوفه دامی بصورت ماهیانه در اولویت این اداره کل است.

نورمحمدی عنوان کرد: تاکنون ۲۳ هزار متر لوله در اندازه‌های مختلف جهت تامین آب شرب مورد نیاز بین عشایر لرستان توزیع شده است، همچنین ۱۱ کامیون تانکر ۱۲ هزار لیتری در مناطق ییلاقی و قشلاقی این استان آبرسانی می‌کنند.

او ادامه داد: برای حفاظت جنگل و مراتع همچنین جلوگیری از قطع درختان نیز هرساله اعتباراتی به منظور احداث جایگاه نفت و گاز در نظر گرفته می‌شود و علاوه بر این تانکر‌های ۶ و ۱۲ هزار لیتری به عنوان منبع ذخیره نفت احداث خواهد شد.

نورمحمدی اضافه کرد: سال گذشته ۵۴ میلیارد تومان اعتبار در راستای مرمت و نگهداری جاده عشایری و تامین آب در لرستان هزینه شد همچنین حدود ۳۰۰خانوار عشایری استان همدان به مدت ۶ ماه کوچ پاییزه در پلدختر اتراق می‌کنند که خدمت رسانی به این قشر نیز انجام می‌شود.

 

برچسب ها: امور عشایر ، گوشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.