صیادان به دریا نروند/ احتمال آسیب به شناورها در سواحل مکران

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: اطلاعیه فوری هواشناسی ویژه جامعه صیادی صادر شده و صیادان در زمان باران و طوفان به دریا نروند زیرا احتمال آسیب به شناورها و ادوات صیادی در سواحل مکران وجود دارد.

عطاالله رئیسی اظهارداشت: صیادان هشدارهای دریایی صادره شده از سوی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان درخصوص فعالیت سامانه بارشی را جدی بگیرند.

وی افزود: با توجه به پیش‌بینی بارش باران، رعد و برق و وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج طی ۴۸ ساعت آینده باعث ایجاد اختلال در فعالیت‌های دریایی و احتمال آسیب به شناورها و ادوات و تورهای صیادی خواهد شد و صیادان در این روزها ضمن خودداری از انجام هرگونه ترددهای دریایی تا پایان مدت زمان وقوع مخاطره تمهیدات لازم به منظور پیشگیری از هر گونه خسارت احتمالی اتخاذ و نسبت به انتقال شناورها به مکان‌های امن اقدام کنند.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: صیادان نسبت به رعایت موارد کنترلی و نظارتی در هنگام هشدارهای طوفان، باران، سیل و رگبار در بنادر صیادی اقدام و به هشدار مسوولان و عدم تردد دریایی و خروج شناور از بندر توجه داشته باشند.

رئیسی؛ حضور ناخدا، موتوریست و چند ملوان در شناور، تست و آماده بکار نگهداشتن موتور اصلی و موتور برق شناور و ذخیره سوخت به مقدار کافی و اطمینان از عملکرد پمپ های تخلیه آب خن شناور تاکید کرد و افزود: افزایش تعداد ضربه گیرهای اطراف شناور و آماده بکار داشتن جلیقه و حلقه‌های نجات در شناور، ذخیره کردن آب و غذا و کمک‌های اولیه پزشکی به مقدار نیاز چند روز را از دیگر ضرورت‌ها دانست.

وی اطمینان از استحکام طناب‌های مهار شناور، انتقال شناورها به مکان امن و مهار کردن تجهیزات غیر ثابت روی شناور، اطمینان از عملکرد سیستم‌های ارتباطی از جمله بیسیم و تلفن همراه جهت اطلاع رسانی، استفاده از ضربه گیرهای مخصوص در جاهای مناسب شناور به منظور جلوگیری از برخورد شناورهای کلاس لنج که در بندرگاه پهلو گرفته‌اند و خودداری از تردد و توقف هرگونه وسیله نقلیه در زیر سایبان‌های اسکله‌های صیادی به منظور پیشگیری و جلوگیری از بروز حوادث احتمالی را از دیگر موارد لازم برای ایمنی در زمان باران و طوفان عنوان کرد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به صدرو هشدار سطح زرد این اداره‌کل گفت: پیش‌بینی می‌شود از روز چهارشنبه به سبب وزش باد شدید ارتفاع موج در دریای عمان به یک تا ۱.۵متر برسد.

محسن حیدری از وزش باد و افزایش ارتفاع امواج بین یک تا ۱.۵ متر طی روز چهارشنبه در دریای عمان، مناطق ساحلی سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان خبر داد.

وی بیان کرد: از عصر امروز چهارشنبه تا پیش از ظهر پنجشنبه ۲۹ دی بارش باران رعد و برق و وزش باد نسبتا شدید از سمت غرب با سرعت حدود ۳۵تا ۵۰ کیلومتر بر ساعت بر روی دریا عمان پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: بر اثر این مخاطره خسارت به شناورهای سبک، تفریحی و احتمالا نیمه‌سنگین، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها و احتمال آسیب به تاسیسات دریایی پیش‌بینی می‌شود.

وی تصریح کرد: برای کاهش آسیب و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی،خودداری از عملیات غواصی و شنا، محدودیت در تردد با شناورهای سبک و نیمه‌سنگین و قایق‌های صیادی و تفریحی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت، جمع‌آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در سواحل و فراسواحل را توصیه می‌شود.

هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن هست در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسوولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار