ثبت ملی روستا‌های هدف صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گره گشای رونق تولید

بررسی سه روستای سربیشه، میمند و رودشتی در شورای وزارت میراث فرهنگی که با نظر مثبت کارشناسان، این مناطق را در آستانه ثبت در فهرست روستا‌های ملی قرار داده گامی گره گشا برای رونق صنایع دستی و توسعه ظرفیت‌های اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد است.

با توجه به اینکه کارشناسان ثبت ملی شدن شهر‌ها و روستا‌های صنایع دستی را دروازه ورود محصولات آنان به بازار‌های جهانی و رونق اقتصادی می‌دانند و نظر به اینکه بازار فروش مهمترین چالش پیش روی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد است امید می‌رود این اقدام بتواند زمینه افزایش درآمد آنان را فراهم کند.

توسعه اقتصادی، ایجاد اشتغال پایدار و ایجاد نشان تجاری برای صنایع دستی شاخص در روستا‌ها یا شهر‌ها از مهمترین کارکرد‌های ثبت ملی مناطق هدف صنایع دستی است که می‌تواند نقطه عطفی در رونق این کالا‌های اصیل ایرانی باشد.

از آنجا که روستا‌های مذکور ظرفیت‌های اقتصادی دیگری مانند کشاورزی و گردشگری نیز دارند این اقدام به شکوفایی سایر قابلیت‌های آنان نیز کمک می‌کند.

جاجیم بافی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سوزن دوزی، سبد بافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر بافی از مهمترین دست بافته‌های سرپنجه هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد است.

ثبت روستا‌های صنایع دستی

مدیرکل صنایع دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در نشست روز گذشته شورای ثبت وزارت میراث فرهنگی سه روستای هدف صنایع دستی در این استان بررسی و دفاعیات لازم در حضور مسئولان کشوری انجام گرفت.

سعید طالبی پور با بیان اینکه رودشتی و میمند در بخش پاتاوه شهرستان دنا و سربیشه در شهرستان گچساران از جمله روستا‌های کهگیلویه و بویراحمد است که در این نشست از سوی کارشناسان بررسی شد و نتیجه این بررسی در آینده نزدیک ابلاغ می‌شود.

وی با اشاره به معرفی خوب ظرفیت‌های صنایع دستی استان از سوی کارشناسان میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد در این نشست و نظر مساعد متولیان ابرازامیدواری کرد: این روستا‌ها ثبت ملی شود و زمینه رونق بیشتر این مناطق فراهم شود.

وی عنوان کرد: در این نشست میمند به عنوان روستای ملی گلیم‌بافی، رودشتی به‌عنوان روستای ملی گلیم برجسته و سربیشه نیز به عنوان روستای گلیم ریزبافت برای ثبت ملی بررسی شده است.

طالبی پور افزود: دلیل تعیین و معرفی این سه روستا‌ها آن است که بخش عمده از جمعیت آنان بافنده صنایع دستی داری بوده یا در زمینه صنایع دستی مهارت دارند.

مدیرکل صنایع دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: بخش عمده‌ای از بانوان ساکن روستا‌های مذکور از سال‌های دور تاکنون در زمینه آموزش و تولید صنایع دستی، داری مانند گلیم، قالیچه و جاجیم بوده فعالیت می‌کنند.

طالبی پور با اشاره به اینکه صنایع‌دستی در برخی از این مناطق قدمتی چند صد ساله دارد، به عنوان مثال قدمت و سابقه فعالیت صنایع‌دستی در روستای میمند به ۷۰۰ سال پیش برمی‌گردد.

وی بیان کرد: ثبت ملی شهر‌ها و روستا‌های صنایع‌دستی در این استان می‌تواند باعث دلگرمی هنرمندان و افزایش روحیه آنان برای ادامه فعالیت باشد.

ثبت روستا‌های هدف صنایع دستی بارقه امید در دل هنرمندان

هنرمندان صنایع دستی روستا‌های ثبت ملی شده کهگیلویه و بویراحمد امید دارند تا این اقدام مقدمه برداشته شدن موانع فروش محصولات صنایع دستی باشد.

یکی از بانوان فعال صنایع دستی در روستای سربیشه با بیان اینکه این روستا در نزدیکی جاده گچساران به شیراز قرار دارد معتقد است که ثبت ملی این روستا افزون بر رونق صنایع دستی منجر به شکوفایی صنعت گردشگری نیز خواهد شد.

وی که خود را مریم معرفی کرد ضمن قدردانی از تلاش مسئولان برای تحقق ثبت ملی این روستا افزود: قرار داشتن در دو راهی انتخاب فروش محصولاتی که با رنج و زحمت تولید می‌شود به دلالان یا تحمل رنج سفر به استان‌های دیگر برای بازاریابی از مهمترین مشکلات هنرمندان است که امید می‌رود با اقدام امیدبخش دولت این مشکل برطرف شود.

یک دخترجوان که ساکن روستای میمند که رنج مادرش برای تولید محصولات صنایع دستی و فروش آن به قیمت ناچیز به دلالان را مشاهده کرده در آستانه ثبت ملی شدن این روستا را مایه دلگرمی هنرمندان برای رفع چالش‌های این حوزه دانست.

وی که خود را سکینه معرفی کرد تاکید می‌کند: قصد دارد به همراه چند بانوی هنرمند دیگر در صورت رونق صنایع دستی پس از این اقدام یک کارگاه تولید گلیم بافی دایر کند.

معاون صنایع دستی این اداره کل در کهگیلویه و بویراحمد با یادآوری اینکه اعزام هنرمندان به نمایشگاه‌های صنایع دستی به استان‌های مختلف کشور از دیگر برنامه‌های دولت برای معرفی و تامین بازار فروش محصولات صنایع استان است تصریح کرد:در مهر امسال ۹ هنرمند به نمایشگاه‌های ملی استان‌های تهران، اصفهان و زنجان اعزام شده اند.

رحمانی عنوان کرد:برپایی دوره‌های آموزشی در مناطق محروم و روستایی از دیگر راهبرد‌های حمایتی دولت به منظور افزایش کیفیت محصولات صنایع دستی است.

معاون صنایع دستی این اداره کل در کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: همچنین ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار از محل تسهیلات بانکی تبصره ۱۸ به متقاضیان راه اندازی کارگاه‌های صنایع دستی در این استان در دولت سیزدهم پرداخت شده است.

رحمانی با اشاره به اینکه تسهیلات بانکی ویژه رونق صنایع دستی با سود ۱۰درصد پرداخت شده، تاکید کرد: براساس برنامه ریزی صورت گرفته به ازای ایجاد هر شغل در حوزه صنایع دستی ۸۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد ریال تسهیلات بانکی پرداخت شده است.

معاون صنایع دستی این اداره کل در کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تسهیلات بانکی یاد شده با یک ماه تنفس و دوره بازپرداخت سه ساله به ۱۲۰ نفر پرداخت شد.

وی با بیان اینکه بیشترین دست بافته‌های استان در شهرستان‌های دنا و گچساران تولید می‌شود میزان تولید سالانه انواع صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد را ۲۰ هزار مترمربع عنوان کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.