رئیس سازمان توسعه تجارت:

تجارت ایران با اتحادیه اوراسیا به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد

پیمان‌پاک گفت: با عملیاتی شدن موافقتنامه تجارت آزاد ایران با اتحادیه اوراسیا، میزان مبادلات تجاری با کشورهای عضو این اتحادیه در کوتاه مدت به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد.

در گفتگوی ویژه خبری امشب موضوع امضای موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا با حضور پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت  و میرکریمی نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه بحث و بررسی شد.

با عملیاتی شدن مفاد این موافقتنامه، میزان تجارت ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا چقدر افزایش می یابد؟

پیمان پاک : موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا حاصل ۲ سال و نیم تلاش وزارتخانه های مختلف کشور بوده و امروز اسناد اولیه آن امضا و مقرر شد تا مصوبه  دولت و مجلس کشورهای عضو را بگیرد.

از تابستان ۱۴۰۲ وارد فاز عملیاتی تجارت آزاد با اوراسیا می شویم. میزان واردات این کشورها ۴۰۰ میلیارد دلار و میزان صادرات ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار است و با این موافقتنامه ایران وارد بازار حدود هزار میلیارد دلاری این کشورها خواهد شد.

اقلام صادراتی این کشورها عمدتا مواد اولیه، نهاده های تولید، روغن و سنگ آهن و واردات این کشورها عموما محصولات صنعتی و کشاورزی است که ما در آن مزیت داریم.

در خصوص مفاد موافقتنامه از همه تشکل ها نظرخواهی کردیم. طی ۳ سال گذشته موافقتنامه تعرفه ترجیحی با ۷۰۰ قلم کالا با اتحادیه اوراسیا داشتیم که  به موجب آن رشد صادرات کشور در سال اول ۳۰ درصد  و در سال سوم ۵۰ درصد بود.

حال قرار است تجارت آزاد با تعرفه صفر برای ۷۰۰۰ قلم کالا داشته باشیم که به موجب آن پیش بینی می شود در کوتاه مدت وحدودا تا سال ۱۴۰۳ میزان تجارت کشور با اتحادیه اوراسیا به ۱۰ میلیارد دلار برسد.

چه ظرفیت هایی در کشور برای دستیابی به مفاد این موافقتنامه وجود دارد؟

میرکریمی نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه: این موافقتنامه از منطقه خوبی شروع شده است. می توانیم کالا با ارزش افزوده بالا به این کشورها صادر می کنیم و اگر تعرفه به سمت صفر برود به نفع بنگاه های اقتصادی خواهد بود.

می توانیم با واردات کالاهای آب بر، تنش آبی را در کشور جبران کنیم. اختلاف فصل با کشورهای اتحادیه اوراسیا داریم و فرصت خوبی برای صادرات محصولات کشاورزی به این کشور است.

صنایع پلیمری کشور هم مزیت صادراتی دارند. صنایع برای بقا به صادرات نیاز دارند و این موافقتنامه گام اولی است که باید ادامه پیدا کند.

برای رسیدن به اهداف  تجاری تعیین شده، چه اقداماتی در حوزه لجستیکی  و تقویت بخش های حمل و نقل انجام شده است؟

پیمان پاک: فضا برای توسعه بازار را باید فراهم کنیم.حضور پررنگ در نمایشگاه ها در کشورهای هدف، شناختی از ظرفیت های آنها برای تجار به وجود می آورد.

این موافقت نامه سطح رقابت را تسهیل می کند. بازار خوب و کم رقیبی داریم .توسعه بازار اقدامات متعددی می خواهد که یکی از آنها لجستیک است.

طی سال های قبل توجه مناسبی به مبادی شمالی کشور ، گمرکات و بنادر شمالی صورت نگرفته است.در حوزه کشتیرانی در شمال کشور عقب ماندگی داشتیم. این مسائل در دولت سیزدهم توسط  شخص رئیس جمهور، معاون اول و وزرات خارجه پیگیری می شود و تاکنون دیپلماسی اقتصادی خوبی با کشورهای این حوزه داشته ایم.

در کشتیرانی ۱۰ کشتی اضافه شده که البته کم است و باید به ۱۰۰ کشتی برسد. در حوزه ریل ظرفیت ها خوب است و راه آهن رشت-آستارا تا چند سال آینده تکمیل می شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۳۰ دی ۱۴۰۱
اینکه ما چه ها ساختیم و چند میلیارد دلار صادرات داریم .مهم نیست .مهم اینکه تورم ثانیه ای شده .کف بازار همه چیز را نشان می دهد .95درصد ملت با گرانی ها مواقفند .
آخرین اخبار