سرپرست اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: تالاب بین‌المللی کانی‌برازان این شهرستان میزبان بیش از ۳۰ هزار پرنده مهاجر و بومی آبزی و کنارآبزی برای زمستان گذرانی شد.

فاروق سلیمانی سرپرست اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: ورود کم‌نظیر پرندگان مهاجر به تالاب بین‌المللی کانی‌برازان به دلیل احیای دوباره بخش‌هایی از این تالاب، وجود امنیت و غذای کافی و ورود موج سرما و بارش برف در بخش‌های دیگر از کشور است.

وی اضافه کرد: با رهاسازی آب از سد مهاباد و احیای چشمه‌های تامین کننده آب تالاب بین المللی کانی‌برازان، هم اکنون وضعیت آبی این تالاب مطلوب است و پرندگان مهاجر و بومی در محدوده ۱۰۰ هکتاری از وسعت کانی‌برازان که آب از عمق کافی برخوردار است، دیده می‌شوند.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست مهاباد افزود: امسال با توجه به اینکه پس از گذشته یک ماه از فصل زمستان بارش برف سنگین و کاهش محسوس دما در این منطقه اتفاق نیفتاده و هنوز هم سطح آب تالاب کانی برازان منجمد نشده، امکان فرود و برخاست پرندگان مهاجر از جمله غاز‌های خاکستری و قو‌های مهاجر در آن وجود دارد.

وی ادامه داد: کارشناسان این اداره در پایش‌های خود قو‌های مهاجر، کلنی ۴۵۰ قطعه‌ای از غاز‌های خاکستری، تعدادی از گونه‌های در معرض انقراض از جمله اردک سرسفید و اردک مرمری و انواع پرندگان مهاجر دیگر شامل چنگر، آنقوت، حواصیل، کشیم بزرگ و کوچک، اردک نوک پهن، اردک سرسبز، گیلار، کاکایی ارمنی، آبچلیک پاسرخ و تنجه را در این تالاب مشاهده کردند.

وی از اهالی روستا‌های همجوار این تالاب بین‌المللی خواست در صورت مشاهده افراد سودجو و فرصت طلب برای شکار این گونه‌های با ارزش به اداره محیط زیست و محیط بانان اطلاع دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.