پس از ۱۲ سال یک مرگ عجیب در زمین فوتبال واکاوی شد

در زمین فوتبال گاهی گل به خودی می‌تواند منجر به مرگ یک بازیکن شود.

در دقیقه نهم پس از یک ضربه کرنر، توپ به پُشت میکائیل ژیک هافبک این تیم برخورد کرد و وارد دروازه شد. پس از این گل به خودی او به زانو افتاد و یک دقیقه به پشت دراز کشید. هم‌تیمی‌اش وقتی به او نزدیک شد، متوجه شد که ژیک نفس نمی‌کشد.

در ماه سپتامبر ۲۰۰۹ تیم کنویز یک بازی در لیگ جمهوری چک انجام داد که به تراژدی تبدیل شد. 

ژیک ۳۱ ساله بود و یک همسر و یک دختر شش ماهه از خود به جای گذاشت. به گفته کاپیتان ناویز، گفتگو با خانواده ژیک سخت‌ترین گفت‌وگوی زندگی‌اش بود.

این مسابقه در یک استادیوم کوچک چند هزار نفری برگزار شد، بنابراین فقط یک پزشک در میدان حضور داشت و نه یک گروه کامل امدادی. ۹ دقیقه پس از رسیدن آمبولانس، یک هلیکوپتر نیز با تجهیزات احیاء در زمین چمن فرود آمد. یک ساعت تمام پزشکان سعی کردند به ژیک کمک کنند، اما معجزه‌ای رخ نداد. در آن زمان هم‌تیمی‌هایش متوجه نشدند چه اتفاقی برای او افتاده است.

هم‌تیمی ژیک به مطبوعات محلی گفت: بعد از گل به خودی، میکائیل سرش را گرفت، روی زمین نشست و سپس دراز کشید. به نظر می‌رسید که او بسیار ناامید شده است. احساسات عادی هنگام گل به خودی در بازی مقابل حریفان اصلی. ما حتی نمی‌توانستیم فکر کنیم که اتفاقی رخ داده است. اشتباه بود.

ژیک

در ابتدا قرار نبود این هافبک اصلاٌ در این مسابقه شرکت کند. یک هفته قبل از اتفاقات تلخ، او دو کارت زرد گرفت و از بازی اخراج شد، اما کنویز نسبت به رأی داور اعتراض کرد و مورد پذیرش قرار گرفت.

پلیس جمهوری چک یک پرونده جنایی باز کرد و با شاهدان به مصاحبه پرداخت. مشخص شد که چند بازیکن کنویز با یک گل به خودی به این لحظه توجه کردند. در آن صحنه به نظر آن‌ها می‌رسید که میکائیل عجیب حرکت می‌کند و حرکات غیرطبیعی او منجر به گل به خودی شد.

ژیک فوتبال خود را در آکادمی اسپارتاپراگ آغاز کرد، اما نتوانست جایی در آنجا پیدا کند. دلیل رفتنش به‌صورت رسمی اعلام نشد، اما خبرنگاران متوجه شدند که پزشکان به سلامت میکائیل شک و به او توصیه کردند فوتبال را کنار بگذارد. او به حرف آن‌ها گوش نداد. حتی در آن زمان به او هشدار داده شد که فقط با پذیرش ریسک در سطح حرفه‌ای می‌تواند فوتبال بازی کند و ممکن است قلبش در برابر استرس مقاومت نکند. ژیک، اما تصمیم گرفت از این فرصت استفاده کند.

همسر این فوتبالیست فقید نیز گفت که میکائیل حرف‌های پزشکان را جدی می‌گرفت و هر شش ماه یک بار معاینات دقیق پزشکی انجام می‌داد. آخرین بار چند ماه قبل از فاجعه معاینه شد و آزمایشات هیچ مشکلی را نشان نداد. اما پس چرا یک اپیزود معمولی منجر به مرگ شد؟ پاسخ در مصاحبه جوزف هوراک که ریاست ستاد پزشکی ملادا بولسلاو را بر عهده داشت، یافت شد.

هوراک گفت: گل به خودی می‌تواند باعث سکته قلبی شود. به این دلیل که یک بازیکن فوتبال دچار استرس ناگهانی می‌شود و اگر قلب ضعیفی داشته باشد، این موضوع می‌تواند منجر به حمله و مرگ شود.

تسنیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.