دبیر هیات پزشکی ورزشی اصفهان:

در فضای باز در روزهای آلوده ورزش نکنید

دبیر هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان گفت: مردم و حتی ورزشکاران حرفه‌ای به دلیل تشدید آلودگی هوای این روزها از فعالیت ورزشی در اماکن باز اجتناب و محل تمرینات خود را به فضای بسته با تهویه مناسب منتقل کنند.

مهدی محمدی، با اشاره به مشکلات ناشی از فعالیت فیزیکی در روز‌های آلوده افزود: ورزش در هوای آلوده محدودیت‌ها، عوارض و مشکلاتی دارد که باید به آن‌ها توجه شود.

او هشدار داد: حین ورزش‌های هوازی که نیاز به تنفس بیشتر دارد بدلیل افزایش تعداد و عمق تنفس، میزان ورود آلاینده‌ها و ریزگرد‌ها به عمق ریه‌ها افزایش پیدا می‌کند و به همین دلیل ورزشکاران در معرض خطر قرار دارند.

او تصریح کرد: افزایش ورود آلاینده‌ها به مجاری تنفسی سبب ایجاد برخی بیماری‌ها می‌شود و در نتیجه عوارض ورزش در هوای آلوده خطرناکتر است.

دبیر هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان با اشاره به اینکه در زمان آلودگی هوا، ورزش در سطح حرفه‌ای نیز شرایط ویژه‌ی دارد و مسابقات لغو می‌شود که عارضه‌ای برای ورزشکاران ایجاد نشود، افزود: تنگی نفس، افزایش تعداد تنفس، درد قفسه سینه، برهم خوردن تعادل، تعریق زیاد، کاهش سطح هوشیاری و اختلال در تکلم از علائم هشداردهنده است و افراد در صورت بروز این علائم باید به مراکز درمانی مراجعه کنند.

محمدی با بیان اینکه ورزش در هوای آلوده بدلیل کمبود اکسیژن مورد نیاز می‌تواند برای سالمندان ناظر به شرایط و ویژگی‌های سنی آن‌ها به عوارض قلبی عروقی منجر شود، اظهار داشت: ورزش در هوای آزاد در وضعیت نیمه‌هشدار برای سالمندان و کودکان و در وضعیت هشدار برای ورزشکاران باید محدود شود.

دبیر هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان اضافه کرد: ورزش در اماکن و سالن‌های سربسته حتی با تهویه مناسب باید کمتر از روز‌های معمولی باشد و در شرایط خیلی حاد بطورکامل ممنوع شود.

او خاطرنشان کرد: آلودگی چنین روز‌هایی برای کودکان، زنان باردار، سالمندان و بیماران قلبی عروقی و کلیوی بسیار خطرناکتر است و باید به این گروه‌ها برای حضور در فضای باز هشدار داد.

دبیر هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان تصریح کرد: اگرچه این هیات نقشی در تعطیلی مسابقات ورزشی در فضای باز و بسته ندارد، اما بطورکلی ورزش در این روز‌ها توصیه نمی‌شود.

منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.