مایکروسافت همکاری با ChatGPT را رسما تأیید کرد

مایکروسافت با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی مُهر تأیید پای شایعات زد و گفت قراردادی چندساله با شرکت خالق ChatGPT امضا کرده است.

مایکروسافت در بیانیه‌ای با تأیید شایعه‌های چند وقت اخیر می‌گوید از‌طریق سرمایه‌گذاری چندساله‌ چند‌میلیارد‌دلاری تصمیم گرفته است تا همکاری بلندمدت با شرکت OpenAI را گسترش دهد. بیانیه‌ ردموندی‌ها در حالی منتشر می‌شود که منابعی آگاه گفته بودند مایکروسافت به‌دنبال سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در شرکت سازنده‌ ChatGPT و DALL-E ۲ است. این دو ابزار خبرساز بر‌پایه‌ هوش مصنوعی توسعه داده شده‌اند.

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، در بیانیه‌ این شرکت می‌گوید مایکروسافت و OpenAI به‌دنبال پیشرفته کردن تحقیقات متمرکز بر هوش مصنوعی و تبدیل‌کردن این فناوری به پلتفرمی جدید هستند: «در این فاز جدید از همکاری‌مان، توسعه‌دهندگان و سازمان‌ها در سراسر صنایع می‌توانند ازطریق Azure به بهترین زیرساخت‌ها و مدل‌ها و مجموعه‌ابزار هوش مصنوعی دسترسی پیدا کنند».

به‌عنوان بخشی از مفاد قرارداد، مایکروسافت قرار است سرمایه‌گذاری در توسعه و پیاده‌سازی سیستم‌های اَبَرکامپیوتری را با هدف کمک به تحقیقات OpenAI افزایش دهد. مایکروسافت از این‌ پس شریک تجاری انحصاری OpenAI برای ارائه‌ خدمات ابری است.

مایکروسافت قصد دارد مدل‌های هوش مصنوعی OpenAI را به محصولات مصرفی و سازمانی متنوع خود تزریق کند. شایعه‌ها می‌گویند چت‌بات ChatGPT به بینگ اضافه می‌شود تا این موتور جست‌و‌جو رقیب بهتری برای گوگل باشد. همچنین، مایکروسافت احتمالاً با بهره‌گیری از مدل‌های هوش مصنوعی و اپلیکیشن‌های ورد و پاورپوینت و اوت‌لوک را بهینه‌تر می‌کند.

مایکروسافت عدد دقیق قرارداد با OpenAI را اعلام نکرده است. هفته‌ی گذشته، این شرکت سرویس جدیدی به نام Azure OpenAI در‌دسترس قرار داد که شامل چند مدل هوش مصنوعی ساخت شرکت OpenAI ازجمله GPT-۳.۵ و Codex و DALL-E است. Azure OpenAI مخصوص کسب‌و‌کار‌ها است.

بر‌اساس گزارش‌های ضدونقیض، مایکروسافت تا زمان بازگشت بودجه‌ای که در‌اختیار OpenAI گذاشته، قرار است ۷۵ درصد از سود این شرکت را دریافت کند. مایکروسافت نیز ۴۹ درصد از سهام OpenAI را ازآنِ خواهد کرد. OpenAI می‌گوید حتی پس از امضای قرارداد با مایکروسافت همچنان می‌تواند از‌ طریق شرکت‌های دیگر سرمایه جذب کند.

سال ۲۰۱۹، مایکروسافت یک‌میلیارد دلار در OpenAI سرمایه‌گذاری کرد و یک سال بعد، مجوز انحصاری فناوری استفاده‌شده در GPT-۳ را از این شرکت خرید. این دو شرکت سال‌ها است که رابطه‌ی تجاری نزدیکی با‌هم دارند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار