غذاهایی که برای سلامتی کبد مضر هستند

فست‌فودها عوارض جانبی متعدد و وسیعی دارند و مصرف مداوم آن ها می‌تواند از جنبه‌های مختلف به سلامت انسان‌ آسیب برساند.

مصرف مداوم فست‌فود‌ها در کوتاه‌مدت باعث افزایش قند خون، فشار خون و تمایل به پُرخوری می‌شود.

درحالی که مصرف این غذا‌ها در درازمدت هم خطر ابتلا به چاقی، بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد.

اکنون هم به لطف تحقیقات گروهی از محققان می‌دانیم که مصرف فست‌فود‌ها می‌تواند در ابتلا به بیماری کبد چرب نقش مهمی داشته باشد.

 بر اساس یافته‌های محققان، اگر یک‌پنجم رژیم غذایی افراد چاق یا مبتلا به دیابت از فست‌فود‌ها تشکیل شود، سطح چربی کبد این افراد به‌طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. افرادی هم که مبتلا به چاقی و دیابت نیستند، با مصرف همین مقدار روزانه از فست‌فودها، سطح چربی کبدشان را به میزان متوسطی بیشتر می‌کنند.

به عبارت دیگر، اگر فست‌فود‌ها حدود ۲۰ درصد از رژیم غذایی روزانه شما را تشکیل دهند، سطح چربی کبد هم بین درجات متوسط تا شدید افزایش می‌یابد و افراد چاق و مبتلا به دیابت هم از این نظر بیشترین آسیب‌پذیری را خواهند داشت.

متاسفانه بالا بودن سطح چربی ذخیره‌شده در کبد می‌تواند باعث ابتلا به بیماری خاصی با نام کبد چرب شود که طبق گزارش‌های مایو کلینیک، شایع‌ترین نوع از بیماری‌های کبدی مزمن است.

اما فست‌فود‌ها دقیقا چگونه باعث تجمع چربی اضافی در کبد می‌شوند؟

چربی‌های ترانس، بدترین چربی‌ها برای کبد

پاسخ این سوال به چربی‌های ترانس برمی‌گردد. طبق گزارش مهمی که در Nutrition & Diabetes منتشر شده است، چربی‌های ترانس باعث افزایش چربی‌های ذخیره‌شده در کبد می‌شوند.

درحالی که انواع غذا‌های فست‌فودی مانند پیتزا‌های یخ‌زده، مارگارین، انواع نان و شیرینی‌های فرآوری‌شده، ناگت، سوسیس، کالباس، همبرگر و... حاوی چربی‌های ترانس هستند.

بنابراین، وقتی که درباره تجمع چربی در کبد صحبت می‌کنیم، بسیار مهم است که همه ما با انواع چربی‌های موجود در رژیم غذایی خودمان آشنا باشیم.

همه چربی‌ها از نظر کیفیت با همدیگر برابر نیستند و چربی‌های ترانس از این نظر در رده بدترین گزینه‌های غذایی قرار می‌گیرند.

چربی‌های فرآوری‌شده مانند چربی‌های ترانس به‌هیچ‌وجه فایده‌ای برای بدن ندارند؛ بلکه صرفا به سلامت ما آسیب می‌رسانند. درحالی که میزان چربی‌های اشباع هم در رژیم غذایی باید تا حدود زیادی کنترل و محدود شود.

بنابراین، فقط استفاده متعادل و صحیح از چربی‌های غیر اشباع طبیعی مانند مغز‌های خام، روغن زیتون، آووکادو... می‌تواند به ارتقای سلامت ما کمک کند.

منبع: سلامت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
آخه اینها دردی از مردم دوا میکنه یه کم وقت بزارید اخبار مافیا بازی ایرانخودرو و سایپا و و عدم تلاش دولت در واردات با تعرفه متناسب با وسع مالی مردم را بازگو کنید .یعنی چی کالباس بخوری کبدت چرب میشه اصلا میشه خرید .ما ایرانی‌ها اگه اینها گیرمون بیاد بخوریم تازه از سو تعذیه نجات پیدا می‌کنیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
اینم از غذاهای غربی امان امان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
کالباس کیلوی ۱۸۰هزار تومن کی میتونه بخوره ک کبدشم چرب بشه....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
خوشمزه ترین غذای جهان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
سلام.واردت میلیونی خودروهای کم مصرف و ایمن را بدون تعرفه گمرکی ازاد کنید تا انحصار،احتکار،کاهش تولید داخل درجهت گرانی،دلالی خودروسازان شکسته شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
درزمینه سلامت جسمی ذهنی عاطفی میبایست تنها به طبیعت مراجعه کرد! اولین نیازاساسی هواست که هرلحظه آن رامصرف میکنیم وعامل خیلی ازفعل وانفعالات است دربدترین شرایط کاری هم بالاخره فرد تقریباً نصف شبانه روز (12ساعت) درمنزل بسرمیبرد که میتواندازگلهای آپارتمانی (البته به تعدادی که حقیقتاًدرتصفیه هواتاثیرداشته باشد) استفاده کند.آب مورد بعدی است که 2/3 وزن بدن ماراتشکیل میدهد (بهداشت وسبکی وطعم واملاح لازم و..) ودرمورد غذا هرچه به مواد طبیعی مراجعه کنیم به همه اندامهای بدن خدمت کردیم.(سبزی/میوه/تخم مرغ/ماهی/شیر ولبنیات/عسل/نان کامل/حبوبات و..) مهمترین اصل تغذیه (گذشته ازموادسالم ونحوه درست طبخ :دوری ازسرخ کردن) بااشیاق وحوصله غذاخوردن است چراکه لذت بردن ازغذاباعث هضم وجذب بهترغذامیشود وباحوصله وآرامش غذاخوردن باعث جویدن بیشترغذاشده واین خودبه هضم بهترکمک میکند.غذاهای آماده متاسفانه همه این عوامل منفی رایک کجا کنارهم به متقاضی تحویل میده
آخرین اخبار