سارقان خشن موتورسوار با حمله به ماشین در حال حرکت یک زن شیشه آن را شکستند و کیف او را ربودند.

این حادثه مدتی قبل در خیابان پاسداران رخ داد. ۲جوان که سوار بر موتور بودند، با قمه به سمت یک خودروی پیکانتو که زن جوانی پشت فرمان آن بود هجوم بردند. مردی که ترک موتور نشسته بود درحالی‌که خودرو در حال حرکت بود با قمه ضربه‌ای به شیشه ماشین زد و آن را شکست.

او سپس کیف زن جوان را که روی صندلی جلو بود برداشت و همدستش سرعت موتور را بیشتر کرد تا فرار کنند. این، اما پایان ماجرا نبود؛ زن جوان که به‌شدت وحشت کرده بود با ماشین به موتور دزدان برخورد کرد و این اتفاق موجب واژگونی موتور شد.

گزارش مرگ
دقایقی از این اتفاق می‌گذشت که پلیس و اورژانس در محل حادثه حضور یافتند. یکی از سارقان موفق به فرار شده، اما سارق دوم به‌دلیل شدت جراحات جانش را از دست داده بود.

ماجرا به قاضی وحیدناصری، بازپرس ویژه قتل اطلاع داده شد و او دستور تحقیقات در این زمینه را صادر کرد. در ابتدا مأموران به تحقیق از زن جوان که راننده خودروی پیکانتو بود پرداختند.

وی توضیح داد: فرزندم در صندلی عقب نشسته بود و من در حال رانندگی بودم که ناگهان ۲مرد موتورسوار به ماشینم نزدیک شدند. مردی که ترک موتور نشسته بود قمه‌ای به من نشان داد و تهدیدم کرد که توقف کنم. من که وحشت کرده بودم به حرکت ادامه دادم. اما موتورسواران دست از سرم برنداشتند و به تعقیب من ادامه دادند تا اینکه یکی از آن‌ها با قمه شیشه ماشینم را شکست و کیفم را که روی صندلی شاگرد بود به سرقت برد.

وی ادامه داد: در آن شرایط دلهره عجیبی به جانم افتاده بود و می‌خواستم هرطور شده از دست آن‌ها فرار کنم، چون می‌ترسیدم مبادا بلایی بر سر من یا فرزندم بیاورند. دزدان هنگام تعقیب ماشین من حتی لاستیک سمت شاگرد را هم پنچره کرده بودند و به سختی می‌توانستم رانندگی کنم و ناگهان با موتور دزدان برخورد کردم. موتور واژگون شد و همان لحظه خودروی پرایدی که در حال حرکت بود با دزدان برخورد کرد.

وی گفت: من قصد آسیب رساندن به دزدان را نداشتم و می‌خواستم از دست آن‌ها فرار کنم که این اتفاق افتاد.

زن جوان ادامه داد: پس از آنکه موتور واژگون شد، راکب که به‌نظر می‌رسید آسیب جدی ندیده، از جایش بلند شد و بی‌آنکه کیف مرا بردارد فرار کرد. دقایقی بعد و با حضور اورژانس مشخص شد که ترک‌نشین جانش را از دست داده است.

پس از تحقیق از این زن، بازپرس جنایی دستور بررسی تصاویردوربین‌های مداربسته‌ای که در اطراف محل تصادف وجود داشت را صادر کرد. تصاویر و فیلم‌های به‌دست آمده، مهر تأیید بر اظهارات زن جوان و شاهدان می‌زد.

در ادامه تحقیقات خانواده سارق جان باخته شناسایی شدند و مشخص شد که آن‌ها اهل پایتخت نیستند. والدین سارق فوت شده پس از حضور در دادسرای جنایی تهران به شکایت از زن جوان پرداختند و عنوان کردند که وی موجب مرگ پسرشان شده است.

آن‌ها توضیح دادند که پسرشان مدتی قبل برای کار از شهرستان به تهران آمده بود که این حادثه برایش رخ داد. از سوی دیگر با انجام تحقیقات بیشتر مشخص شد که سارق جان‌باخته، سابقه کیفری دارد و پیش از این به جرم کیف‌قاپی دستگیر و زندانی شده بود.

براساس این گزارش، بازپرس جنایی دستور تشکیل تیم کارشناسی داده تا علت این حادثه مرگبار و عمدی یا غیرعمدی بودن آن مشخص شود. از سوی دیگر جست‌وجو برای بازداشت همدست سارق فوت شده ادامه دارد.

در مواجهه با سارقان چه کنیم؟
محمدرضا گیوکی- قاضی سابق و وکیل دادگستری

زن جوانی که طعمه زورگیران قرار گرفته و کیفش به سرقت رفته بود، بعد از حادثه‌ای که منجر به جان باختن یکی از آن‌ها شد، حالا خودش در مظان اتهام قرار گرفته است.

هر چند بررسی حقوقی این ماجرا، به‌کار کارشناسی و بررسی دقیق صحنه وقوع حادثه، اظهارات متهم، شاکیان و شاهدان و... نیاز دارد، اما به این بهانه به بررسی کلی چنین حوادثی می‌پردازیم.

یکی از مواد قانونی که در این خصوص مصداق پیدا می‌کند، ماده ۱۵۶قانون مجازات اسلامی است. در این ماده آمده: «هرگاه فردی در مقام دفاع از نفس، عرض، ناموس، مال یا آزادی تن خود یا دیگری در برابر هرگونه تجاوز یا خطر فعلی یا قریب الوقوع با رعایت مراحل دفاع مرتکب رفتاری شود که طبق قانون جرم محسوب می‌شود، در صورت اجتماع شرایط زیر مجازات نمی‌شود.» در ادامه این ماده ۴شرط به این شکل آمده است: الف- رفتار ارتکابی برای دفع تجاوز یا خطر ضرورت داشته باشد. ب- دفاع مستند به قرائن معقول یا خوف عقلایی باشد. پ- خطر و تجاوز به سبب اقدام آگاهانه یا تجاوز خود فرد و دفاع دیگری صورت نگرفته باشد. ت- توسل به قوای دولتی، بدون فوت وقت عملاً ممکن نباشد یا مداخله آنان در دفع تجاوز و خطر مؤثر واقع نشود. طبق این ماده قانونی، در صورتی که فرد مرتکب همه موارد را رعایت کرده باشد، مجازات نخواهد شد، بلکه اگر جراحت یا دیه یا جنبه عمومی جرم نیز وجود داشته باشد بر عهده او نیست.

حال با لحاظ موارد قانونی گفته شد آیا عملی که یک مالباخته در تعقیب سارقان انجام می‌دهد و در نهایت باعث می‌شود که سارق در سانحه رانندگی جان خود را از دست بدهد را می‌توان در زمره دفاع مشروع قرار داد یا مرتکب باید مجازات شود؟

در این مورد، نظرات مختلفی وجود دارد، اما ۲نظریه از سایر نظریه‌ها قوی‌تر است. اول اینکه گفته می‌شود براساس ماده ۱۵۶بعد از ارتکاب سرقت، خطر قریب الوقوع برای زن جوان تمام شده و او بعد از حادثه باید وقوع جرم را به پلیس گزارش می‌کرد و از مأموران کمک می‌خواست.

اما نظریه دوم می‌گوید که این حادثه در امتداد جرمی است که اتفاق افتاده و هنوز تمام نشده است. زن جوان مالباخته است و از مالش دفاع می‌کند.

اما نکته حائز اهمیت دیگر این است که عمل متقابل فرد باید با اقدام اولیه تناسب داشته باشد. مثلا به خاطر سرقت یک گوشی موبایل که مثلا چند میلیون ارزش دارد نمی‌شود جان سارق را گرفت. در این حادثه نیز بعد از سرقت کیف زن جوان، او به تعقیب زورگیران پرداخته که این کار معقولی است، اما در ادامه رفتاری که سبب فوت زورگیر شده، تناسبی با جرم اولیه نداشته است. البته باید درباره نحوه برخورد خودروی زن جوان و موتورسیکلت زورگیران، کارشناسان به‌طور دقیق نظر دهند تا مشخص شود، نقش و قصور مالباخته در مرگ سارق چقدر بوده است. با این حال آنچه در این شرایط به شهروندان توصیه می‌شود این است در هنگامی که قربانی سرقت و کیف‌قاپی می‌شوند، بهترین کار این است که تلاش کنند سرنخ‌هایی از مجرم به‌خاطر سپرده و با پلیس تماس بگیرند.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب ها: شکستن شیشه ، سرقت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
اگر دست گیر کنی روزی تو دزدی.... بری اورا به پیش مرد قاضی
زدزد پرسد که ای مرد گرفتار‌.....پریشانی کتک خوردی تو انگار
اگر هستی ز صاحب ت شاکی ....بگو در پیش ما بی هیچ باکی
خلاصه دزد را تا بگیرند طبق اجکام اسلام رحمت اسلامی شامل حالش میشود وبه آغوش گرم خانواده برمیگردد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
نمیخواسته بهش بزنه چون ماشین پنچر بوده کنترلش از دست راننده خارج شده
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۰۲:۴۱ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
سلام علیکم ،اگر این گفته های شاهدان و این خانم و دوربین ها به واقعیت باشه چند بار اعدام برای نفر دوم فراری باز کمه و نفر فوت شده هم همچنین هرچند مرده باید حتی خسارت هم بدهد در این جا چند تا قانون شکنی شده کردن شما فکر کنید مثلا یک مثال تعقیب گریز پلیس شده متهم در جاده تصادف کرده فوت شده پس متهم متهمه دزد دزده قاتل قاتله ...بیشتر از اینهاهم جرم کردند... قاضی که در جایگاه خدا نشسته بدرستی و به حق قضاوت کنه ان شاءالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
در برخی کشورها مانند برزیل ، در اینگونه موارد قانون اختیارات زیادی در لحظه وقوع جرم به مال باخته میدهد !
یکی از مشکلات کشور ما این است که مطالعات کارشناسان و پویایی آنها در زمینه های مختلف بسیار کم است !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
در اظهارات این وکیل محترم که مثلا" قاضی سابق هم بوده دو اشتباه فاحش وجود دارد !! :
اول اینکه میفرمایند برای یک موبایل کم ارزش نباید مرتکب صدمه به سارق شد !!!
که در این رابطه به این آقای وکیل فهیم باید گفت ارزش مادی یک موبایل به مراتب کمتر از اطلاعات داخل آن است و.....
دوم اینکه فرموده‌اند : فرد مال باخته باید به پلیس مراجعه نماید!!! و...
که در این رابطه هم توجه ایشان را به پرونده های قضایی بلاتکلیف در این حوزه جلب مینماییم !!! ضمن اینکه مراجع قانونی و حتی پلیس باید از فرد مالباخته که بلافاصله به کمک پلیس آمده تقدیر و تشکر نماید !
ممکن است بفرمایند که قانون این اجازه را نمی دهد ، پاسخ این است که خلأ قانونی را باید قوه قضائیه با پیشنهاد کارشناسان ذیربط و اقدام قوه مقننه رفع نمایند !
Iran (Islamic Republic of)
جگوار
۲۰:۳۲ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
دولت توخرج خودش مانده طرف زندانی کنه نان وغذاش بده،نه خیلی وقته زندان تعطیل شده
Iran (Islamic Republic of)
Saeed
۱۹:۵۲ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
سارق حقش بمیره ، چون به زن بیگناه و بی دفاع حمله کرده ، خانم به خاطر دفاع از خودش بوده ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
به نظر من اون لحظه اون زن اینقدر ترسیده که دیگه عقلش به جایی نمی رسه و فقط دست و پا میزنه و ممکنه اتفاقی هم بیفته. به نظر من دزد کارش خیلی وحشتناک بوده چون قمه داشته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
گردن هرچی دزدر و بایدمثل داعش قطع کرد.طرف سرقت مسلحانه می‌کنه انتظار داره چی بشه بهش پاداش بدن...هرچی میده دزدی اگه کسی رو بکشه هیچی توش نیست اگه کسی اونو بکشه مجازاته همینه که باعث میشه دزدها خشن ترو بی حیاتر بشن وتو روز ا زمردم دزدی کنن....لطفاقوه قضاییه برخوردش رو با این اشرار بدتر از تروریست سهمگین تر کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
با تشکر از قوه ی قضاییه! خیلی خوبه دزدها رو رها کنید و کسانی که در مقابل دزدها از خودشون دفاع میکنند رو محاکمه کنید
Sweden
ناشناس
۱۵:۳۴ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
ن تنها باید به خانم راننده جایزه شجاعت داد و از ایشان پلیس تقدیر کنند بلکه حتما باید خانواده موتور سوار ملعون خسارت به این خانم بدهند و جریمه سنگین بشوند که چنین جانورانی تحویل جامعه دادند . اقای قاضی و دولت، ملت، سختی زندگی را مردم در ایران تحمل میکنند اشکالی نداره ولی لات بازی و زور گیری از زمانهای قدیم هم خیلی بیشتر شده !!!چرا قاطعانه عمل نمیشود عجیبه والاه !!!!راه کارش اعدام ، شلاق ،جریمه سنگین و یقینا اموزش صحیح برای افراد خطاکار فقط یک دوره ،زیاد وقت تلف کردن برای بیشعور ارزش ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
مقصر اصلی راننده پراید است تصادف غیر عمد بعد خانم کارش دفاع مشروع بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
طرف آدم میکشه میگه تو حالت عادی نبودم، حالا از این زن معصوم که شاهد این حجم از خشونت بوده انتظار دارید تصمیم درست بگیرد. این خانم و فرزندش بعد از این حادثه می دانید دچار چه بحران روحی میشود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
مگر بکار بردن قمه استفاده از سلاح (سرد ) محسوب نمی شود؟مگر سرقت مسلحانه محسوب نمی شود.؟ حکم سارق مسلح چیه؟ اول بهتره این آقایان قانون دان تکلیفشان را با خودشان روشن کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
بايد دزدها امنيت نداشته باشند،متاسفانه در كشورما قانون براي برخورد با دزدها خيلي ضعيف عمل مي كنه واين امر باعث شهامت به انها شده براي دزدي.درود براين شيرزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
نیاز به این همه داستان بافی نبود
ی جمله اخری رو اول بگی بهتر نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
بله متاسفانه دزدان در ایران امنیت شغلی دارند و ما صرفا باید جزییاتی ازشون یاد داشته باشیم تا بلکه ی روزی شناسی پیداشون کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
آی گفتی
حالا مگه با اون جزییات کسی پیدا میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۷:۴۴ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
با توجه به اینکه حمله موتور سوار به این مالباخته با قمه در حضور فرزند بوده ترس بر زن جوان غالب شده اینو که همه ما می دونیم و این زن در این شرایط با لاستیک پنچر و استرس درگیری طبق اظهار خودش و شواهد داشته فرار می کرده پس مقصر دزدان محترم هستند که روش ملایم تری انتخاب نکردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
بماند که وقتی دزدی با این حجم از خشونت در روز روشن اقدام به دزدی میکند مالباخته از کجا بداند که هدف فقط دزدی است ، اتفاقا حجم خشونت دزدان تناسبی با دزدی یک کیف نداشته و بنابراین زن از جان و مال و فرزند خود دفاع کرده و غیر عمد منجر به مرگ دزد شده.
Iran (Islamic Republic of)
گیلانی
۲۳:۵۶ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
دزد رو هنگام سرقت داخل خانه گرفتم .بطور طبیعی بین ما کتک کاری شد و نتیجه سه ماه طول کشید تا خلاص شدم .انگار دزد پس از لورفتن مثل بره رام میشود یا انتظار پذیرایی ازدزد با بستنی مدنظر بوده .قانون بسیاری از کشورها هیچ رحمی به متجاوز به حریم دیگران ندارد واین درست است .دزدها باید بترسند نه صاحبخانه و...بستنی !!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
بنا بر روح حاکم بر گفتار قاضی، عملا از سارق حمایت میشود و کسی که از خودش دربرابر سرقت دفاع می کند باید بیشتر از قانون بترسد اگر این زن و بچه اش توسط سارق به قتل میرسیدند سلیبرتیها و رسانه‌های معاند شعار نه به اعدام راه می انداختند و اروپا به بهانه حقوق بشر کل دستگاه قضایی ایران رو تحریم میکرد این یک باخت باخت برای قوه قضائیه و مال باخته ها و برد برد براز سارقین و معاندین است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
اگر پلیس این خانم دستگیر کند و یک قاضی آن را محکوم کند قانون ایران جز عجایب هشتم خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۰:۰۸ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
والدین دزد ...برو اول بچتو تربیت بده بعد بیا شکایت کن......؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
طبق قانون کشور ما اگر سارق از روی دیوار وارد ساختمانی شود و در ساختمان نیمه کاره در چاهی بیافتد و یا از روی دیوار سقوط کند و خراشی به پایش بیافتد .دودمان صاحب خانه به باد است .باید دزد هاو قمه کشها را تکریم کنیم به آنها چای بدهیم و نهایت احترام را به عمل بیاوریم و حتما به آنها بگوییم باز هم از اینور ها بیایید خوشحال میشویم .آنها را بیمه کرده که اگر موفق به سرقت نشدند هزینه اش را بیمه بپردازد.اینهم که خداوند فرموده دزد را دست قطع کنید شاید با ما نبوده یا اینکه اگر بخواهیم قطع دست کنیم خیلی ها دستهایشان را از دست می‌دهند که این صورت خوشی ندارد.تازه کسی می‌تواند بگوید اگر کسی دکل نفت را بدزد کجایش را باید قطع کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
ماشاالله به این شیر زن.حتی اگر به عمد این کارو کرده که دیگه باید بهش مدال بدن.خواهر ومامان دزدرو به اعزاش نشوند. خدا خیرش بده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۳ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
جزای محاربه مرگه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۷:۰۵ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
به جرم محاربه باید می مرد
Iran (Islamic Republic of)
اقتدار
۱۶:۵۱ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
باید زن راننده عوض مواخذه مورد تشویق قرار بگیره.آفرین به شهامتش آفرین.قوانین کشوری در این خصوص نقسان داره ...برید قانون رو اصلاح کنید.تا آمار دزدی کاهش پیدا کنه....دستتو میبوسم خانوم راننده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
باید دست دزد ها را مثل عربستان قطع کرد تا دیگر دزدی نکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
باید دست دزد ها را مثل عربستان قطع کرد تا دیگر دزدی نکنند
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۶:۳۵ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
خدا پدر این خانم را رحمت کند که جامعه را از لوث این کثافت ها پاک کرد
پیشنهاد میکنم در صورت محکومیت این خانم به پرداخت جریمه کمپینی تشکیل شو د تا مردم بتوانند به او کمک مادی کنند واورا از این مخمصه قانونی نجات دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
باید پدر و مادر سارق رو به جرم همکاری با سارقین بازداشت کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
با قمه به جانش افتاده بعد دنبال قاتل بروسلی میگردید
حالا اگه بلایی سر خانم آورده میشد و آقا دزده بدون کوچکترین عذاب وجدانی متواری میشد باز هم همین قضاوت رو می‌کردید
به درک که مرده ،
Germany
علی
۱۳:۲۹ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
سوال اینجاست اگر موتور سوار کلاه ایمنی نداشته باشدجرم نیست که با کوچکترین لغزش زمین خورده و سرش به جایی بخورد صدمه ببیند کی باید جواب بدهد من فکر میکنم مقصر اصلی خود کیف قاپ است از مراهلی افکار نادرست تا مزاحمت شیشه و خرابی لاستیک خوف وحشت به جون راننده وکودک خردسال وووو
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۳۱ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
دستش درد نکنه....باید هزینه سرقت رو بالا برد....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
.بی دلیل نیست که روز به روز.. جسور تر میشن.این جماعت مال و جانت رو روز روشن بگیرن..بعد محکوم هم بشی.؟؛؛؟
Iran (Islamic Republic of)
ژاله
۲۱:۲۲ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
به درک که گندش پاک شد.سر من بارها این بلا را آوردن و پلیس سر چهارراه ها نگاه کرده و بی تفاوت گذشته
آخرین اخبار