معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین گفت: مرحله جدید مرمت مسجد جامع عتیق قزوین از محل اعتبارات ملی این دستگاه آغاز شد.

احسان نورانی معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین گفت: در دور جدید عملیات مرمت مسجد جامع عتیق، تکمیل مرمت شبستان ضلع شمالی آغاز شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین اظهار داشت: برای تکمیل مرمت ضلع شمالی مسجد جامع عتیق قزوین ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار درنظر گرفته شده است.

این مسوول گفت: با توجه به قدمت و وسعت مسجد جامع عتیق و نیاز بخش‌های مختلف این بنای باشکوه تاریخی به مرمت، هرساله از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین بخش‌هایی از این بنا در دستور کار مرمت قرار می‌گیرد.

مسجد جامع عتیق قزوین واقع در خیابان شهدا (سپه) از قدیمی‌ترین مساجد کشور به شمار می‌رود.

وسعت این مسجد چهار ایوانی که ساخت آن به اوایل دوره اسلامی باز می‌گردد، بیش از یک هکتار و به عبارت دقیق‌تر ۱۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع است.

این مسجد دارای حیاطی با بیش از چهار هزار متر مربع مساحت است که در چهار جانب آن ایوان‌های رفیعی قرار دارد که دو سمت هر یک از آن‌ها را رواقی دربرگرفته و همچنین دارای هشت شبستان است.

قدیمی‌ترین قسمت موجود در این مسجد طاق هارونی یا مقصوره کهن بوده که در سال ۱۹۲ هجری قمری به دستور هارون الرشید از خلفای عباسی بنا شده و در دوره‌های سلجوقی، صفوی و قاجاری نیز الحاقاتی به آن اضافه شده است.

به گزارش ایرنا، براساس روایات تاریخی در زمان پایتختی قزوین در دوره صفویه و به دستور شاه طهماسب ایوان شمالی و مناره‌های مسجد ساخته شده و در زمان شاه عباس دوم صفوی نیز ایوان جنوبی به آن افزوده شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.