معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: میزان سم مصرفی در محصولات کشاورزی این استان نسبت به میانگین جهانی پایین‌تر است.

علی راه انجام معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در همایش آموزشی شرکت ملی شیمی کشاورز که با حضور مدیران و کارشناسان فنی سازمان جهاد کشاورزی و مدیریت‌های تابعه، محققین و پژوهشگران، مدیرشرکت شیمی کشاورز و فروشندگان سموم در مجموعه باغستان برگزار شد،گفت: پایین بودن سم مصرفی در تولیدات کشاورزی این استان نشان دهنده وجود کشاورزان و باغداران هوشمند، ارائه توصیه‌های فنی مروجین و کارشناسان جهاد کشاورزی و همکاری فروشندگان، داروخانه‌ها و کلینیک‌های گیاهپزشکی است.

راه انجام افزود: به طور متوسط در دنیا ۴ میلیون تن انواع و اقسام آفت کش‌ها مصرف می‌شود که در کشور ایران بین ۳۰ تا ۳۵ هزار تن و در استان قزوین ۸۰۰ تا ۹۰۰ تن است که متوسط ۶۰ تا ۶۵ درصد مصرف دنیا می‌باشد که به مراتب محصولات سالمتری نیز تولید می‌شود.

وی یادآور شد: عوامل خسارتزای گیاهی ۳۵ تا ۴۰ درصد از تولیدات محصولات کشاورزی را تحت تاثیر قرار می‌دهند که این سازمان روش مدیریت تلفیقی را در برنامه کار خود دارد که با این روش از همه ابزار‌ها برای کنترل عوامل خسارتزا استفاده می‌شود که در نهایت عوامل کنترل کننده مواد شیمایی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه زمانی بایستی از آفت کش‌ها در مزارع استفاده شود که به آستانه زیان اقتصادی محصول رسیده باشد افزود: آفت کش‌ها مهمترین و اساسی‌ترین نهاده‌های تولید محصولات کشاورزی محسوب می‌شوند که اگر اصولی مصرف شوند مورد حمایت هستند.

وی مهمترین اولویت‌های وزارت متبوع در بحث سموم را؛ ساماندهی واردات و تولید آفت کشها، حذف سموم پرخطر، افزایش سطح آفت کش‌ها با پایه گیاهی، کنترل کیفی سموم، ساماندهی توزیع و فروش آفت کشها، اصلاح فرمولاسیون، کاهش دوز مصرفی، اصلاح بسته بدی و ساماندهی سمپاش‌های موجود در کشور برشمرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه گفت: در حال حاضر ۲۲۳ داروخانه کشاورزی در سطح شهرستان‌های این استان فعالیت دارند که البته متاسفانه تعدادی فروشگاه‌های غیرمجاز نیز اقدام به فروش سموم می‌کنند که بایستی شناسایی و نظارت شوند.

به گفته راه انجام، پیش بینی تدارک سموم (حشره کشها، قارچ کش‌ها و علف کشها) برای سال زراعی جاری در استان قزوین ۹۷۱ تن است.

وی با تاکید بر اینکه بهینه مصرف کردن سموم می‌تواند کشاورزی را متحول کند افزود: کیفی سازی سموم تولیدی و مصرف بهینه آن در مزارع کشاورزی ضروری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.