رشد ۴۰ درصدی ارائه آموزش های مهارتی نسبت به سال گذشته

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از رشد 40 درصدی ارائه آموزش های مهارتی این سازمان در 9 ماه سال جاری نسبت به زمان مشابه سال گذشته خبر داد.

غلامحسین حسینی نیا، با اشاره به ارائه آموزش‌های مهارتی به یک میلیون و ۳۱۰ هزار نفر در ۹ ماهه سال جاری، گفت: ۶۳۲ هزار نفر در بخش دولتی و ۶۷۸ هزار نفر در بخش غیردولتی، موفق به کسب آموزش‌های مهارتی شدند.

وی تصریح کرد: در ۹ ماهه سال جاری از دو میلیون و ۹۲ هزار نفر سنجش مهارت به عمل آمده و یک میلیون و ۸۰۰ هزار فقره گواهینامه مهارت نیز صادر شده است.

معاون وزیر با بیان اینکه گواهینامه‌های مهارت، معتبرترین مدرک مهارتی در سراسر کشور و در سطح بین المللی می‌باشد، افزود: گواهینامه‌های مذکور برای تمامی افراد، پس از کسب آموزش‌های مهارتی آموزش و شرکت در آزمون‌های سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای برای متقاضیان صادر خواهد شد.

وی ارائه آموزش‌های مهارتی کیفی، متناسب با نیاز بازار را اولین گام در ارتقای اعتبار آزمون‌های سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای دانست و اذعان داشت: بهره گیری از آزمونگران خبره شاغل در بخش‌های مختلف، از دیگر مولفه‌های ارتقاء کیفیت در سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای می‌باشد و از این رو ۱۲ هزار و ۵۰۶ آزمونگر عملی آموزش‌های فنی و حرفه ای، مورد بررسی و تعیین صلاحیت حرفه‌ای قرار گرفتند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، اعطای گواهینامه مهارت به کسی که شایستگی و صلاحیتش را ندارد، خیانت بزرگ در جنایات خواند و افزود: سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای، هماهنگ کننده و چرخه تضمین کیفیت فرآیند آموزش می‌باشد و گواهینامه‌های مهارت از سال ۱۳۹۱ با راه اندازی پورتال جامع سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از حالت مقوایی با مهر برجسته خارج و به صورت اینترنتی صادر می‌شود.

وی از ایجاد ۵۹ کارگاه سنجش عملی مهارت و ۳۸ سایت آزمون الکترونیکی در سال جاری خبر داد و افزود: کارآموزان و متقاضیان دریافت گواهینامه‌های مهارت، می‌توانند پس از کسب مهارت لازم، طبق استاندارد‌های تدوین شده سازمان بین المللی کار و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در آزمون‌های هماهنگ و یا از طریق آزمون‌های تفاهم نامه اصناف، تفاهم نامه میراث فرهنگی، اتحادیه صنعت ساختمان و یا آزمون ادواری شرکت کرده و پس از اخذ نمره قبولی در آزمون کتبی و عملی این سازمان، نسبت به دریافت این گواهینامه‌ها اقدام کنند.

حسینی نیا، خاطرنشان کرد: از آنجایی که دانش و مهارت‌های فناوری اطلاعات در حال مبدل شدن به ابزار آموزشی است و اشتیاق کارآموزان برای استفاده از آموزش الکترونیک (e-learning) به دلیل عدم وجود محدودیت زمانی و مکانی افزایش یافته که این امکان در برگزاری آزمون الکترونیکی نیز وجود دارد.

به گفته وی، زمان فاصله آزمون تا صدور گواهینامه مهارت از ۴۵ روز به ۷ روز کاری کاهش یافته است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان کسب و ارتقاء مهارت را موجب بالا رفتن کارآیی و کارآفرینی نیروی انسانی برای کمک به رشد اقتصادی و اشتغال در جهت بهبود کیفیت زندگی مردم برشمرد و گفت: رسیدن به این مهم، داشتن برنامه‌ای جامع، سنجیده، کارآمد و به روز را در حوزه سنجش می‌طلبد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار