ثبت ملی کهنسال‌ترین درخت گردوی ایران در اصفهان

مدیرکل میراث‌فرهنگی اصفهان از ثبت ملی ۱۲ اثر طبیعی از جمله کهنسال‌ترین درخت گردوی ایران در اصفهان خبر داد.

علیرضا ایزدی گفت: از میان پرونده‌های آثار طبیعی ارسالی به شورای ثبت استان، ۱۲ پرونده به‌منظور ارسال به شورای ثبت ملی آثار طبیعی کشور انتخاب و ارسال شد.

او ادامه داد: تمام این ۱۲ پرونده در شورا تأیید و ثبت ملی شد، که در این میان کهنسال‌ترین درخت گردوی ایران که با ۹۵۰ سال سن در روستای کلوسه فریدون‌شهر شناسایی شده به همراه ۴۵ درخت کهنسال دیگر به ثبت ملی رسید.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان افزود: از دیگر آثاری که به ثبت ملی رسید، می‌توان به منظر طبیعی و محوطه فسیلی کوه چرخه مربوط به دوران الیگوسن و میوسن با ویژگی‌های منحصربه‌فرد زمین‌شناسی در شهرستان نطنز، همچنین ثبت درخت کهنسال اُرس در روستای مازه ابول فریدون‌شهر اشاره کرد.

ایزدی اضافه کرد: درختان کهنسال گردوی نر پنبه و درخت کهنسال گردو روستای خوش میوه، درختان گردوی کهنسال در روستای کوچیره، درختان گردوی وستگان در روستای وستگان، دو درخت کهنسال گردو در روستای وهرگان فریدون‌شهر از دیگر آثار طبیعی است که ثبت ملی رسید.

او گفت: درخت کهنسال نارون روستای سرپنگ سقاخانه و درخت کهنسال نارون روستای وسک دیجر تیران و کرون همراه با درخت چنار کهنسال روستای خوشوئیه شهرستان لنجان نیز ثبت ملی شد.

به گفته مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، درخت کهنسال پسته مزرعه محمدیه شهرستان نایین نیز به‌عنوان دومین درخت کهنسال پسته شناسایی شده در ایران، به نام استان اصفهان به ثبت ملی رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.