سفیر افغانستان در هند مطرح کرد:

اتصال بندر چابهار به آسیای میانه تغییر بنیادین در اقتصاد افغانستان خواهد داشت

سفیر افغانستان در دهلی نو گفت اتصال بندر چابهار ایران به منطقه آسیای میانه به نفع اقتصاد افغانستان است.

فرید ماموندزی سفیر افغانستان در هند گفت: متصل کردن دهلیز حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب جنوبی و بندر چابهار به آسیای میانه با اهداف بخش خصوصی افغانستان و نهادهای اقتصادی مرتبط در این کشور هماهنگ و به نفع اقتصاد افغانستان است.

ماموندزی در نشست کاری یک روزه‌ در باره توسعه کریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب در دهلی نو گفت: "افغانستان در حال عبور از یک بحران بزرگ اقتصادی است و برگزاری چنین نشست ها و اجرا و پروژه های این چنینی می تواند موجب بروز تغییرات بنیادی در اقتصاد افغانستان شود.

ماموندزی در این نشست که علاوه بر مسئولان سفارت افغانستان، مسئولان سفارت‌های ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، تاجیکستان و مسئولان اداره‌های داخلی هند هم حضور داشتند، افزود: اگر بندر چابهار به دهلیز حمل و نقل بین المللی شمال و جنوب جهان وصل شود در ۶۰ درصد هزینه های انتقال کالا و ۵۰ درصد زمان انتقال آن‌ها در افغانستان صرفه جویی خواهد شد.

ماموندزی گفت هرچند افغانستان با یک بحران بزرگ و وضعیت اقتصادی بد روبه‌رو است باز هم از هیچ اقدام لازمی برای کشاورزان، تجار و بخش خصوصی دریغ نخواهد ورزید تا آنها مانند گذشته از تجارت منطقه‌ای و جهانی عقب نمانند.  

اتصال کریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب و بندر چابهار به آسیای میانه درحالی مطرح است که چند روز قبل حدود ۵۰۰ کانتینر کالای تجاری بازرگانان افغانستان که از اندونزی و مالزی به افغانستان منتقل می‌شد به دلیل گران بودن مالیات در بندر کراچی پاکستان از آن بندر به کشورهای مقصد برگشت داده شده بود و سرانجام از طریق بندر چابهار به افغانستان رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار