۱۷ قلاده یوزپلنگ در پارک ملی توران شناسنامه‌دار شدند

مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان گفت: تاکنون ۱۷ قلاده یوزپلنگ در پارک ملی توران شناسایی و شناسنامه‌دار شدند.

بهرامعلی ظاهری مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان ابراز داشت: پراکنش یوزپلنگ‌های ماده و افزایش قلمروهای یوز در پارک ملی توران در شرق استان به پویایی و افزایش نسل این‌گونه ارزشمند کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه حیات وحش قابلیت جابه‌جایی ندارد و علاوه بر این گوشت‌خواران برای خود قلمرو انتخاب می‌کنند، ادامه داد: اگر در مناطق امنیت غذایی برقرار و طعمه‌ها پایدار باشد، یوزپلنگ به صورت غریزی زیستگاه را شناسایی و با تعیین قلمرو، منطقه را برای زندگی برمی‌گزیند.


وی بیان کرد: طبق آخرین پایش‌ها ۶ قلاده یوزپلنگ ماده زایا در طبیعت توران شناسایی شد که پخش این یوزپلنگ‌های ماده زایا به پایداری و پویایی جمعیت کمک می‌کند.

ظاهری تصریح کرد: اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان سمنان با اقدام‌های مختلف مانند پرورش دستی طعمه، تامین علوفه برای طعمه‌های یوزپلنگ در حیات وحش، تامین آب، ضدعفونی کردن آبشخور‌ها برای تامین امنیت غذایی یوزپلنگ‌ها در قلمرو‌ها در تلاش است.

یوزپلنگ‌ایرانی، نگین حیات وحش کشور

یوزپلنگ ایرانی به عنوان سومین گربه سان زیبای آسیایی شناخته می‌شود که در آستانه انقراض قرار دارد و بیم آن می‌رود که برای همیشه نه تنها ایران بلکه جهان این گونه جانوری را از دست بدهد و اینگونه محیط زیست و گنجینه حیات وحش کشور دچار نقصانی بزرگ شود و از این رو یوزپلنگ ایرانی در فهرست اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست قرار دارد، به معنای اینکه گونه‌ای در خطر انقراض است، حدود ٢ هزار سال پیش یوز‌ها در بیشتر نقاط آسیا حضور داشتند، اما اکنون حضورشان منحصر به نواحی بیابانی ایران و پارک ملی توران شده است.

یوزپلنگ آسیایی در دوره تولگی تا سه‌ماهگی دندان شیری در می‌آورد و بر اساس جوانه دندان، سن توله یوزپلنگ تخمین زده می‌شود و از هفت ماهگی به بعد دندان‌های شیری جای خود را به دندان دایمی می‌دهد و خلاصه اینکه این جانور تجلی سرعت و شکوه است.

استان سمنان با برخورداری از ۱۶ درصد از مناطق حفاظت شده کشور و میزبانی ۳۰ درصد از تنوع گیاهی و جانوری مامنی برای زادآوری و تکثیر نسل گونه‌های ارزشمند حیات وحش است.

۲ و سه دهم میلیون هکتار مناطق حفاظت شده، ۲ پارک ملی کویر گرمسار و پارک توران یا خارتوران شاهرود ۲ ذخیره گاه حفاظت شده حیات وحش مهم دنیا در استان سمنان است و هم چنین استان سمنان منطقه‌های حفاظت شده در محدوده جنگل ابر و پرور و منطقه شکار ممنوع دارد.

در استان سمنان سه پارک شامل پارک ملی کویر واقع در گرمسار، پارک ملی توران واقع در شاهرود و پارک ملی صیدوا در مهدیشهر، ۲ پناهگاه حیات وحش در خوش ییلاق و توران و ۲ منطقه حفاظت شده در پرور شهرستان مهدیشهر و توران در شاهرود، پنج منطقه شکارممنوع و ۲ پناهگاه حیات در خوش‌ییلاق و توران شاهرود وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عبدالزهرا
۰۸:۴۷ ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
خیلی ممنون و سپاسگزار که انقدر دقیق و با جزئیات کامل آدرس زیست یوز رو به شکارچیان متخلف و قاتلان و سلاخان حیات وحش عزیزمون ایران می دهید تا یک راست وسط مناطق حفاظت شده به دور چشم محیط بانان سردربیاورند
آخرین اخبار