عطوان:

بحران‌های اردن با اعتماد به وعده‌های دروغین نتانیاهو حل نمی‌شود

تحلیلگر مطرح جهان عرب می‌گوید بحران‌های اقتصادی و معیشتی اردن با باز کردن آغوش به روی نتانیاهو و اعتماد به وعده‌های دروغینش حل نمی‌شود.

عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم در یادداشتی به بررسی سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به اردن پرداخت و با طرح این سوالات که چرا نتانیاهو نه امارات و آمریکا بلکه اردن را برای اولین سفر خارجی خود پس از به دست گرفتن مجدد ریاست کابینه این رژیم انتخاب کرد؟ چه اهداف سری پشت پرده این سفر است، پرداخت.

وی نوشت: گمان نمی‌کنیم سفر غیرمنتظره بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به اردن و دیدار وی با ملک عبدالله دوم پادشاه این کشور اتفاق خوشحال کننده‌ای برای افکار عمومی اردن باشد، زیرا مردم این کشور این روز‌ها به سبب ورود ایتمار بن گویر وزیر امنیت داخلی اسرائیل به مسجدالاقصی و افزایش کشتار کودکان و جوانان فلسطینی به ضرب گلوله‌های جنگی نظامیان اسرائیلی و اهانت یکی از نیرو‌های امنیتی اسرائیل به غسان المجالی سفیر اردن با ممانعت از ورود وی و هیئت همراه او به مسجدالاقصی و اقامه نماز در آنجا، بسیار ملتهب و خشمگین هستند.

تحليلگر مطرح جهان عرب نوشت: پیش بینی می‌کردیم نتانیاهو بر اساس اظهارات رسمی وعلنی خود، در اولین سفر خارجی، عازم امارات شود، اما سفر وی به امان پس از پنج سال و دیدار با ملک عبدالله پادشاه اردن برای ما غیرمنتظره و غافلگیرکننده بود، زیرا رابطه نتانیاهو با ملک عبدالله به سبب مخالفت او با طرح موسوم به معامله قرن و اصرار بر قیمومیت خاندان هاشمی و دیدار گرم نتانیاهو با نگهبان جنایتکار سفارت اسرائیل که شماری از شهروندان اردنی را بی رحمانه به قتل رساند و انتشار تصاویر این دیدار در رسانه‌های مکتوب و دیداری اسرائیل برای دهن کجی به اردن و تحریک پادشاه این کشور، بسیار متشنج است. معلوم نیست این سفر به اصلاح روابط شخصی آن‌ها منجر شده و صفحه جدید از همکاری بین آن‌ها را برای ورود به همکاری‌های سیاسی و نظامی زیر نظر آمریکا باز کرده است یا خیر؟

با توجه به این که هزاران صهیونیست علیه کابینه نژادپرست، راستگرا و فاشیست و مطرود نتانیاهو در میادین شهر‌های مختلف اراضی اشغالی تظاهرات می‌کنند، وی برای کسب مشروعیت و از بین بردن انزوای داخلی و خارجی خود عازم اردن شده است، بنابراین چرا پادشاه اردن حلقه نجات در اختیار نتانیاهو قرار می‌دهد و در ازای این کار چه چیزی عاید ملک عبدالله می‌شود؟

عطوان نوشت: آیا انتقال صد‌ها هزار تن از اهالی کرانه باختری به اردن در چارچوب اجرای طرح وطن جایگزین و از بین بردن قیمومیت خاندان هاشمی و احداث ده‌ها شهرک جدید و افزایش عملیات کشتار جوانان فلسطینی که جنایات رژیم اشغالگر کاسه صبر آن‌ها را لبریز کرده است، دستاوردی است که نصیب ملک عبدالله خواهد شد؟ آیا می‌توان به این موجود دروغگو و فرصت طلب (نتانیاهو) که به هیچ عهد و پیمانی وفادار نیست و هیچ یک از توافقنامه‌های امضا شده را اجرا نکرده است و شعار دولت وی نیز یهودی سازی کامل مسجدالاقصی و مرگ بر اعراب است، اعتماد کرد؟

اطلاعات منتشر شده درباره این سفر و اهداف مورد نظر آن بسیار اندک است، زیرا این سفر تحت سانسور شدید خبری انجام شد و خبر آن مثل آوار بر سر ملت اردن و نخبگان سیاسی آن خراب شد بخصوص در این برهه از زمان که درخواست نمایندگان پارلمان برای اخراج سفیر رژیم صهیونیستی و باز کردن راه جهاد و تسهیل ارسال سلاح برای مقاومت فلسطین در کرانه باختری بخصوص گروه عرین الاسود و گردان‌های جنین، بلاطه و قسام افزایش پیدا کرده است.

اکنون این سوال مطرح می‌شود که آیا این سفر یکی از نتایج نشست شش جانبه ابوظبی است که روز سه شنبه گذشته برگزار شد و آیا سفر نتانیاهو به اردن زمینه ساز سفر وی به پایتخت امارات است که بار‌ها به تعویق افتاده است و مهمتر از همه این‌ها آیا این سفر نشان دهنده موافقت اردن با شرکت اسرائیل در نشست دوم نقب است که قرار است مارس آینده در مغرب برگزار شود؟

این سوالات را مطرح می‌کنیم و منتظر پاسخ‌های روشن می‌مانیم هر چند با توجه به تجارب مشابه گذشته باور داریم شانس دریافت پاسخ‌های صریح به این سوالات بسیار اندک است.

عبدالباری عوان در پایان نوشت: بحران‌های اقتصادی و معیشتی اردن با باز کردن آغوش به روی نتانیاهو و اعتماد به وعده‌های دروغین وی و نجات رایگان وی (نتانیاهو) از بحران‌های داخلی و منطقه‌ای و بین المللی حل نمی‌شود بلکه بحران‌های اردن با حمایت از مقاومت فلسطین حل خواهد شد. حتی اگر سفر نتانیاهو به دستور آمریکا انجام شده باشد، آمریکا پس از ورود به جنگ اوکرانی دیگر آمریکای سابق نیست بلکه در لبه پرتگاه شکست قرار گرفته است اگر تا کنون دچار شکست نشده باشد. آمریکا امت عربی را نابود و سفارت خود را به قدس اشغالی منتقل کرد و از شهرک سازی‌های اسرائیل حمایت کرد. آمریکا جز دشمنی با اعراب و مسلمانان هیچ کار دیگری نمی‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار