کشف شهر ۱۸۰۰ ساله در مصر

باستان‌شناسان مصری اعلام کردند که یک شهر مسکونی کامل دوره رومی را در شهر «اقصر» کشف کرده‌اند.

 باستان‌شناسان مصری اعلام کردند که یک شهر کامل یک هزار و ۸۰۰ ساله متعلق به دوران رومی را در قلب شهر «اقصر» واقع در کشور مصر کشف کردند.

به گفته «مصطفی وزیری»، دبیر شورای عالی آثار باستانی مصر، قدمت این شهر که اخیرا کشف شده است به قرن دوم و سوم میلادی بازمی‌گردد و قدیمی‌ترین و مهم‌ترین شهری است که تاکنون در کرانه شرقی «اقصر» کشف شده است.

«وزیری» با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که چندین ساختمان مسکونی به همراه دو برج کبوتر (بنایی که به عنوان محل نگهداری کبوتر استفاده می‌شد) و تعدادی کارگاه آهنگری در این شهر کشف شده است.

محققان درون این کارگاه‌ها مجموعه‌ای از ظرف‌ها، ابزار‌ها و سکه‌های رومی از جنس برنز و مس کشف کردند.

کشف شهر ۱۸۰۰ ساله در مصر

این اکتشاف از این نظر نادر محسوب می‌شود که بیشتر یافته‌های باستان‌شناسی اقصر در بخش غربی آن صورت می‌گیرد. در این بخش از اقصر «دره پادشاهان» واقع شده است.

در آوریل سال ۲۰۲۱، مقام‌های مصری از کشف «شهر گمشده طلایی» سه هزار ساله در بخش غربی اقصر خبر دادند. باستان‌شناسان از آن شهر به عنوان بزرگترین شهر باستانی یاد می‌کنند که تاکنون در مصر کشف شده است.

مصر در سال‌های اخیر از چندین یافته باستان‌شناسی رونمایی کرده است. منتقدان معتقدند که در جریان این مجموعه اکتشافات، جلب توجه رسانه‌ها به تحقیقات مفصل علمی ترجیح داده می‌شود.

اما این اکتشافات نقش بسیار مؤثری را در احیای صنعت مهم گردشگری مصر داشته‌اند، که سال‌ها تحت تاثیر ناآرامی‌های سیاسی قرار گرفته بود و با شیوع ویروس کرونا نیز آسیب دید.

دولت مصر قصد دارد تا سال ۲۰۲۳ سالانه ۳۰ میلیون گردشگر را به مصر جذب کند، این درحالی است که پیش از همه‌گیری ویروس کرونا شمار سالانه گردشگران این کشور ۱۳ میلیون نفر بود. یکی از برنامه‌های دولت مصر برای جذب گردشگرِ بیشتر به این کشور، افتتاح «موزه بزرگ مصر» است که در نزدیکی اهرام جیزه ساخته شده و برنامه افتتاح آن بار‌ها به تعویق افتاده است.

مصر که ۱۰۴ میلیون نفر جمعیت دارد، اکنون با بحران شدید اقتصادی دست و پنچه نرم می‌کند و صنعت گردشگری آن ۱۰ درصد از تولیدات ناخالص داخلی و حدود ۲ میلیون شغل را در بر گرفته است.

منبع: ایسنا 

برچسب ها: باستان شناسان ، مصر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
ملت ترک اصالتن ترک تبار هستند و به جهان ترک تعلق دارند مردم قبطی زبان الصاقی و ترکی دارند که متاسفانه در زمان عمروعاص زبان آنها عربی شد و از جهان ترک فاصله گرفتند. انشالله دوباره به همین و زبان ترکی خود برگردند