رئیس فراکسیون زنان مجلس مطرح کرد؛

استفاده از توانمندی‌های زنان برای حل و فصل مسائل در سازمان‌های بین‌المللی

قاسم‌پور در کنفرانس زنان مسلمان عضو مجالس قانونگذاری گفت: آموزش زنان برای مداخله در بحران‌ها در دستورکار سازمان‌های بین‌المللی قرار گیرد.

فاطمه قاسم‌پور نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در دهمین کنفرانس زنان مسلمان عضو مجالس قانونگذاری در کشور الجزایر امروز شنبه ۸ بهمن درباره «توانمندی‌های زنان برای حل و فصل مسائل و بحران‌های محلی و منطقه‌ای» گفت: در ابتدا مایلم از کشور الجزایر برای برگزاری این نشست و میزبانی گرمشان تشکر کنم، حضور در نشست زنان مسلمان عضو مجالس قانونگذاری و تبادل نظر با همکاران مایه خشنودی اینجانب است.

وی در ابتدای سخنان خود اظهار کرد: شهادت خواهرانمان در فلسطین در حمله جنایتکارانه رژیم غاصب صهیونیستی را تسلیت عرض می‌کنم و در ارتباط با این نشست پیشنهاداتی دارم که قبل از آن ضروری است بگویم در جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی با بهره‌گیری از نظرات مترقی امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای راه پیش روی زنان ایران باز شد که هم نافی رویکرد غربی و همچنین نافی رویکرد سنتی به زن بود.

قاسم‌پور افزود: در فضای پرتنش و در حال گذار جهان کنونی که کشور‌ها و مناطق گوناگون دستخوش بحران‌های مختلف محلی و منطقه‌ای بوده است، تردیدی نیست که ما زنان به عنوان نیمی از جمعیت انسانی کره زمین در این زمینه از نقشی بی‌بدیل و رسالتی بزرگ برخودار هستیم و لازم است در کنار یکدیگر حضور موثر در مسیر نقش‌آفرینی شایسته‌مان داشته باشیم. هویت زن مسلمان بر اساس آموزه‌های اسلامی، نفی رویکرد افراطی غربی و رویکرد سنتی است که زن را صرفاً فردی خانه‌نشین می‌داند و این هویت برای او و جامعه اسلامی قابلیت‌های ارزنده‌ای خلق می‌کند تا با توجه به مسئولیت اجتماعی که برعهده دارد، بتواند در زمینه حل و فصل مسائل و بحران‌ها موثر باشد و چنین ظرفیتی بی‌تردید در حکم یک ارزش افزوده ارزنده برای جوامع و حل مسائل و مدیریت بحران‌ها است.

زنان از توانایی تأثیرگذاری بر روند کلی حرکت در امر مدیریت بحران برخوردارند

وی اظهار کرد: زنان به دلیل برخورداری از نقش‌های چندگانه در عرصه زندگی خود و نقش آفرینی فردی- خانوادگی و اجتماعی، انسان‌هایی موثر بر فرآیند تحول و پویایی مدیریت بحران هستند. زنان ذاتا مددرسان و مسئولیت‌پذیرند و از این رو به نظر می‌رسد استفاده از این ظرفیت عظیم در جهت نیل به اهداف و برنامه‌های مددرسانی در امر حل و فصل بحران‌های محلی و منطقه‌ای با شیب‌های مختلف در کشور‌های پارلمان‌های عضو در حال پیگیری است به عبارت دیگر زنان هم از توانایی تأثیرگذاری بر روند کلی حرکت در امر مدیریت بحران برخوردارند و هم به عنوان عاملی قدرتمند در زمینه هدایت و تغییر رفتارها، منش‌ها و رویه‌ها در مناطق آسیب‌دیده عمل می‌کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: برای فراهم ساختن زمینه ظهور و بروز نقش هدایتگرانه زنان در مدیریت بحران تضمین امکان مشارکت آگاهانه آنان در این فرآیند یا به تعبیر دیگر توانمندسازی آنان در این زمینه از اهمیت فراوان برخوردار است.

قاسم‌پور همچنین عنوان کرد: تردیدی نیست که زنان به دلیل احساسات، عواطف و ظرافت‌های غریزی قوی، در فضای بحران از طریق برقراری رابطه عاطفی با قربانیان و آسیب دیدگان یا طرف‌های مذاکره علاوه بر کار تخصصی خود، می‌توانند در پیشبرد کار مفید واقع شوند. ویژگی بعدی زنان که از فطرت و ذات آنان سرچشمه می‌گیرد، روحیه مشارکت مؤثر آنان در فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی آموزشی، پرورشی، بهداشتی و هنری است.

وی افزود: شاید بتوان گفت مهمترین حوزه‌ای که در مدیریت بحران بیش از سایر حوزه‌ها از کار زنان تاثیر می‌پذیرد، حوزه آموزش است. آنچه در این راستا باید مورد توجه مدیریت بحران قرار گیرد، در نظر گرفتن زنان به عنوان عوامل فرهنگ‌ساز و مؤثر و قبول توانمندی و قدرت آنان به عنوان بازوان پرتوان به ویژه در حوزه تعلیم و تربیت است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر عنصر توانمندسازی زنان به عنوان یک ابزار مؤثر در امر مدیریت بحران مورد بهره برداری قرار گیرد، می‌تواند به یک عامل مثبت مهم در حل بسیاری از بحران‌ها تبدیل گردد. در عین حال نباید این نکته بسیار مهم را فراموش کرد که آموزش مناسب نقشی بسیار اساسی و مهم در امر توانمندسازی زنان ایفا می‌کند. در فرآیند مدیریت بحران آموزش زنان واقع در هر دو سوی طیف بحران یعنی مدیریت از یک سو و قربانیان آن از سوی دیگر جریان نظام یافته و هدفمندی است که هم در ارتقای کیفی و کمی مدیریت امور شامل ارتقای ظرفیت‌های مربوط به مقابله با مشکلات و تامین کمبود‌های مادی و روانی قربانیان حوادث و هم به کاهش آلام و التیام آسیب‌های جسمی و روانی قربانیان یاری می‌رساند.

سهم زنان ایرانی از آموزش عالی از مردان پیشی گرفته است

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: موضوع بسیار مهم دیگر در زمینه توانمندسازی زنان توجه به متشکل شدن توان زنان در کنار یکدیگر است. تجربه اخیر جمهوری اسلامی در برگزاری کنگره زنان تاثیرگذار با حضور ۳۰۰ میهمان خارجی در ایران که در عرصه‌های سیاست، فرهنگ هنر اجتماع و در رسانه موثر بودند و گفتگو و تبادل نظر ایشان با یکدیگر نشان داد ما زنان بیش از پیش نیاز به اشتراک تجربه‌هایمان داریم جمهوری اسلامی ایران که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز، سهم زنان از آموزش عالی از مردان پیشی گرفته است و بیش از ۳۰ درصد از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مدیران شرکت‌های دانش بنیان از زنان هستند آماده به اشتراک گذاشتن تجارب خود در این زمینه است.

وی با اشاره به پیشنهاد‌های مربوطه جهت پیگیری موضوع این نشست گفت: نخست تشکیل یک کارگروه زیر مجموعه کنفرانس زنان مسلمان عضو مجالس قانونگذاری به منظور بررسی موانع شکوفایی و توانمندسازی زنان مسلمان و ارتقاء جایگاه آنان در حوزه‌های مختلف بطور ویژه در حوزه آموزش سلامت و شرایط بحران.

قاسم‌پور افزود: به عنوان دومین پیشنهاد به دبیرخانه PUIC می‌گویم که برای بررسی و مطالعه امکان ایجاد شبکه زنان مسلمان تاثیرگذار در سطح کشور‌های اسلامی برای بهره‌برداری از ظرفیت‌ها و امکانات چنین شبکه‌ای در مسیر تقویت رایزنی‌ها و اقدامات مربوط به حل و فصل مسایل و بحران‌های محلی و منطقه‌ای یا هر گونه فعالیت دسته جمعی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی هنری و اقتصادی در سطح پارلمان‌های عضو اقدام نماید. در همین راستا مایلم آمادگی کامل پارلمان جمهوری اسلامی ایران برای همکاری و به اشتراک گذاری تجارب خود با دبیرخانه PUIC و همچنین پارلمان‌های عضو در زمینه تأسیس شبکه‌های ملی منطقه‌ای و بین‌المللی زنان تاثیر گذار و ایجاد سنگ بنای شبکه‌ای مشابه در سطح PUIC را اعلام نمایم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: پیشنهاد دیگر اینجانب که با تمرکز بر ضرورت ارتقای سطح آموزش زنان در زمینه توانمندسازی آنان برای ایفای نقش سازنده‌تر در بحران‌ها صورت می‌گیرد ایجاد فرصت لازم برای زنان توسط مجالس عضو به منظور آموزش، تبادل نظر و انتقال تجربه در زمینه مدیریت مسائل و بحران‌ها و موضوعات مرتبط با زنان در این زمینه از طریق مؤسسات آموزشی نهاد‌های ملی و دانشگاه‌های ذیربط کشور‌های پارلمان‌های عضو می‌باشد.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تشکل یافتگی آموزش و توانمندسازی زنان دختران و جوانان به عنوان یک ظرفیت و سرمایه بزرگ انسانی برای مداخله در بحران‌ها باید در دستور کار کلیه سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی قرار گیرد. مجلس شورای اسلامی ایران ضمن استقبال از تمرکز بیشتر PUIC در این باره آمادگی کامل خود را برای همکاری با دبیرخانه و پارلمان‌های عضو جهت ارتقای همکاری‌ها در امر توانمندسازی زنان اعلام می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار