ارائه خدمات غربالگری سرطان در مراکز جامع سلامت استان یزد

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی یزد گفت: مراکز خدمات سلامت استان یزد آماده ارائه رایگان خدمات غربالگری و تشخیصی در زمینه سرطان‌های روده بزرگ، پستان و دهانه رحم هستند.

اوزی نژاد رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی یزد به مناسبت هفته سرطان در جمع اصحاب رسانه استان یزد گفت: هم اکنون خدمات غربالگری و تشخیصی سرطان‌های روده بزرگ، پستان و دهانه رحم به صورت رایگان در مراکز خدمات جامع سلامت انجام می‌شود.

او ادامه داد: غربالگری سرطان دهانه رحم در بانوان ۳۰ تا ۴۹ سال، سرطان پستان در بانوان ۳۰ تا ۶۹ سال و سرطان روده بزرگ در همه افراد ۵۰ تا ۶۹ سال در این مراکز انجام می‌شود.

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی یزد افزود: تاکنون غربالگری سرطان روده بزرگ در ۱۴ هزار و ۷۰۰ نفر از افراد بالای ۵۰ سال در مراکز سلامت استان یزد انجام شده است که از این تعداد ۷۰۰ نفر برای بررسی بیشتر به سطح ۲ ارجاع و ۱۱ مبتلای قطعی به سرطان شناسایی شده اند.

اوزی نژاد یادآور شد: همچنین غربالگری دو سرطان شایع در خانم‌ها نیز هر کدام ۱۱ درصد جمعیت انجام شده است.

او میزان بروز سرطان در استان یزد را ۳۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری عنوان کرد و افزود: سرطان‌های پستان، تیروئید، پوست، پروستات و روده بزرگ از شایع‌ترین سرطان‌ها در استان یزد است که هم استانی‌ها می‌توانند برای دریافت بسته غربالگری بیماری‌های غیرواگیر از جمله سرطان به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند.

بهنیافرد، مسئول کلینیک سلامت امید یزد در این نشست، دخانیات، اضافه وزن، کاهش مصرف میوه و سبزیجات، مصرف فست فود و کم تحرکی را از مهم‌ترین دلایل ابتلا به سرطان عنوان کرد.

او ادامه داد: سالانه در کشور ۱۱۵ هزار بیمار مبتلا به سرطان شناسایی می‌شوند و ۵۵ هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند.

مسئول کلینیک سلامت امید یزد اظهار داشت: بعد از ارجاع بیماران از مراکز خدمات جامع سلامت به مرکزتشخیصی سرطان، اقدامات درمانی در این مرکز با تعرفه دولتی برای بیماران انجام می‌شود.

برومند سرپرست مرکز پرتودرمانی شهید رمضان زاده یزد دومین علت فوت در کشور را ابتلا به سرطان دانست و تاکید کرد: با تشخیص زودهنگام و به موقع بیماری، شانس بهبودی از ۵۰ درصد به ۸۰ درصد افزایش می‌یابد.

او تصریح کرد: سالانه دو هزار و ۳۰۰ تا دو هزار و ۵۰۰ بیمار مبتلا به سرطان در استان یزد شناسایی می‌شوند که از این تعداد هزار تا هزار و ۲۰۰ بیمار برای درمان به رادیوتراپی نیاز دارند که ۲۵ درصد افراد غیر بومی هستند.

برومند افزود: در سال گذشته در این مرکز هزار و ۱۴۶ کورس شیمی درمانی و از ابتدای سال تاکنون بیش از دو هزار کورس شیمی درمانی در این مرکز انجام شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار