در گفت‌وگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

شیوه نادرست برخی تبلیغات برای فروش موتورسیکلت/ سهم ۴۱ درصدی آمار فوتی های موتورسواران در ۹ ماهه امسال

رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور گفت: شیوه برخی تبلیغات برای خرید موتورسیکلت خلاف آیین نامه است.

 سرهنگ مصطفی زینی وند رییس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: با بررسی‌هایی که انجام شده دریافتیم که در تصادفاتی که منجر به فوت و جرح می‌شود و شدت جراحات افراد زیاد است و خدای ناکرده فوت می‌کنند، حدود ۹۰ درصد از این افراد از کلاه ایمنی استفاده نکرده اند.

وی افزود: کلاه ایمنی می‌تواند جلوی خیلی از حوادث تلخ را بگیرد که توصیه می‌شود اگر شهروندان به دنبال خرید این وسیله مهم و ضوروی می‌روند حتما کلاهی خریداری شود که از جلو بسته شود تا از آسیب به صورت و فک در زمان حوادث جلوگیری کند.

//

 همچنان شاهد نقص راه‌ها هستیم

سرهنگ زینی وند بیان کرد: یکی از مشکلاتی که ما در معابر داریم این است که زیر ساخت تردد موتورسیکلت‌ها وضعیت ایده آل ندارند.

رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ یادآور شد: دریچه‌هایی که در معابر وجود دارد وقتی که موتورسیکلت‌ها از روی آن عبور می‌کنند تعادل خود را از دست داده و واژگون شده و حوادث تلخ بعدی را در پی خواهد داشت.

وی گفت: ساماندهی و رفع نقص این چاله‌ها بر عهده حوزه مدیریت شهری است و البته بحث رفع تغییر سطح‌ها و ترمیم روکش آسفالت‌ها در دستور کار این عزیزان هست، ولی با توجه به گستردگی که در سطح شهر هست همچنان شاهد نقص راه‌ها هستیم.

//

شیوه برخی تبلیغات برای خرید موتورسیکلت ها خلاف آیین نامه است

سرهنگ زینی وند افزود: اگر بخواهیم به ساماندهی تردد موتورسیکلت‌ها برسیم می‌بایست چند مقوله مهم را رعایت کنیم و اصل مهم بحث فرهنگ سازی است و مورد بعدی راجع به فروش موتورسیکلت‌ها است که تبلیغاتی ارایه می‌شود که اگر شما موتورسیکلتی خریداری کردید می‌توانید از لابلای ماشین‌ها حرکت کنید که این خلاف آیین نامه است.

وی ادامه داد: در تبلیغاتی نشان می‌دهد که راکب می‌تواند با سرعت زیاد به مقصد برسد که این توصیه خیلی بدی هست و گاهی نشان داده می‌شود که هر جایی که می‌خواهید و دوست دارید می‌توانید پارک کنید که این نیز بر خلاف ضوایط و مقررات است.

وی افزود: تعدادی از مسیر‌های ویژه تردد موتورسیکلت را در شهر تهران در سال گذشته به صورت آزمایشی اجرا کردیم و اثرات خیلی خوبی را در بحث انضباط بخشی و کاهش تخلفات خلاف جهت و هم در موضوع ساماندهی این وسیله نقلیه شاهد بودیم.

//

فراهم کردن محل هایی خاص برای پارک موتورسیکلت ها

سرهنگ زینی وند بیان کرد: جا‌هایی که مراجعه بیشتری برای موتورسیکلت هست فضا کم می‌شود و موتورسیکلت سواران این ذهنیت اشتباه را دارند که در داخل پیاده رو و هر جایی که دوست دارند می‌توانند این وسیله را رها و پارک نمایند. امسال برنامه‌ای که در دستور کار پلیس هست بحث مناسب سازی و فراهم کردن محل‌هایی برای پارک موتورسیکلت‌ها است.

وی گفت: با استفاده از فضای پارک حاشیه‌ای که خودرو‌ها مجاز به توقف هستند، بخشی از این محل را از خودرو‌ها گرفتیم و با انجام خط کشی‌هایی که انجام دادیم محل را برای توقف و پارک موتورسیکلت‌ها مجزا و با تابلو و علایم مشخص کردیم که صرفا به موتورسیکلت‌ها اختصاص داده تا از آن حالت بی نظمی در بیاید.

وی ادامه داد: در این طرح چند الگو را ما پیاده کردیم اول محل‌هایی که از سطح سواره رو و جا‌هایی که مجاز به پارک خودرو بود بخشی از آن را به موتورسیکلت‌ها دادیم و در جا‌هایی که فضا نداشتیم با استفاده از سرپوشیده کردن روی کانال آب و یا استفاده از حاشیه معبر آن قسمت را مناسب سازی کرده تا بتوانیم موتورسیکلت را هدایت و سوق به استفاده از این محل‌ها بدهیم تا از توقف داخل پیاده رو‌ها جلوگیری شود.

//

طرحی که موجب منظم شدن موتورسیکلت ها شد

سرهنگ زینی وند اضافه کرد: در وضعیت‌های قبل موتورسیکلت‌ها داخل پیاده رو‌ها توقف می‌کردند وبا خط کشی‌هایی که در سطح سواره رو انجام شد به این منتج شد که راننده موتورسیکلتی که به این محل‌ها مراجعه می‌کند مجاب و ترغیب به پارک در این محل‌ها می‌کرد تا به صورت منظم موتورسیکلت خود را پارک کند.

وی گفت: همزمان با این طرح ما یک سری اقدامات را انجام دادیم برای اینکه این محلی که خط کشی در آن صورت گرفته است یک منطقه امنی برای موتورسیکلت‌ها باشد. مانع فلزی که به موازات امتداد معبر نسبت شده به موتورسوار این امکان را می‌دهد که موتورسیکلت خود را قفل و زنجیر کرده و خیالش راحت باشد و بتواند فاصله بگیرد.

//

۴۱ درصد از آمار فوتی ۹ ماهه امسال مربوط به موتورسیکلت سواران است

وقتی که ۴۱ درصد از آمار فوتی ۹ ماهه امسال مربوط به موتورسیکلت سواران می‌باشد و وقتی می‌دانیم منبع انتشار ۴۰ درصد از آلودگی صوتی شهر مربوط به موتورسیکلت هست و وقتی می‌دانیم سهم ۱۰ درصدی را در آلودگی هوا دارند و خیلی از موضوعات دیگر، قاعدتا باید این وسیله نقلیه را به رسمیت بشناسیم تا بتوانیم برای ان برنامه ریزی داشته و بتوانیم برای ساماندهی آن کار‌های خوبی را انجام دهیم.

وی افزود: معمولا این محل‌ها را در نزدیکترین جایی که مراجه زیاد هست در نظر گرفتیم و خوشبختانه از زمانی که این طرح اجرا شده در محل‌های که اجرا شده شاهد بودیم که تخلفات پارک در پیاده رو به طور کامل از بین رفته و ساماندهی محل‌ها را شاهد هستیم.

//

وجود چهار میلیون و سیصد هزار دستگاه موتورسیکلت با پلاک تهران در سطح شهر

سرهنگ زینی وند گفت: موتورسیکلت یکی از مُدهای حمل و نقلی هست و در شهر تهران عدد موتورسیکلت‌های پلاک تهران چهار میلیون و سیصد هزار دستگاه هستند و از این تعداد حدود سه میلیون موتورسیکلت فعال هستند.

سرهنگ زینی وند خاطرنشان کرد: اگر موتورسیکلت به رسمیت شناخته نشود برای تردد‌های آن برنامه ریزی نمی‌شود و این وضعیت نابسامانی که در خیلی از کلان شهر‌ها وجود دارد به همین منوال ادامه خواهد داشت.

سرهنگ زینی وند بیان کرد: با توجه به شرایط جوی از راکبین موتورسیکلت می خواهیم اکیدا از موتورسیکلت استفاده نکنند چرا که معابر لغزنده است و این وسیله بسیار ناایمن هست و برابر ماده ۱۶۹ آیین نامه راهنمایی و رانندگی در این شرایط جوی استفاده از موتورسیکلت ممنوع است.

نوشین نثاری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید رضا
۱۳:۴۶ ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
لذت موتور سواری به لایی کشیدن و سرعت رفتن بدون کلاه کاسکته ،مثل بچه با ادبا بشینی پشت موتور یه عینک هم بزنی که نمیشه بچه تهرون میدونه چه جوری توی شهرش برونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۵ ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
سلام در مهمانپذیر قم اتاق 4تخته به من میدهد وملافه ها را از قصد جمع میکند وا تاق ها را خیلی گرم میکند وا زدستگاه کارت خوان جای دیگر فرار مالیاتی میکند.اسم مهمانپذیر آذربایجان در خیابان سپاه قم است.کوچه 6 واینکه حرم حضرت معصومه به مادرم که معلول جسمی است ویلچرنمیدهد
Iran (Islamic Republic of)
سید
۲۲:۵۵ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
متاسفانه ۹۰ درصد موتورسواران وسیله شخصی و کارشونه که از اقتصاد بد کشور تو برف و بارون سوار میشند.صد البته وسیله خیلی از خلافکارها و گوشی قاپها هم هست.موتور استاندارد الان بالای صد ملیونه و طرحها هم که ترمز و تعادل درست ندارند و بیشتر هزینه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
علاوه بر خودشون یه راننده از همه جا بی خبر رو هم تو دردسر میندازن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
همکاری کنید برای برقی کردن موتورهای فرسوده‌ی بنزینی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
من آرزومه بتونم موتور بخرم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
تهران شده شبیه فیلیپین. ببین چقدر موتور تو این خیابونا رفت و آمد داره. چقدر موتور کنار خیابونا و کوچه ها پارک هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
اگه موتور سواری نخواد لایی بکشه و از بین ماشینا رد شه پس چرا اصلا موتور سوار شه؟ با سواری میره دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
ان شا الله نسل موتور ریشه کن شه.
آمین رب العالمین
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۶:۱۸ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
برادر من دقت کنید ،موتور وسیله نقلیه جهت استفاده ۱ یا نهایتا" ۲ نفر میباشد و قیاس آن با خودرو اصلا"درست نیست چون خودرو میتونه تا ۵ نفر یا بیشتر رو حمل و جابجا کنه . پس لائی کشیدن بیمورده .ضمنا" هزینه موتور به مراتب کمتر از ماشینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
نظارتی بر قیمت های موتور سیکلت هم باشه...
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۲:۰۰ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
سلام . من ۵۴ سالمه و دو تا موتور دارم ، البته استفاده ام ازشون خیلی کمه . متا"سفانه وقتی به تبلیغات کویر موتور توجه میکنیم ، موتور وسیله ایست جهت هنجار شکنی و عدم توجه به رعایت حقوق دیگران .یعنی با موتور لازم نیست تو ترافیک باشید و میتونید هر طور دوست دارید رانندگی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
تمام پیاده رو ها پر شده از موتور و ماشین ما نمی‌دونیم پیاده رو هست یا پارکینگ
Iran (Islamic Republic of)
پژمان
۱۸:۵۹ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
البته این به فرهنگشون بستگی داره بعضی از عابرین پیاده هم از قطر ۴راه حرکت میکنن و براشون حرکت از روی خط عابر معنا ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
چرا اجازه تولید موتور سیکلتهای بنزینی داده می شود . سال ۸۹ سفری به چین داشتم . ۹۵ در صد موتور سیکلتها برقی بود . فضای رانت و لابی در تولید موتورسیکلتهای بی کیفیت بنزینی کاملا مشهود هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
دوست گرامی اگرموتورنباشه وهمه بااتومبیل شخصی ترددکنندکه ترافیک تهران قفل میشه
Iran (Islamic Republic of)
بهمن صالحی
۱۸:۵۳ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
اینجا وقتی برق با مازوت تولید میشه موتور بنزینی آلودگیش کمتره ...
آخرین اخبار