فرسودگی ۶۰ درصد تراکتور‌های کرمانشاه

رئیس اداره فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت : ۶۰ درصد تراکتور‌های موجود استان فرسوده است.

کامبیز الهی رئیس اداره فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه در استان کرمانشاه ۳۲ هزار دستگاه تراکتور پلاک گذاری شده، گفت : با توجه به اینکه حدود ۹۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان داریم، تقریبا به ازای هر ۳۰ هکتار زمین یک تراکتور در استان پلاک گذاری شده است.

وی با اشاره به عمر بالای تراکتور‌های موجود، عنوان کرد: یکی از مشکلات کرمانشاه این است که ۶۰ درصد تراکتور‌های استان فرسوده است.

الهی با بیان اینکه هم اکنون ۱۳ هزار نفر در استان کرمانشاه متقاضی خرید تراکتور تسهیلاتی هستند، گفت: با توجه به اختلاف قیمت تراکتور‌های تسهیلاتی با بازار، بخشی زیادی از درخواست‌های مرتبط با خرید تراکتور تسهیلاتی غیرواقعی بوده و بر اساس نیاز نیست.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال ۷۵۰ دستگاه تراکتور تحویل متقاضیان در استان شده، پیش بینی کرد: تعداد تراکتور‌های تحویلی تا پایان سال به ۹۰۰ دستگاه برسد.

رئیس اداره فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ادامه داد: در سنوات گذشته سالیانه کمتر از ۵۰۰ دستگاه تراکتور در استان کرمانشاه تحویل می‌شد.

وی اشاره‌ای هم به ضوابط دریافت تراکتور برای متقاضیان داشت و گفت: متقاضیان برای دریافت یک دستگاه تراکتور شش سیلندر باید ۱۲ هکتار زمین آبی یا ۲۰ هکتار زمین دیم داشته باشند.

وی یادآور شد: برای کشاورزانی که کمتر از ۴۰ تا ۵۰ هکتار زمین داشته باشند، داشتن تراکتور اقتصادی نیست و بهتر است خدمات مورد نیاز خود را از شرکت‌های خدمات مکانیزاسیون دریافت کنند.

الهی ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان کرمانشاه را حدود دو اسب بخار اعلام کرد و افزود: اگرچه با میانگین کشوری این عدد که بین ۲.۱ تا ۲.۲ اسب بخار است فاصله زیادی نداریم، اما با توجه به قطب بودن استان کرمانشاه در حوزه کشاورزی باید این شاخص را ارتقا دهیم.

وی با اشاره به جایگاه قابل قبول استان کرمانشاه در حوزه انجام مکانیزه عملیات‌های بخش کشاورزی، گفت: هم اکنون بیش از ۹۵ درصد عملیات مرتبط با کشت محصولات استراتژیک مثل گندم، جو و چغندر به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

وی خواستار توجه بیشتر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی به سهمیه سوخت تراکتور‌ها در استان شد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار