صادرات صنایع تبدیلی مغفول واقع شده است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی قزوین گفت: صادرات صنایع تبدیلی از کشور با وجود ظرفیت‌های بالا در این حوزه مغفول واقع شده و نیازمند حمایت بیشتر از سوی مسوولان است.

مهدی بخشنده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی قزوین در نشست میز توسعه صادرات محصول کشمش و صنایع تبدیلی گفت: در حوزه صنایع تبدیلی امکان ارزآوری قابل توجهی وجود دارد و در این زمینه باید از سوی مسوولان حمایت‌های لازم صورت بگیرد و ریل گذاری مناسب انجام شود.

نماینده پارلمان بخش خصوصی استان قزوین گفت: در تولید کشمش باید به سمت افزایش بهره وری حرکت کنیم و تولید را از میانگین ۱۰ تا ۱۵ هکتار با استفاده از دانش روز به ۴۵ هکتار برسانیم تا فعالیت‌ها برای باغداران و صادرکنندگان اقتصادی‌تر شود.

وی با بیان اینکه باید روش فعالیت خود را در عرصه کشاورزی و صادرات تغییر دهیم چرا که سرعت تغییرات بالاست و باید خود را مطابق با این وضعت بروزرسانی کنیم در غیر این صورت باید بازار‌ها را در اختیار کشور‌های رقیب قرار دهیم.

سعید حلاج یوسف زادگان رئیس دپارتمان کشاورزی اتاق بازرگانی قزوین نیز در این نشست گفت: مسوولیت میز کشمش کشور برعهده استان قزوین است و تصمیمات این میز دارای اثرگذاری ملی است.

وی با بیان اینکه ۳۲ هزار هکتار باغ انگور در استان قزوین وجود دارد که ۷۴ هزار تن محصول تولید می‌کند، افزود: با عارضه یابی مربوط به محصول کشمش و انگور می‌توان گام‌های بهتری در زمینه بهبود کمی و کیفی این محصولات و زمینه سازی برای صادرات بیشتر آن‌ها برداشت.

حلاج یوسف زادگان با بیان اینکه انگور و کشمش از محصولات دارای مزیت صادراتی در استان قزوین به شمار می‌روند و ارزش افزوده قابل توجهی را به همراه دارند، گفت: کشاورزی قراردادی یکی از شیوه‌ها و راهکار‌های مناسبی است که می‌تواند ما را از مشکلات سنتی موجود در حوزه باغداری خارج کند و از این ظرفیت باید استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: توسعه باغ‌های مدرن از طریق داربستی کردن و اجرای آبیاری نوین و استفاده از ارقام تجاری، برندسازی، بسته بندی مناسب و پرداخت نقدی از راهکار‌های تقویت صادرات کشمش قزوین است که باید هرچه زودتر با مشارکت فعالان حوزه صادرات و تولیدکنندگان محقق شود.

۳۳ کارخانه یا واحد فناوری با ظرفیت ۱۰۸ هزار تن در استان قزوین در زمینه تولید کشمش به فعالیت می‌پردازند.

استان قزوین رتبه نخست تولید کشمش در کشور را داراست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.