افتتاح پنج طرح آبخیزداری در استان اردبیل

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: پنج طرح آبخیزداری با اعتبار۶۲ میلیارد ریال در این استان آماده افتتاح شد.

محمود قلی‌زاده گفت: این طرح‌ها در شهرستان‌های سرعین، خلخال، اصلاندوز و نیر در مساحت یک هزار و ۳۰۰ هکتار با حجم پنج هزار و ۶۲۸ مترمکعب اجرا شده که در ایام دهه فجر مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل می گوید: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با نگاه تحول ‌گرایانه و نگرش توسعه‌ گرایانه سعی می‌کند برنامه‌های مختلفی را در این حوزه اجرایی و عملیاتی کند ، در این زمینه اداره منابع طبیعی استان در تولید، تامین و ذخیره نزولات جوی و فعالیت‌های حوزه آبخیزداری کاملا به شکل تخصصی و علمی ورود کرده و تلاش می‌کند با کنترل منابع آب جلوی فرسایش خاک و جاری شدن سیلاب‌ها گرفته شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل ادامه داد: برای اجرای طرح‌های آبخیزداری استان عوامل تاثیر گذاری همچون فرسایش خاک، رسوب، میزان بارندگی، دبی آب و سیل‌خیزی منطقه، میزان پوشش گیاهی و عوامل اجتماعی و اقتصادی مورد شناسایی و مطالعه قرار می‌گیرد.

قلی‌زاده، کنترل سیل و جلوگیری از فرسایش خاک، مهار آب‌های روان، تغذیه آب‌های زیرزمینی و استحصال آب را از مهم‌ترین ویژگی‌های اجرای بندهای آبخیزداری در منطقه عنوان کرد و گفت: طرح‌های پیشران توسعه در حوزه آبخیز استان با هدف حفظ و پایداری آب، افزایش ذخیره آب در حوزه آبخیزداری، جلوگیری از فرسایش خاک، تاخیر در روان آب‌ها و جلوگیری از سیل و تخریب مراتع و پوشش گیاهی در اولویت اجرایی قرار گرفته است.

او، ذخیره نزولات آسمانی، افزایش پوشش گیاهی و تغذیه آبخوان‌ها را از دیگر اهداف اجرای طرح‌های آبخیزداری ذکر کرد و می گوید: احداث سازه‌های سنگی گابیونی، بندهای زیرزمینی و دو منظوره پخش سیلاب و کنتور فارو از جمله اقدامات انجام گرفته در حوزه آبخیزداری استان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: از مهم‌ترین خطراتی که استان را به دلیل بی‌توجهی به حوزه آبخیزداری تهدید می‌کند از بین رفتن غنای خاک در بخش زراعت و باغ است که می‌تواند بازدهی در این بخش را با چالش روبرو کند.

قلی‌زاده با تشریح اقدامات انجام شده در استان می گوید: تاکنون در سه حوضه بالهارود، سفید رود و ارس، عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در سطح ۱۷۸ هزار و ۴۰۵ هکتار معادل ۴۳ درصد از مساحت استان به صورت تفصیلی و اجرایی مطالعه شده و ۸۵۵ مورد بندهای سنگی و ملاتی و گابیونی هم تا به حال در استان اجرا شده است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.