برگزاری نشست وزیران خارجه آسه‌آن در غیاب میانمار

نشست وزیران خارجه آسه‌آن برای بررسی مسائل مورد علاقه کشور‌های عضو از جمله امنیت انرژی، غذا، امور مالی و بهداشتی در حال برگزاری است.

 وزیران خارجه اتحادیه کشور‌های جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) امروز (جمعه) در حالی در جاکارتا، پایتخت اندونزی گرد هم آمدند که بحران سیاسی میانمار بر آن سایه افکنده و وزیر خارجه این کشور در این نشست حضور نیافت.

به گزارش آسوشیتدپرس، این نشست وزیران خارجه آسه‌آن در غیاب «وونا مونگ لوین» وزیر خارجه میانمار برگزار می‌شود و وضعیت بحرانی این کشور بر این نشست سایه افکنده است.

این غیبت ناشی از کوتاهی میانمار در اجرای توافقنامه ۵ مرحله‌ای منعقد شده در سال ۲۰۲۱ بین رهبران آسه‌آن و ژنرال «مین آنگ هینگ» حاکم نظامی میانمار در ۲ سال گذشته است. دیدار با سران دولت پیشین میانمار و باز کردن راه‌های گفتگو برای حل بحران سیاسی در این کشور از جمله درخواست‌های آسه‌آن از دولت نظامی حاکم بر این کشور بود. آسه‌آن سال گذشته نیز از دعوت از حاکم نظامی میانمار برای شرکت در نشست رهبران این اتحادیه در کامبوج خودداری کرد.

ارتش میانمار در فوریه ۲۰۲۱ کودتا کرد و «آنگ سان سوچی» برنده جایزه صلح نوبل را که در انتخابات میانمار پیروز شده و رهبری این کشور را در دست گرفته بود، به زندان انداخت. اتحادیه کمک به زندانیان سیاسی گفته که از آن هنگام تاکنون بیش از ۱۶ هزار نفر بدلیل اتهامات سیاسی راهی زندان شده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل برای اولین بار در ۷۴ سال گذشته در تاریخ اول دی ماه جاری علیه میانمار قطعنامه صادر کرد و از این کشور خواست ضمن توقف خشونت‌ها، زندانیان سیاسی را آزاد کند.

افزایش تنش‌ها بین چین و آمریکا در منطقه جنوب شرق آسیا از جمله دیگر مسائلی است که ریاست یکساله اندونزی بر آسه‌آن را به چالش می‌کشد. سران اندونزی بر تلاش برای توسعه اقتصادی این منطقه و جلوگیری از شکل گیری رقابت‌های امنیتی بین قدرت‌ها تاکید کرده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار