بیش‌ از ۴۰ هزار تن انواع محصولات باغی و گلخانه‌ای سیستان و بلوچستان از ابتدای امسال تاکنون به کشورهای دیگر صادر شده است.

امان اله طوقی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: این محصولات باغی و گلخانه‌ای به کشورهایی نظیر روسیه، امارات متحده، عراق و پاکستان صادر شده است.

امان اله طوقی گفت: در سال ۶۰۰ هزار تن انواع میوه‌های گرمسیری، نیمه گرمسیری، دانه دار، هسته دار، دانه ریز، میوه‌های خشک، محصولات گلخانه‌ای و گیاهان دارویی در ۱۰۰ هزار هکتار از باغات استان تولید می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین آمار از ابتدای سال تاکنون بیش‌ از ۴۰۰ هزار تن انواع محصولات باغی و گلخانه‌ای در سیستان و بلوچستان تولید که به دلیل مرغوبیت بالا، ۴۰ هزار تن به کشورهای مختلف صادر شده است.

وی پسته، خرما و محصولات گلخانه نظیر گوجه و بادمجان را عمده محصولات باغی صادراتی سیستان و بلوچستان در سالجاری عنوان کرد.

وی بیان کرد: این استان رتبه نخست تولید موز، رتبه نخست تولید میوه‌های گرمسیری و رتبه برتر سطح و عملکرد تولید خرمای کشور را داراست.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی سیستان وبلوچستان افزود: این استان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره‌گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر بفرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی و مرکبات دارد.

طوقی با اشاره به اهمیت شناسنامه دار کردن باغات سیستان و بلوچستان، گفت: برنامه ریزی و مدیریت کلان زیربخش باغبانی در راستای افزایش کمی و کیفی تولید، اصلاح باغات و بهره‌وری از عوامل و منابع تولید، هویت بخشی صنفی به باغداران و بسترسازی در راستای ایجاد و اتصال حلقه‌های زنجیره تولید،تکمیل زنجیره ارزش محصولات باغی و توسعه صادرات از مهمترین اهداف تعریف شده در این طرح است.

وی افزود: شناسنامه باغی، مدرک رسمی حاوی مشخصات کامل فنی و تخصصی باغات به منظور شناسایی و ساماندهی آمار عرصه‌های باغی است، که حداقل سالی یکبار مورد بازدید میدانی و راستی آزمایی قرار می‌گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار