هشدار مجارستان در پی اجرایی شدن تحریم‌های نفتی روسیه

با توجه به اینکه تحریم‌ فرآورده های نفتی روسیه از فردا اجرایی می‌شود، وزارت انرژی مجارستان در خصوص افزایش قیمت سوخت و کمبود آن هشدار داد.

وزارت انرژی مجارستان اعلام کرد که با اجرایی شدن تحریم فرآورده‌های نفتی روسیه در سراسر اتحادیه اروپا از فردا، اروپا ممکن است شاهد رشد قیمت گازوئیل و حتی کمبود آن باشد، زیرا روسیه به تنهایی حدود نیمی از نیاز اتحادیه اروپا به سوخت را تامین می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت انرژی مجارستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در اروپا حتی می‌توان انتظار کمبود گازوئیل و افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی را داشت، زیرا نیمی از تقاضای گازوئیل اتحادیه اروپا هنوز توسط منابع روسی تامین می‌شود. به دلیل تحریم‌ها، اروپا اکنون مجبور است محصولات را از کشور‌های دیگری که در فاصله زیادی از هم قرار دارند، خریداری کند؛ مانند هند، خاورمیانه یا چین. دورتر بودن این کشور‌ها بدان معناست که محصولات نفتی با قیمت گران‌تری برای ما تمام می‌شود که ممکن است سبب ناامنی در عرضه شود».

این وزارتخانه خاطرنشان کرد که مجارستان از همان ابتدا با تحریم حوزه انرژی روسیه مخالف بود، زیرا بیشتر نفت این کشور از روسیه وارد می‌شود.

وزارت انرژی مجارستان گفت: «تحریم‌های انرژی در مقیاس کامل از جمله تحریم‌های مربوط به انرژی هسته‌ای و واردات گاز نیز در دستور کار اتحادیه اروپاست. دولت مجارستان به شدت با گسترش تحریم‌های انرژی مخالف است».

از زمان آغاز جنگ اوکراین اتحادیه اروپا چندین بسته تحریمی علیه روسیه صادر کرده است. این اتحادیه از روز یکشنبه واردات فرآورده‌های نفتی از روسیه را ممنوع خواهد کرد. افزون بر این، اتحادیه اروپا، گروه ۷ و استرالیا ماه گذشته اقدام به تعیین سقف قیمت برای فروش نفت خام روسیه کرده بودند که شامل ۶۰ دلار به ازای هر بشکه می‌شد.

با این وجود مسکو اعلام کرده است از صادرات نفت به کشور‌هایی که این سقف قیمت را رعایت کنند اجتناب خواهد کرد. به تازگی گفته شده اتحادیه اروپا پیشنهاد سقف قیمتی جدید برای نفت روسیه را به کشور‌های گروه ۷ داده است که در پی آن سقف قیمت خرید هر بشکه گازوئیل از روسیه حداکثر ۱۰۰ دلار خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار