ترامپ: جاسوسان چینی را به شدت سرکوب می‌کنم

رییس جمهور سابق آمریکا در سخنانی تهدید کرد در صورت پیروزی در انتخابات ۲۰۲۴ جاسوسان چینی را به سختی سرکوب خواهد کرد.

 ترامپ در سخنرانی ویدیویی خود به انتخابات پرداخت و این در حالی بود که آمریکا تحت تأثیر اخباری مبنی بر حرکت یک بالن جاسوسی چین بر فراز حریم هوایی ایالات متحده از جمله منطقه مونتانا که دارای سایت‌های پرتاب موشک‌های بالستیک قاره‌پیما است، قرار داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ترامپ افزود: «به ندرت اشاره شده است که هزاران جاسوس چین در بخش‌های مختلف آمریکا از جمله در بخش تجاری، امور مالی، دانشگاهی، فناوری، رسانه‌ها و احتمالاً حتی دولت فعالیت دارند.»

آمریکا شنبه شب اعلام کرد این بالن را سرنگون کرده است.

ترامپ در اظهارات ویدیویی خود از رویکرد سختگیرانه آتی در برابر جاسوسان سخن گفت و قول داد در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ با قدرت با اقدامات جاسوسی چین در داخل آمریکا مقابله کند.

وی افزود: «به عنوان رئیس جمهور، چشمگیرترین اقدام را برای محدود کردن توانایی چین در جاسوسی از آمریکا انجام دادم و وقتی دوباره به کاخ سفید برگردم، این تلاش‌ها بسیار گسترش خواهند یافت.»

ترامپ اظهار کرد که (در صورت انتخاب) دولت وی ”هرگونه تحریم‌های روادید محدودیت‌های مسافرتی را برای جلوگیری از دسترسی چین به اسرار آمریکا در راستای خواسته‌های واشنگتن و مطابق با قوانین آن اعمال خواهد کرد.“

وی افزود: «اف‌بی‌آی اخیراً اعتراف کرد که چین یک نیروی پلیس مخفی را در خاک آمریکا اداره می‌کند.»

ترامپ در زمان ریاست جمهوری خود، برنامه‌ای با عنوان «ابتکار چین» را اجرا کرد که منجر به پیگرد قانونی ده‌ها مظنون به جاسوسی شد. وزارت دادگستری آمریکا در آن زمان ادعا کرد هدف این برنامه برهم زدن استراتژی رژیم چین در «سرقت آشکار و سیستماتیک» مالکیت معنوی آمریکاست.

کریستوفر رای رئیس اف‌بی‌آی، در دومین سالگرد این برنامه گفت که تقریباً هر ۱۰ ساعت یک پرونده ضد جاسوسی جدید در ارتباط با چین باز می‌شود. برنامه ابتکار چین در زمان ریاست جمهوری جو بایدن منحل شد.

وزارت دادگستری آمریکا اخیراً اتهامات علیه ۱۳ تن از جمله افسران اطلاعاتی مظنون چین را در سه پرونده جداگانه به جرم توطئه برای پیشبرد غیرقانونی منافع چین در آمریکا اعلام کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار