۵۴ درصد سرطان ها در کردستان در میان مردان است

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از ابتلای ۲ هزار و ۷۸۷ نفر از جمعیت استان به سرطان خبر داد و گفت: ۴۶ درصد این آمار در زنان و ۵۴ درصد نیز در میان مردان بوده است.

فرزام بیدارپور اظهار داشت: ۸ لغایت ۱۵ بهمن ماه جاری مصادف با هفته ملی پویش ملی سرطان با شعار «فاصله بی‌خبری از عوامل خطر سرطان، علائم و نشانه‌های سرطان تا تشخیص و درمان به موقع سرطان را کم کنیم» است، عنوان کرد: هدف کلی این پویش کاهش بروز و مرگ و میر ناشی از سرطان و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان با هدف افزایش آگاهی و جلب مشارکت مردم در خصوص قابل پیشگیری بودن سرطان و شیوه‌های آن (با تاکید بر اولویت‌های منطقه‌ای)، اصلاح باور‌های نادرست مردم در خصوص سرطان از جمله درمان‌ناپذیر بودن آن و جلب مشارکت سیاستگزاران و مجریان سلامت (درون‌بخشی و برون‌بخشی) در کنترل عوامل خطر سرطان (با تاکید بر اولویت‌های منطقه‌ای) است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به آمار‌های مربوط به سرطان در استان کردستان، اعلام کرد: تعداد موارد جدید مبتلا به سرطان در سال ۱۳۹۷ در استان کردستان برابر با ۲ هزار و ۷۸۷ نفر بوده است که ۴۶ درصد آن در زنان و ۵۴ درصد نیز در میان مردان بوده است.

او با اشاره به اینکه، میزان بروز خام و استاندارد شده سنی کل سرطان‌ها در کل جمعیت استان کردستان، به ترتیب برابر با ۱۶۹.۲۴ و ۱۷۴.۲۵ در صد هزار نفر بوده است، افزود: این میزان‌ها در جمعیت مردان استان برابر با ۱۸۰.۵۵ و ۱۹۵.۴۲ و در زنان ۱۵۷.۵۴ و ۱۵۵.۱۷ در صد هزار نفر بوده است.

بیدار پور شایع‌ترین سرطان‌ها را در کل جمعیت استان به ترتیب مربوط به پستان، معده، پوست (غیرملانوما)، پروستات و کولورکتال بیان نمود و عنوان کرد: شایع‌ترین سرطان‌ها در بین مردان استان شامل معده، پوست (غیرملانوما)، پروستات، کولورکتال و مثانه بوده است و در زنان نیز، پستان، پوست (غیرملانوما)، کولورکتال، معده و تیروئید بوده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه با ذکر پاره‌ای از برنامه‌های پیشگیرانه سرطان ابراز داشت: در راستای اجرای برنامه‌های غیر واگیر، برنامه غربالگری تشخیص زود هنگام سه سرطان شایع (سرطان روده بزرگ، پستان و دهانه رحم) در جمعیت‌های گروه هدف در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی در حال انجام است.

دکتر فرزام بیدارپور با بیان اینکه، در برنامه غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ کلیه خانم‌ها و آقایان ۵۰ تا ۶۹ ساله استان می‌توانند با مراجعه به مراکز بهداشتی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کردستان، مورد بررسی قرار گیرند، اضافه نمود: در این مراکز تست‌های اختصاصی به صورت رایگان می‌گیرد و اگر مراجعین علامت‌های احتمالی داشته و تست مثبت باشد جهت بررسی‌های بیشتر به پزشک معرفی و در قدم بعدی کولونوسکوپی انجام می‌شود.

او در خصوص برنامه مذکور ادامه داد: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون تعداد ۲۸۲۱۵ نفر گروه هدف این برنامه در استان کردستان غربالگری شده اند که ۲۷۲۱۶ نفر آن‌ها طبیعی بوده اند و ۹۵۵ نفر آن‌ها مشکوک و نیازمند ارجاع جهت پیگیری‌های تخصیصی‌تر بوده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.