ایستگاه‌های خوزستان شاخص‌های آلودگی هوا را نشان نمی‌دهند

کارشناس مسئول آزمایشگاه هوای اداره‌کل محیط زیست خوزستان در مورد نشان ندادن شاخص‌های آلودگی هوا در برخی ایستگاه‌ها توضیحاتی ارائه داد.

علیرضا آذریان کارشناس مسئول آزمایشگاه هوای اداره‌کل محیط زیست خوزستان گفت: برخی از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در شهر‌های مختلف صرفا غبار PM ۱۰ را اندازه‌گیری می‌کنند، اما ایستگاه‌های سنجش آلودگی اهواز هم آلودگی بر اساس PM ۱۰ و هم ذرات PM ۲.۵ میکرون را اندازه می‌گیرند.

او می‌گوید: برخی شهر‌های خوزستان که صنعتی نیستند یا در مجاورت یک شهر صنعتی دارای ایستگاه سنجش آلودگی ذرات PM ۲.۵ قرار دارند، صرفا ایستگاه‌های سنجش غبار PM ۱۰ دارند.

کارشناس مسئول آزمایشگاه هوای اداره‌کل محیط زیست خوزستان گفت: در پی وقوع گرد و غبار عراقی در خوزستان در یکی دو روز اخیر مشاهده شد که همزمان با افزایش شاخص‌های PM ۱۰، شاخص PM ۲.۵ نیز افزایش یافت که این وضعیت نشان می‌دهد هنوز غبار در کشور باقی مانده و با جریان‌های داخلی جابه‌جا می‌شود در نتیجه در برخی از جا‌ها PM ۱۰ و برخی جا‌ها PM ۲.۵ را بالا می‌برد.

به گفته او زمانی که غبار‌ها جابه‌جا می‌شوند، غبار از شهر‌های دیگر حرکت می‌کند و حین حرکت، توسط آنالیزور ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا اندازه‌گیری می‌شود. با توجه به اینکه ذرات PM ۲.۵ ماندگاری بیشتری دارد به سمت ایستگاه‌های میان دستی حرکت می‌کند و موجب افزایش این آلاینده‌ها می‌شود.

او گفت: زمانی که غلظت غبار PM ۱۰ افزایش می‌یابد، آلودگی بر اساس PM ۲.۵ میکرون به سمت ایستگاه‌های دیگر می‌رود بنابراین در حال حاضر غبار PM ۱۰ بر PM ۲.۵ غالب شده که این شرایط موجب شده اکثر ایستگاه‌ها غبار PM ۱۰ را نشان دهند.

کارشناس مسئول آزمایشگاه هوای اداره‌کل محیط زیست خوزستان می‌گوید: در برخی اوقات کامیپوتری که داده‌ها را انتقال می‌دهد، مستهلک می‌شود و تعمیر آن چند روزی زمان می‌برد. برخی اوقات آنالیزور‌های ایستگاه‌های سنجش آلودگی نیز خراب می‌شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.