سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس:

تکلیف لایحه یادداشت تعهدات ایران برای کسب جایگاه دولت عضو در سازمان شانگهای مشخص شد

ابوالفضل عموئی گفت:عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای منافع متعددی برای کشورمان از جمله تقویت همکاری‌ها در مقابله با تروریسم دارد.

ابوالفضل عموئی در توضیح نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: امروز لایحه دو فوریتی یادداشت تعهدات جمهوری اسلامی ایران در راستای کسب جایگاه دولت عضو در سازمان همکاری شانگهای که از جانب دولت برای تصویب به مجلس ارسال شده است، در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و اعضای کمیسیون با آن موافقت کردند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: این لایحه مکمل لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای است، که ماه گذشته در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

لایحه امروز یعنی یادداشت تعهدات جمهوری اسلامی ایران در راستای کسب جایگاه دولت عضو در سازمان همکاری شانگهای ، مسیر و روند عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای را روشن می‌کند.

وی با اشاره به هفت ماده یادداشت تعهدات جمهوری اسلامی ایران در راستای کسب جایگاه دولت عضو در سازمان همکاری شانگ‌های که به امضای وزیر امور خارجه کشورمان رسیده است، گفت: این یادداشت تعهد، همچنین به امضای وزرای خارجه کشور‌های هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان و همچنین دبیرکل سازمان همکاری شانگهای رسیده است.

عموئی در ادامه اظهار کرد: بعد از طی مسیری که طبق این لایحه روشن شده، یادداشت رسمی مرتبط با پایان مراحل انجام شده را به اطلاع سازمان همکاری شانگهای می‌رسانیم و از آن زمان عضویت جمهوری اسلامی در این سازمان قطعی می‌شود.

وی تصریح کرد: در لایحه مصوب قبلی که لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگ‌های شامل ۴۹ سند مصوب این سازمان بود و پیوستن به آن اسناد، مقدمه عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای بوده و در صحن مجلس به تصویب رسیده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای به عنوان یکی از موثرترین سازمان‌های منطقه‌ای و در حوزه آسیا است که منافع متعددی برای کشورمان از جمله تقویت همکای‌ها در مقابله با تروریسم و افراط گرایی و توسعه همکاری‌های اقتصادی دارد و رسیدن به این منافع نیازمند طی مراحلی است که دولت و مجلس در حال انجام آن هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار