سد سازی نسبت به قبل از انقلاب ۱۰ برابر شده است

سخنگوی آب گفت: تاکنون وزارت نیرو ۱۹۵ سد بزرگ و ملی ساخته که نسبت به قبل انقلاب سد سازی ۱۰ برابر شده است.

آقای فیروز قاسم زاده، سخنگوی صنعت آب امروز در نشست خبری گفت: بر اساس آخرین آمار ایستگاه‌های وزارت نیرو و با توجه به بارش‌های نسبتا مناسبی که داشتیم عدد متوسط بارش در کشور به ۱۰۹ میلی متر رسیده که حدود ۹ درصد در مقایسه با دوره بلند مدت کاهش داشته و به عبارتی سومین سال خشک را پشت سر می گذارنیم.

او ادامه داد: بارندگی نسبت به سال قبل ۱۳ درصد کاهش داشته است و استان‌های قزوین، اردبیل، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، سمنان، البرز، سیستان و بلوچستان و تهران کمترین بارش را داشتند و از طرفی استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد و کهگیلویه و بویر احمد و گیلان بیشترین بارش را ثبت کرده اند.

سخنگوی آب در خصوص وضعیت منابع آب کشور و مخازن سد‌ها گفت: ورودی سد‌های کشور به حدود ۸.۹ میلیارد متر مکعب رسیده که ۱۲ درصد کاهش نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد. در مدیریت خروجی نیز کنترل‌هایی انجام شده و رقم ۶.۸۵ میلیارد متر مکعب به ثبت رسیده که ۱۴ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. با این کنترل‌ها حجم آب موجود در سد‌ها به ۲۱.۱ میلیارد متر مکعب رسیده که معادل ۴۳ درصد پرشدگی است و معادل سال گذشته آب در مخازن داریم.

او گفت: سد‌هایی داریم که ۱۲ درصد پرشدگی دارند و بعضی تا صد درصد پرشدگی دارند، اما نگرانی ما در مورد زاینده رود و سد‌های تهران است که هر دو ۱۲ درصد پرشدگی دارند. البته در زنجیره کارون و دز بارش خوبی داشتیم و ۶۰ درصد مخازن پر شده است.

قاسم زاده با اشاره به بارش‌های برف در روز‌های اخیر گفت: وضعیت بارش بارف با داده‌ها ماهواره‌ای با اندازه گیری ۳۰۰ نقطه انجام شده و نشان می‌دهد ۱۳ میلیارد متر مکعب آب معادل پوشش برفی داریم. اما معمولا حدود ۷۰ درصد این برف‌ها تبخیر می‌شود و تاثیری روی منابع آبی ندارد و ۳۰ درصد از آن وارد روان آب رودخانه‌ها می‌شود. ۲.۵ میلیارد متر مکعب آب معادل برف در حوزه کارون است و در سد‌های تهران این میزان حدود ۷۰۰ میلیون است و باید دید چه اثری بر روی منابع سد‌ها خواهد گذاشت.

به گفته قاسم زاده، تراز آب دریاچه ارومیه به ۱۲۷۰.۱۸ متر رسیده و هزار کیلومتر مربع وسعت دریاچه است. یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون متر مکعب آب در حال حاضر در دریاچه وجود دارد.

سخنگوی آب در خصوص دستاور‌های پس از انقلاب و اهداف محقق شده در برنامه ششم گفت: یکی از شاخص حوزه آب تعداد سد‌های ملی است. وزارت نیرو ۴۱۹ سد ساخته شده که ۱۹۵ مورد آن سد ملی و بزرگ است و ۳۲ سد در برنامه ششم به بهره برداری رسیده است. قبل از انقلاب ۱۹ سد ملی داشتیم که حدود ده برابر رشد داشته است. قبل از انقلاب ۵۵۰ هکتار شبکه مدرن داشتیم که الان به بیش از ۲ میلیون هکتار رسیده است و ۱۴۹ هزار هکتار آن در برنامه ششم انجام گرفته است.

او گفت: یک شاخص دیگر ظرفیت نیروگاه برقابی است که قبل انقلاب ۱۸۰۴ ظرفیت اسمی نیروگاه‌های برقابی بوده و اکنون به بیش از ۱۲ هزار مگاوات رسیده که رشد چشمگیر ۷ درصدی را نشان می‌دهد. در این شاخص ۶۰۸ مگاوات توسعه نیروگاه برقابی در برنامه ششم محقق شده است.

قاسم زاده ادامه داد: در بحث رودخانه‌ها چند تکلیف مهم داریم و برنامه‌ای که دیده شده تعیین حد بستر و حریم ۷۵ هزار کیلومتر به عنوان اولویت شناسایی شده است. در برنامه ششم ۳۵ هزار کیلومتر انجام شد که کمتر از آن چیزی بود که در برنامه در نظر گرفته شده بود.

قاسم زاده در پاسخ به وضعیت تونل انتقال آب رودخانه زاب به دریاچه ارومیه گفت: ساخت تونل زاب تمام شده و آماده سازی برای بهره‌برداری اما در حال انجام است. برنامه این است که تا هفته آینده بهره برداری صورت بگیرد. تخصیص ۶۰۰ میلیون متر مکعب در سال از طریق این تونل پیش بینی شده است.

آبگیری سد چمشیر برای تست تجهیزات بود

او در رابطه با شایعه آب گیری سمت چمشیر گفت: آب گیری سد چمشیر درست نیست و اتفاقات اخیر برای تست تجهیزات اتفاق افتاد. روزی که کمیته آبگیری تصمیم بگیرد این سد بهره برداری خواهد شد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. سازمان محیط زیست مخالفتی دارد که جلساتی با وزارت نیرو برگزار شده و قرار شد طرفین در چهارچوب مطالعات تعامل داشته باشند.

قاسم زاده در پایان در خصوص افزایش تعرفه‌های آب در سال جدید گفت: سیاست کلی این است که نحوه افزایش قیمت پلکانی تداوم داشته باشد و افزایش تعرفه‌ای هم که در نظر گرفته شده در در پله‌های بالاتر از الگوی مصرف خواهد بود. مصرف آب در تهران تهران از پیک‌هایی که ثبت شده بود فاصله گرفته، اما باز هم در تهران از استاندارد‌ها و الگو فاصله داریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
به همین خاطره که تمام تالابها ودریاچه های کشور رو خشک کردید افرین یه جا رو درست میکنید صد جا رو نابود میکنید این رو میگن مدیریت کار امد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
منظورتون از سدسازی ساختن گتوند و چم شیر بود؟؟!!!!!
آخرین اخبار