آسیب‌های زلزله به ارگ باستانی حلب سوریه

مقامات باستانی سوریه اعلام کردند که زلزله مرگبار روز دوشنبه به چندین مکان باستانی کشور سوریه از جمله ارگ مشهور آن آسیب وارد کرده است.

به نقل از فرانس ۲۴، با توجه به آسیب وارد شده به چندین مکان باستانی سوریه از جمله ارگ مشهور این کشور که در شهر شمالی حلب واقع شده است، اداره کل آثار باستانی و موزه‌های سوریه به صدور بیانیه‌ای پرداخت و اعلام کرد: «بخش‌هایی از آسیاب عثمانی در داخل ارگ حلب فروریخته، این در حالی است که بخش‌هایی از دیوار‌های دفاعی شمال شرقی این ارگ تاریخی، ترک خورده و سقوط کرده است.»

انتشار عکس‌ها حاکی از این است که بخش‌هایی از گنبد مناره مسجد ایوبیان در داخل ارگ حلب، سقوط کرده و این زلزله باعث آسیب به ورودی این ارگ، از جمله ورودی برج ممالیک نیز، شده است.

رسانه‌های دولتی و امدادگران گفتند که بیش از ۸۵۰ نفر در سراسر سوریه به دلیل ریزش ساختمان‌ها کشته شده اند و یکی از خبرگزاری‌ها به نقل از یک مقام رسمی اعلام کرد که دست کم، ۱۵۶ نفر، فقط در حلب جان خود را ازدست دادند و ۵۰۷ نفر دیگر هم به خاطر ریزش بیش از ۴۰ ساختمان مجروح شده اند.

گفتنی است که شهر حلب به خاطر این ارگ باستانی، مرکز تاریخی ثبت شده در یونسکو و بازار‌های سرپوشیده اش که قدمتی چند صدساله دارند، مشهور است و درواقع، حلب، قبل از جنگ، مرکز تجاری سوریه و یکی از طولانی‌ترین شهر‌های جهان بود که از بازارها، مساجد، کاروانسرا‌ها و حمام‌های عمومی برخوردار بود، اما محاصره وحشیانه شورشیان باعث آسیب و صدمه به این منطقه شد.

گفتنی است که قبل از زلزله نیز، ساختمان‌های مستقر در حلب فرو می‌ریختند و علت آن، زیرساخت‌های ضعیف ناشی از یک دهه جنگ و نظارت اندک برای اطمینان از ایمنی پروژه‌های ساخت و ساز جدید بود.

سازمان آثار باستانی هم گفته که طبق بررسی‌های باستان شناسی، در استان حما، برخی از ساختمان‌های داخل قلعه باستانی المرقاب واقع در شهر بانیاس آسیب دیده اند و همچنین، در استان طرطوس، بخشی از یک صخره سنگی در مجاورت قلعه قادموس نیز، سقوط کرده است و ساختمان‌های مسکونی در این مکان هم فرو ریخته اند.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که تیم‌های متخصص در حال ارزیابی خسارت‌های ناشی از زمین لرزه بر شهر باستانی پالمیرا هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار