آمادگی ناوگان حمل و نقل برای جابه‌جایی ایمن مسافران در ایام برفی و بارانی پیش‌رو

با توجه به پیش‌بینی بارش باران و برف در بسیاری از مناطق کشور، حوزه‌های مختلف حمل و نقل باید برای جابه‌جایی ایمن مسافران آمادگی لازم را داشته باشند.

هفته دوم از تعطیلات بهمن در حالی آغاز شده که به گفته سازمان هواشناسی سامانه بارشی جدیدی از غرب وارد کشور شده و بسیاری از محورهای غربی و شمال غربی درگیر بارش برف و باران خواهند شد.

هشدار سطح نارنجی برای بارش در بسیاری از نقاط کشور

صادق ضیائیان مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی می‌گوید: هشدار سطح نارنجی برای بارش برف و باران، رخداد مه، کاهش دید، وزش باد شدید، در نواحی با اقلیم گرم رگبار و رعدو برق و در مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه‌ها بارش برف، احتمال وقوع بهمن و کولاک صادر شده است.

او افزود: استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، مازندران و گیلان  تحت تاثیر این پدیده‌های جوی  قرار می‌گیرند.

 ضیائیان گفت: اثر مخاطره آمیز این پدیده ها،  انسداد راه‌های روستایی و اختلال در جاده‌های مناطق سردسیر و استان‌های واقع در رشته کوه زاگرس، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، صاعقه، اختلال در تردد ناوگان حمل و نقل، خسارت به صنعت کشاورزی، رخداد بهمن و اختلال در انتقالِ منابع انرژی به ویژه برق و گاز خواهد بود.

او گفت‌: وزش باد طی روزهای آتی سبب سقوط اشیاء از ارتفاعات، خسارت به سازه‌های موقت و سست، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، شکستن درختان کهن‌سال، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، تاخیر و احتمال لغو پروازها می‌شود.

در این شرایط آب و هوایی و با توجه به تعطیلات پیش‌رو،  ناوگان حمل و نقل در حوزه های مختلف باید برای جابه جایی ایمن مسافران برنامه ریزی لازم را داشته باشند.

در حوزه حمل و نقل هوایی، سازمان هواپیمایی اعلام کرده که پروازها به تمامی شهرها برقرار است و مشکلی از لحاظ پروازی وجود ندارد.

میر اکبر رضوی سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور گفت: در ایام تعطیل پیش‌رو مشکلی از لحاظ پروازهای داخلی و خارجی نداریم و تمامی پروازها با نرخ مصوب در حال انجام است.

او می گوید: نظارت ها بر نرخ های پروازها وجود دارد و مسافران هم در صورت مشاهده گران فروشی گزارش دهند.

در حوزه حمل ونقل جاده ای هم داریوش باقر جوان مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافری سازمان راهداری می‌گوید: با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی،  تمامی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای تجهیز شده‌اند و  آمادگی جابه‌جایی مسافران را دارند.

در حوزه ریلی هم  طبق اعلام شرکت راه آهن‌، با توجه به پیش‌فروش بلیتی که از ماه قبل صورت گرفته بود تمامی ناوگان در این بخش برای تعطیلات بهمن آماده هستند. 

بارش برف و کولاک در بسیاری از محورهای  کشور

با توجه به اینکه در این ایام بسیاری از مسافران ترجیح می دهند که از خودروی شخصی  خود استفاده کنند، مرکز مدیریت راه های کشور هم هشدارهایی صادر کرده است.

ایمان محرابی نیا، مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌ها به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: پنجشنبه برف و باران محورهای چالوس، هراز، فیروزکوه، آزادراه تهران- شمال و آزادراه قروین- رشت‌ را در بر می‌گیرد.

 او می گوید: بارش برف و باران، رخداد مه، کاهش دید، وزش باد شدید، رگبار و رعد و‌ برق و احتمال وقوع بهمن و کولاک در جاده های استان‌های ‌کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، گلستان، خراسان شمالی، مازندران و گیلان پیش بینی شده است.

 محرابی نیا از کاربران جاده‌ای و مسافران خواست ضمن کسب آخرین اطلاعات وضعیت راه‌ها از سامانه‌های اطلاع رسانی ۱۴۱، هنگام تردد احتیاط لازم را داشته و اقدامات پیشگیرانه انجام دهند.

با توجه به اجرای طرح زمستانی در حوزه راهداری،  ناوگان حمل و نقل جاده ای  باید در این ایام آمادگی لازم را برای جابه‌جایی مسافران در شرایط مختلف آب و هوایی داشته باشد که طی هفته های اخیر هم اقداماتی در این خصوص انجام شده است.

بدین منظور پیگیری از برخی مسافران حوزه جاده ای داشتیم. یکی از مسافران که از اتوبوس بین شهری استفاده کرده بود به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: هفته گذشته برای تمامی مسیرها بلیت ناوگان جاده ای  بود و هنگامی که مراجعه حضوری به ترمینال داشتیم به راحتی توانستیم بلیت  تهیه کنیم.

او می گوید: در حال حاضر تنها  مشکلی که در این بخش  وجود دارد مربوط به تاخیر در حرکت اتوبوس است که امیدواریم در تعطیلات این هفته مشکل برطرف شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار