تحلیل چرایی بحران ناترازی صندوق‌های بازنشستگی در مرکز پژوهش‌های مجلس

تحلیل چرایی بحران ناترازی صندوق‌های بازنشستگی در کارگاهی با حضور نمایندگان دستگاه های مختلف در مرکز پژوهش‌های مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

در دومین جلسه از سلسله رویداد‌های بازخوانی چالش‌های حکمرانی کشور با بهره‌گیری از پویایی‌شناسی سیستم‌ها، مدل پویایی‌شناسی پایداری صندوق‌های بازنشستگی، با حضور جمعی از صاحبنظران این حوزه در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مورد بررسی قرار گرفت.

هادی افراسیابی، مدیر پروژه تدوین نقشه پویایی‌شناسی ابرچالش‌های حکمرانی کشور، در این رویداد با بیان اینکه انباشت، طولانی شدن و اختلاط مسائل، آن‌ها را به ابرچالش‌ها در کشور تبدیل کرده است، گفت: راهکار مسائلی که امروز پیچیدگی‌های خاص خود را پیدا کرده‌اند دیگر با رویکردی خطی قابل حل نیست بلکه راه‌حل آن‌ها را می‌بایست در مدل‌های پویایی‌شناسی جستجو کرد.

وی با اشاره به ۳۵ مدل در نقشه پویایی‌شناسی ابرچالش‌های حکمرانی کشور، تصریح کرد: این نقشه در ۴ بخش اقتصاد، صنعت، معدن و انرژی، زیربنایی، کشاورزی و محیط زیست، اجتماعی، فرهنگی و آموزش، حکمرانی، سیاسی، امنیتی و دفاعی، به بررسی مدل‌های ۳۵ گانه پرداخته است.

مدیر پروژه تدوین نقشه پویایی‌شناسی ابرچالش‌های حکمرانی کشور، بیان کرد: یکی از مدل‌های مورد بررسی در بخش اقتصاد، صنعت، معدن و انرژی، مدل پایداری صندوق‌های بازنشستگی است که در آن در گذر سال‌ها به دلیل ناکارآمدی و پیچیدگی عوامل به یکی از ابرچالش‌های کشور تبدیل شده است.

وی ادامه داد: امروز رفع چالش صندوق‌های بازنشستگی را می‌بایست در عواملی متعددی، چون نحوه محاسبه مستمری، نرخ جایگزینی، سن بازنشستگی، تعداد بیمه‌پرداز، سالمندی جمعیت، سرانه درآمد شاغلین، درآمد و پویایی‌شناسی‌هایی، چون فضای کسب و کار، نظام اداری، کسری بودجه و مواردی بسیاری دیگر جستجو کرد.

مدیر پروژه تدوین نقشه پویایی‌شناسی ابرچالش‌های حکمرانی کشور، یادآور شد: رویداد امروز به دنبال شبیه‌سازی مسئله صندوق‌هیا بازنشستگی است تا از هم‌اندیشی و هم‌‎افزایی‌های صورت گرفته در این نشست، راهکار‌هایی کارامد به دست آید.

در ادامه این نشست مدل پایداری صندوق‌های بازنشستگی با تشریح و ارائه مورد اجرا قرار گرفت.

همچنین در فضایی کارگاهی، بخش‌هایی از مدل پایداری صندوق‌های بازنشستگی در حوزه‌های سلامت، دولت، بیمه‌پردازها، جریان سرمایه و پول، شبیه‌سازی شد و حاضران سوالات خود در حوزه‌های مختلف مطرح کردند.

در این رویداد نمایندگانی از وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر، پژوهشکده‌های مرتبط و مراکز اندیشکده‌ای، حضور داشتند که به بحث و تبادل نظر در خصوص مسئله پایداری صندوق‌های بازنشستگی پرداختند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار