روانشناس بالینی گفت: تقویت معنویت، ورزش کردن، تفریح سالم و قدرت نه گفتن سبب پیشگیری و کاهش استرس می‌شود.

فاطمه السادات شهیدی روانشناس بالینی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان استان یزد بیان کرد: استرس به دلیل تغییر در سبک زندگی به وجود می‌آید و به دلیل عوامل متعددی مانند مشکلات اقتصادی، فرهنگی، مصیبت و .. ایجاد می‌شود.

او گفت: استرس به دو دسته شامل استرس مفید و غیر مفید تقسیم می‌شود و همچنین علائم استرس فیزیکی، رفتاری، هیجانی و شناختی هستند.

روانشناس بالینی با اشاره به نقش استرس در ایجاد بسیاری از بیماری‌ها گفت: اگر استرس شدت یابد فرد به بعضی بیماری‌ها مانند ریزش مو، زخم و خشکی دهان، مشکلات قلبی، اسپاسم گردن و درد‌های شکمی مبتلا می‌شود.

او با تاکید بر اهمیت کنترل استرس تصریح کرد: اگر فرد نتواند استرس خود را کنترل کند دچار دندان قروچه و ناخن جویدن می‌شود و به سمت اضطراب و وسواس می‌رود و در الگوی غذا و خواب فرد اختلال ایجاد می‌شود.

شهیدی گفت: کنترل استرس راه‌های مختلفی دارد که اولین قدم شناخت خود است، زیرا می‌توان چیز‌هایی را که سبب استرس می‌شود، شناسایی کرد و از بین برد.

او با تاکید بر نقش بسیاری از عوامل در کاهش استرس تصریح کرد: افراد دچار استرس اگر تفریح سالم و استراحت داشته باشند و زمان آن مشخص باشد و فرد قدرت نه گفتن داشته باشد، کاری انجام نمی‌دهد که سبب پشیمانی شود.

روانشناس بالینی با تاکید بر نقش معنویت و ورزش در کاهش استرس اظهار داشت: افراد دچار استرس ورزش کنند و معنویت را در خود تقویت کنند، زیرا ارتباط با خداوند سبب کنترل مسائل نیز می‌شود.

شهیدی گفت: افراد مبتلا به استرس دفتر روزانه داشته باشند که مشکلات را بنویسند و حالت شوخ طبعی مانند حالت کودکانه داشته باشند و از صحبت با انسان‌های دارای افکار منفی بپرهیزند.

او با تاکید بر نقش مسئولان در پیشگیری از استرس بیان کرد: برای پیشگیری از استرس باید مسئولان برنامه ریزی کنند همچنین روی فضای مجازی کار کنند و امید بخشی افزایش یابد و افزایش تاب آوری آموزش داده شود.

روانشناس بالینی تصریح کرد: برای جلوگیری از استرس باید برای جوانان اشتغال ایجاد کنند و در مدرسه‌ها برنامه‌هایی داشته باشند که مهارت حل مساله به دانش آموزان آموزش داده شود و تاب آوری آن‌ها افزایش یابد.

شهیدی گفت: افراد دچار استرس اخبار حاوی خبر‌های بد را گوش ندهند و نفس عمیق بکشند و در موقعیت‌های سخت استرس به خود وارد نکنند بلکه تلاش کنند که مساله را حل کنند.

او بیان کرد: اگر استرس با خواب، تغذیه و ایجاد نظم کنترل نشود به اضطراب تبدیل می‌شود که نیاز به درمان دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.