انتقال چهار گونه حیات وحش به طبیعت برای نخستین بار در کشور

برای نخستین بار در کشور چهار گونه حیات وحش شامل گورخر، گوزن زرد و آهوی دشت مغان به طبیعت معرفی شدند.

غلامرضا ابدالی مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم بهره برداری از خانه محیط زیست و کلینیک درمان حیات وحش چالوس گفت: انتقال گورخر از کرمان، رهاسازی آهوی دشت مغان و انتقال گوزن زرد از سایت ایلام و رهاسازی در منطقه دز ازجمله گونه‌های معرفی شده هستند.

او با بیان اینکه عرصه جغرافیایی کشور پناهگاه گونه‌های بسیار ارزشمند همچون یوزپلنگ آسیایی و گورخر است، افزود: زیستگاه‌های طبیعی کشور قابلیت بسیار بالایی دارند و امیدواریم این نعمت و امانت الهی را به درستی به آیندگان بسپاریم.

ابدالی ادامه داد: محیط زیست کشور با داشتن۵۳۵گونه پرنده، ۲۹۷گونه پستاندار، ۲۲۱خزنده، ۱۶۰گونه آبزی آب‌های داخلی و ۷۶۰آبزیان آب‌های ساحلی دارای تنوع زیستی غنی است.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حیات وحش باید حفظ شود و تکثیر در اسارت یوزپلنگ آسیایی که منجر به تولد فیروز شد در این راستا صورت گرفت.

ابدالی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست در پنج نقطه کشور کلینیک حیات وحش ایجاد می‌کند تا نیاز‌های درمانی و تیمارگری حیات وحش انجام شود

حادثه پلنگ قائم شهر، تهدیدی که تبدیل به فرصت شد
کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران نیز گفت: در شش ماه گذشته در استان مازندران هیچ کلینیک درمانی و تیمار حیات وحش نداشته ایم و به دلیل تعارضات بسیار زیاد حیات وحش با جوامع انسانی، کاهش زنجیره غذایی، ورود به زیستگاه طبیعی و ساخت و ساز غیرمجاز سبب آسیب به حیات وحش شده است.

او با اشاره به حادثه پلنگ در قائمشهر، افزود: این یک اتفاق نادر در عرصه محیط زیست کشور بود که ما این تهدید را تبدیل به فرصت کردیم و با پیگیری‌های که ازسوی سازمان حفاظت محیط زیست انجام گرفت توانستیم کلینیک حیات وحش در استان راه اندازی نمائیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه دو کلینیک درمانی حیات وحش در شهرستان‌های ساری و چالوس افتتاح شده اند ادامه داد: یک میلیارد تومان برای راه اندازی این دو کلینیک هزینه شده است

کاویان گفت: از پنج رودخانه حفاظت شده کشور دو رودخانه در شهرستان چالوس و یک رودخانه در آمل جریان دارد و رودخانه چالوس به دلیل زیست گونه خاص ماهی قزل آلای خال قرمز دارای اهمیت است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.