مدیرکل اطلاع‌رسانی وزارت ‎‎میراث فرهنگی‎‎؛

پارسونا مرتبط با ۳ حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است

میثمی گفت: در مدرسه مجازی پارسونا می‌خواهیم شرکت کنندگان را با طرحی نوآورانه و جذاب با ۳ حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آشنا کنیم.

اولین دوره مسابقه طراحی شخصیت و شخصیت‌پردازی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با عنوان «پارسونا» با هدف توسعه زنجیره محصولات فرهنگی برای ترویج، پاسداشت و معرفی ظرفیت‌ها و جاذبه‌های باستانی، تمدنی، هویتی، فرهنگی و اقلیمی کشور برگزار شد و حدود ۶۰۰ اثر از ۳۰ استان کشور به دبیرخانه این رویداد رسید.

شورای سیاست‌گذاری نخستین رویداد مسابقه ملی شخصیت‌پردازی پارسونا به‌منظور ارتقای کیفی آثار راه‌یافته به مرحله دوم این رویداد، مدرسه مجازی پارسونا را با دعوت از اساتید متخصص و برجسته در هر یک از حوزه‌ها راه‌اندازی کرد.

در این مدرسه حوزه‌های تهیه‌کنندگی انیمیشن، کارگردانی انیمیشن، طراحی شخصیت، بازارپردازی فرهنگی همچنین ترویج میراث‌فرهنگی، گردشگری، صنایع‌دستی به‌صورت مجازی طی پنج روز از ۲۳ تا ۲۷ بهمن‌ماه سال جاری به شرکت‌کنندگان آموزش داده می‌شود.

نهایتا از میان فارغ‌التحصیلان مدرسه مجازی پارسونا ۲۵ اثر برای مشاوره در دوم و سوم اسفندماه ۱۴۰۱ انتخاب می‌شود و شرکت‌کنندگان برای بهبود آثار خود تا نیمه اسفندماه فرصت دارند که به‌عنوان فینالیست به رقابت با یکدیگر بپردازند.

تنوع و پراکندگی شرکت‌کنندگان در رویداد پارسونا فراتر از پیش‌بینی بود

 حسن میثمی، مدیرکل روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در افتتاحیه مدرسه مجازی پارسونا، در خصوص رویداد پارسونا ضمن تبریک به کسانی که به مرحله دوم این رویداد صعود پیدا کردند، گفت: برای موضوعات مختلف وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که شامل سفر، اقتصاد فرهنگ و تاریخ است، نیازمند شخصیت رسانه‌ای بودیم که قادر به انتقال پیام و محتوای مدنظر ما به مردم باشد. ساده‌ترین راه برای ما این بود که به یک نفر سفارش کار می‌دادیم. اما به دلیل ماهیت ۳ حوزه وزارتخانه و ارتباط تنگاتنگ آنها با مردم، ایده‌ای که طراحی و اجرا کردیم این بود که از مردم در طراحی این شخصیت کمک بگیریم.

او با بیان این که در پایان تابستان و سه ماهه پاییز به خاطر اتفاقاتی که در کشور رخ داد، چالش تبلیغاتی جدی را در برگزاری رویداد پارسونا داشتیم، افزود: با وجود تمامی دشواری‌ها اما با همت و تلاش دوستان در دبیرخانه رویداد توانستیم اطلاع‌رسانی مدنظر خود را هدفمندتر انجام داده و بیش از ۵۹۰ اثر مرتبط دریافت کنیم که در این میان البته برخی از افراد به صورت گروهی شرکت کردند.

میثمی با بیان این که پراکندگی سنی این افراد از ۸ تا ۶۷ سال بود، ادامه داد: پراکندگی جغرافیایی شرکت‌کنندگان از همه استان‌ها به جز ایلام بود و از این موضوع که شرکت‌کنندگان با فرهنگ و آداب و روسم قومیتی مختلف حضور داشتند، بسیار جذاب است. البته کاراکتر ایلامی هم در بین آثار رسیده وجود دارد.

مدیرکل روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به حضور شرکت کنندگان مختلف از نقاط روستایی و شهری متعدد در رویداد پارسونا، اظهار کرد: این پراکندگی و تنوع حضار در رویداد پارسونا این موضوع را به ما ثابت کرد که چه استعدادهای درخشانی در اقصی نقاط کشورمان وجود دارد.

او با بیان این که از میان ۵۹۰ اثر با انتخاب هیات داوران و غربال اولیه‌ای که صورت گرفت ۱۵۰ اثر به مرحله دوم رویداد پارسونا راه پیدا کردند، گفت: برنامه‌ریزی اولیه‌مان این بود آثاری که به مرحله دوم راه پیدا می‌کنند وارد دوره مربیگری شوند و آموزش های لازم را دریافت کنند و ما بعد از فرصت کوتاهی که برای بهبود کارهایشان در نظر گرفتیم، مرحله نهایی را برگزار کنیم. اما آنقدر تعداد و کیفیت شرکت‌کنندگان زیاد و مطلوب بود که حذف کردن عده‌ای از آنها دشوار بود.

میثمی همچنین افزود: بنابراین سقف راه‌یافتگان را افزایش دادیم و یک مرحله هم با عنوان «مدرسه مجازی» به پروژه اضافه کردیم و با افتخار در خدمت همه افرادی هستیم که به مرحله دوم راه پیدا کردند.

مدیرکل روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان توضیحاتی از نحوه آموزش شرکت کنندگان در این رویداد، ادامه داد: در مدرسه مجازی پارسونا در وهله اول می خواهیم آموزش هایی مرتبط با زمینه‌ها و محتوای این رویداد به شرکت‌کنندگان ارائه دهیم. سپس ۱۵ الی ۲۰ نفر از افراد بعد از مدرسه مجازی با انتخاب هیات داوران به مرحله نهایی صعود می کنند و منتورینگ حضوری برایشان برگزار می‌شود. بعد از آن هم فرصت کوتاهی به آنها داده می شود تا کارهایشان را اصلاح کنند و در نهایت نیز نفر اول تا سوم انتخاب می شوند.

او با تاکید بر اینکه بقیه آثاری که در این رویداد شرکت کردند، به هیچ وجه حذف نمی‌شوند، اظهار کرد: ما با این آثار برنامه‌های مختلفی خواهیم داشت و در مراحل بعدی به سراغ آنها می‌رویم. به این معنی که در ادامه رویداد پارسونا، فراخوان‌هایی درباره یک شخصیت تاریخی و یا یک موضوع یا رویداد خاص وجود خواهد داشت که براساس آنها رویدادهای کوچکتری را شاهد خواهیم بود.

میثمی با بیان این که از ایده های شرکت‌کنندگانی که به مراحل بعدی راه پیدا کردند در قالب‌های محتوایی مختلفی استفاده می‌کنیم، افزود: قالب‌های مورد نظر همانند کتاب و ایده‌های نوآورانه جدید مورد استفاده قرار می‌گیرند. از نظر ما ارائه محتوا باید دو ویژگی داشته باشد؛ اولا مبتنی به فناوری روز باشد و ثانیا وجهه اقتصادی داشته باشد تا بتواند زیست خود را ادامه دهد.
او با تاکید بر تلاش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای برگزاری رویدادهای نوآورانه، ادامه داد: برای همین بود که رویداد پارسونا را با مشارکت دانشگاه صنعتی شریف تعریف و طراحی کردیم و از دوستان خوبمان در معاونت فرهنگی این دانشگاه قدردانی می کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.