مددکاران باید شناسایی و رتبه دار شوند

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت، از پیگیری ایجاد ساختار تشکیلاتی مددکاری در دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد.

حسن واعظی رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت در مراسم روز ملی و جهانی مددکاری اجتماعی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: به یاری مددکاران در چند سال اخیر به ویژه از سال ۹۸ تاکنون، قدم‌های ارزنده‌ای برای گروه‌های هدف برداشته شده است.

وی افزود: بیمارستان‌ها بیمار را فقط درمان می‌کنند، ولی مددکاران در کمک و همراهی بیمارانی که دچار هزینه‌های کمرشکن می‌شوند، بیماران سرطانی، سالمندان و کودکان و سایر بیماران نیازمند به کمک، نقش اصلی را ایفا می‌کنند.

وی با بیان این که اداره مددکاری نقش پل ارتباطی وزارت بهداشت با سایر ارگان‌ها را دارد، اظهار داشت: کمک به سه دهک پایین جامعه از شعار‌های اصلی انقلاب بود که به همت اداره مددکاری و مددکاران عزیز خدمت به این گروه در مراکز درمانی به خوبی انجام می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه قدم‌های خوبی در حوزه تخصصی مددکاری برداشته شده و برای گروه بالین گر نیز نقش مهم مددکاران روشن‌تر شده است. البته هنوز در اول راه هستیم، ولی باید به مرحله‌ای برسیم که به عنوان مثال در واحد تریاژ اورژانس در کنار ارزیابی بالینی، مددکاری بیماران نیز انجام شود.

واعظی خاطرنشان کرد: مددکاران در تامین و توسعه سلامت اجتماعی و روانی بیماران در کنار دفتر سلامت روان، کمک شایانی کرده اند. ارتباط با سازمان‌های بهزیستی و هلال احمر و نظایر آن به حوزه مددکاری توسعه بیشتری بخشیده است.

وی یادآور شد: ردیف شغلی و ساختار تشکیلاتی مددکاران در دانشگاه‌ها باید پیگیری شود. در کنار کادر پرستاری، مددکاران نیز باید شناسایی و رتبه دار شوند. در این راستا با سازمان نظام پزشکی در حال رایزنی هستیم.

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت بیان داشت: شیوه نامه های تخصصی و شناسنامه حوزه مددکاری بسیار ارزشمند هستند. باید قدم‌های فنی و اساسی در حوزه نظام پزشکی و وزارت بهداشت برای شناسنامه دار شدن مددکاری برداشته شود.

واعظی در پایان اجرای قانون جوانی جمعیت را مورد اشاره قرار داد و گفت: همزمان با این که به بحث موالید زیاد پرداخته می‌شود، باید توجه داشته باشیم که موالید سالم باشند که حوزه مددکاری در این زمینه می‌تواند کمک کند.

برچسب ها: علوم پزشکی ، مددکاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار